دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1387 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 92-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Bourang M, Rezaian H. Study of Computer Anxiety in Arak University Students and its Relationship with Computer Self-Efficacy . IJPCP 2008; 14 (1) :90-92
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-420-fa.html
اکبری بورنگ محمد، رضائیان حمید. اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با کارآمدی رایانه. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1387; 14 (1) :90-92

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-420-fa.html


1- ، E-mail:akbaryborng2003@yahoo.com
چکیده:   (12167 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اضطراب رایانه در دانشجویان و رابطه آن با کارآمدی رایانه در دانشگاه اراک انجام شد.

روش: این بررسی از نوع توصیفی- پیمایشی است و در آن 370 آزمودنی (123 مرد، 218 زن) که به شیوه خوشه‌ای- تصادفی از رشته‌های مختلف دانشگاه اراک انتخاب شده بودند، ارزیابی شدند. داده‌ها به‌کمک مقیاس رتبه‌بندی اضطراب رایانه و مقیاس کارآمدی رایانه گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها روش‌های آمار توصیفی، آزمون رگرسیون آماری، همبستگی پیرسون و آزمون t به‌کار برده شد.

یافته‌ها: دانشجویان دانشگاه اراک از اضطراب رایانه‌  بالاتر از حد خفیف برخوردار بودند. بین کارآمدی رایانه‌ای و اضطراب رایانه رابطه معنی‌دار  به‌دست آمد (01/0p<) و از متغیرهای فردی (جنسیت، رشته تحصیلی، معدل) تنها مؤلفه رشته تحصیلی در پیش‌بینی متغیر ملاک (اضطراب رایانه) تأثیر معنی‌داری داشت (001/0p<). هم‌چنین بررسی تفاوت میانگین نمرات اضطراب رایانه دختران و پسران تفاوت معنی‌داری را نشان نداد، اما در متغیر کارآمدی رایانه ‌این تفاوت در سطح 001/0p<  معنی‌دار بود.

نتیجه‌گیری: اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک بالا است. لزوم توجه و اقدامات لازم در زمینه کاهش اضطراب رایانه در دانشجویان ضروری می‌نماید.

متن کامل [PDF 151 kb]   (3171 دریافت)    
نوع مطالعه: علمي كوتاه | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1387/3/22 | انتشار: 1387/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb