هدف: این پژوهش با هدف بررسی اضطراب رایانه در دانشجویان و رابطه آن با کارآمدی رایانه در دانشگاه اراک انجام شد.
روش: این بررسی از نوع توصیفی- پیمایشی است و در آن 370 آزمودنی (123 مرد، 218 زن) که به شیوه خوشهای- تصادفی از رشتههای مختلف دانشگاه اراک انتخاب شده بودند، ارزیابی شدند. دادهها بهکمک مقیاس رتبهبندی اضطراب رایانه و مقیاس کارآمدی رایانه گردآوری شد. برای تحلیل دادهها روشهای آمار توصیفی، آزمون رگرسیون آماری، همبستگی پیرسون و آزمون t بهکار برده شد.
یافتهها: دانشجویان دانشگاه اراک از اضطراب رایانه بالاتر از حد خفیف برخوردار بودند. بین کارآمدی رایانهای و اضطراب رایانه رابطه معنیدار بهدست آمد (01/0p<) و از متغیرهای فردی (جنسیت، رشته تحصیلی، معدل) تنها مؤلفه رشته تحصیلی در پیشبینی متغیر ملاک (اضطراب رایانه) تأثیر معنیداری داشت (001/0p<). همچنین بررسی تفاوت میانگین نمرات اضطراب رایانه دختران و پسران تفاوت معنیداری را نشان نداد، اما در متغیر کارآمدی رایانه این تفاوت در سطح 001/0p< معنیدار بود.
نتیجهگیری: اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک بالا است. لزوم توجه و اقدامات لازم در زمینه کاهش اضطراب رایانه در دانشجویان ضروری مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |