دوره 30، شماره 1 - ( 5-1403 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنک، تهران، ایران. ، ali.soleymani@usc.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنک، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (307 مشاهده)
اهداف مشکلات روان‌شناختی کودکان یک مسئله مهم سلامت است. این مشکلات نه‌تنها با رنج کودکان، خانواده و همسالان آن‌ها ارتباط دارد، بلکه بر کیفیت زندگی در دوره بزرگسالی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل تبیین انتقال بین نسلی تجارب نامطلوب کودکی مادران بر اختلال‌های درونی‌سازی و برونی‌سازی فرزندان‌شان با نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان و ذهنی‌سازی بود.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع پژوهش بنیادی و از نوع مدل‌یابی معادله ساختاری بود. جامعه آماری از زنان متأهل دارای فرزند 6 تا 12 ساله ثبت‌نام‌شده در سامانه خدمات الکترنیک سلامت استان بوشهر در سال 1401 تشکیل شده بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 700 نفر انتخاب شدند. درنهایت 632 نقر از مادران به‌صورت آنلاین به پرسش‌نامه‌های مشکلات رفتاری تجربیات نامطلوب کودکی، تنظیم هیجان و ذهنی‌سازی پاسخ دادند. تمام تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS  وAMOS  به‌ترتیب نسخه 26 و 24 انجام شد.
یافته ها تجربه‌های نامطلوب کودکی مادران بر دشواری تنظیم هیجان (P<0/001 و β=0/363)، مشکلات درونی‌سازی (P<0/001 و β=0/182) و مشکلات برونی‌سازی (P<0/001 و β=0/201) به‌صورت مستقیم اثر مثبت و معنی‌دار و بر ذهنی‌سازی اثر منفی و معنی‌دار داشت (P=0/006 و β=-0/125). اثر غیرمستقیم تجارب نامطلوب کودکی بر مشکلات درونی‌سازی (P<0/001 و β=0/126) و برونی‌سازی (P<0/001 و β=0/134) کودکان از طریق تنظیم هیجان مثبت و در سطح 0/001 معنی‌دار بود. همچنین اثر غیرمستقیم تجارب نامطلوب کودکی بر مشکلات برونی‌سازی از طریق ذهنی‌سازی مثبت و معنی‌دار بود (P=0/039 و β=0/011).
نتیجه گیری تجارب نامطلوب کودکی مادران به شکل مستقیم از طریق انتقال بین نسلی بر اختلال‌های درونی‌سازی و برونی‌سازی تأثیر دارد و تنظیم هیجان و ذهنی‌سازی آن را واسطه‌گری می‌کند. 
شماره‌ی مقاله: 4825.1
متن کامل [PDF 7177 kb]   (159 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (53 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1402/8/30 | پذیرش: 1403/2/30 | انتشار: 1403/5/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.