دوره 30، شماره 1 - ( 5-1403 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafaeizad Tehrani P, Abed N, Shahrivar Z, Panaghi L. Play-based Assessment for Children With Traumatic Experiences: A Meta-synthesis Study. IJPCP 2024; 30 (1) : 5006.1
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4187-fa.html
کفایی زاد طهرانی پرستو، عابد نازنین، شهریور زهرا، پناغی لیلی. ارزیابی مبتنی بر بازی کودکان با تجربه تروما: یک مطالعه فراترکیب. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1403; 30 (1)

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4187-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران. ، abed@usc.ac.ir
3- گروه روانپزشکی، بیمارستان روزبه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- پزشکی اجتماعی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (265 مشاهده)
اهداف تروما «پاسخ هیجانی به رویدادی وحشت‌انگیز مثل تصادف، تجاوز و یا بلایای طبیعی» است. ترومای دوران کودکی عامل خطر کلیدی برای آسیب‌شناسی روانی است. با در نظر گرفتن اثرات نامطلوب بالقوه ترومای دوران کودکی، ارزیابی‌های مناسب ازنظر رشدی برای این کودکان جهت شروع فرآیند بهبودی مورد نیاز است. ارزیابی‌های مبتنی بر بازی می‌توانند سودمند باشند. این مطالعه با هدف بررسی رایج‌ترین مضامین بازی در کودکان با تجارب تروما از طریق فراترکیب مطالعات کیفی انجام شده است.
مواد و روش ها این مطالعه فراترکیب براساس مدل فرا-قوم‌نگاری است. 2 پایگاه داده پابمد و گوگل‌اسکالر به‌صورت نظام‌مند بین سال‌های 2001 تا می 2024 جست‌وجو شدند. در کل 1846 منبع ابتدایی شناسایی شد و درنهایت 5 مقاله و 1 پایان‌نامه‌ دکتری که معیارهای ورود را داشتند انتخاب شدند. یافته‌ها براساس هفت مرحله فراقوم‌نگاری تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
یافته ها در تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، 2 محتوای اصلی بازی کودکان‌ترومادیده شناسایی شد: آسیب‌پذیری در برابر تروما و حل‌و فصل تروما.
نتیجه گیری کودکانی که تروما را تجربه کرده‌اند، با بازآفرینی ترومایشان در خلال بازی و همچنین نمایش احساس ترس و ناامنی، آسیب‌پذیری‌شان را در برابر تروما نشان دادند. درعین‌حال فضای امن بازی به کودکان این امکان را می‌داد تا به شکل نمادین ترومای‌شان را حل کنند. کودکان از طریق مبارزه مستقیم با نماد تهدید و خنثی‌سازی تهدید، وارد‌کردن قدرت‌های برتر و بازگشت به زندگی عادی، به شکل نمادین بر ترومای‌شان مسلط شدند.
شماره‌ی مقاله: 5006.1
متن کامل [PDF 7107 kb]   (62 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (60 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1403/3/13 | پذیرش: 1403/8/23 | انتشار: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb