دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 462-455 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، E-mail: askari@ssu.ac.ir
چکیده:   (12801 مشاهده)

چکیده

 مقدمه:این پژوهش برای بررسی مهم‌ترین منابع صدمات انگیزشی در دانشجویان دانشگاه انجام شده است.

روش:272 دانشجو (124 پسر و 148 دختر) 18 تا 25 ساله از دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بررسی شدند. پرسش‌نامه به‌کار برده شده دربرگیرنده نمونه‌ای از چهار دسته عوامل انگیزشی شامل انگیزه‌های اولیه و ثانویه فیزیولوژیک، ‌انگیزه‌های رشد روانی-  اجتماعی، انگیزه‌های معنوی و انگیزه‌های مبتنی بر نیازهای آموزشی می‌باشد. داده‌های به‌دست آمده با روش رتبه‌بندی میانگین‌ها و تحلیل واریانس تحلیل گردیدند.

یافته‌ها:این بررسی نشان داد که برآورده نشدن مناسب نیازهای اولیه و ثانویه فیزیولوژیک یعنی دستیابی به امکانات رفاهی، شغل و درآمد مناسب درآینده و هم‌چنین عدم رضایت دانشجویان از امکانات و سطح آموزشی حال حاضر دانشگاه به‌طور یکسان در کل گروه‌ها باعث صدمات انگیزشی چشم‌گیر شده است.

نتیجه‌گیری:صدمات انگیزشی ممکن است باعث نوعی بدبینی، اضطراب و افسردگی و از سوی دیگر منجر به افت عملکرد تحصیلی دانشجویان شود.

 

متن کامل [PDF 201 kb]   (3744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1385/11/29 | انتشار: 1384/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.