دوره 31، شماره 1 - ( 5-1404 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، واحد گرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، e-danesh@sbu.ac.ir
چکیده:   (439 مشاهده)
اهداف هدف پژوهش، مقایسه اثربخشی توا‌ن‌بخشی ‌شناختی رایانه‌ای کاپیتانزلاگ با بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی بود.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 1 ماهه بود. جامعه‌آماری شامل دانش‌آموزان نارساخوان مراجعه‌کننده به مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 1 کرج در سال تحصیلی 1400-1401 بود. 45 دانش‌آموز به‌صورت هدفمند وارد مطالعه شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ( هرگروه 15 نفر) قرارگرفتند. دانش‌آموزان گروه‌‌ آزمایش طی10 جلسه به‌صورت 2 جلسه در هفته تحت مداخله توان‌بخشی ‌شناختی رایانه‌ای کاپیتانزلاگ و بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل فهرست رتبه‌بندی رفتار عملکرد اجرایی (جیویا و همکاران، 2000)، نرم‌افزار کاپیتانزلاگ ( نسخه 2018) و بسته مداخله‌ای بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری (اصغری نکاح و آقامحمدیان، 1393) بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد. 
یافته ها یافته‌ها نشان داد برنامه توان‌بخشی ‌شناختی رایانه‌‌ای کاپیتانزلاگ (0/05>P) و بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری (0/10>P) به‌طور معنی‌داری موجب افزایش کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان نارساخوان شده‌اند و این نتایج در پیگیری 1 ‌ماهه دارای ماندگاری است. بااین‌حال در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بین دو روش مداخله تفاوت معنی‌داری (0/05>P) وجود دارد و مداخله توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بهتر عمل کرده‌ است.
نتیجه گیری براساس یافته‌های به‌دست‌آمده به کمک توان‌بخشی شناختی ‌رایانه‌ای کاپیتانزلاگ و بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری می‌توان گام مؤثری در بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان برداشت.
متن کامل [PDF 5849 kb]   (339 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (147 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1402/12/17 | پذیرش: 1403/8/23 | انتشار: 1403/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.