دوره 30، شماره 1 - ( 5-1403 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری درپلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی انتظامی، تهران، ایران. ، rostami.psychologist!gmail.com
2- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران.
3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
چکیده:   (1568 مشاهده)
اهداف فیبرومیالژی یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می‌شود و علت‌شناسی آن ناشناخته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه ‌شناختی-رفتاری بر ادراک درد، خستگی مزمن و توانمندسازی‌شناختی مبتلایان به فیبرومیالژیا بود. 
مواد و روش ها روش تحقیق حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) است. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ زنان مبتلا به فیبرومیالژیا بود که در نیم‌سال دوم 1401-1402 به مطب متخصصین روماتولوژی شهر تبریز مراجعه کرده‌اند و توسط فوق تخصص، روماتولوژی مبتلابه فیبرومیالژیا تشخیص داده شده بودند. نمونه پژوهش شامل 36 نفر از این بیماران بود که به‌صورت دردسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه گمارده شدند؛ 18 نفر در گروه آزمایش که تحت کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس به شیوه‌ شناختی-رفتاری طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش دیدند و 18 نفر در گروه کنترل که هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافتند نکردند. ابزار تحقیق شامل پرسش‌نامه ﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮﺷﺪﻩ ﺩﺭﺩ ﻣﻚ‌ﮔﻴﻞ، پرسش‌نامه خستگی مزمن و پرسش‌نامه توانمندسازی روانشناختی بود. 
یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس (مانکوا) نشان داد میانگین دو گروه آزمایش و کنترل بر مؤلفه‌های ادراک درد، خستگی مزمن و توانمندسازی‌شناختی در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری داشت (0/05˂P).
نتیجه گیری براساس یافته‌ها می‌توان گفت آموزش مدیریت استرس به شیوه‌شناختی-رفتاری باعث بهبود ادراک درد، خستگی مزمن و توانمندسازی‌شناختی در مبتلایان به فیبرومیالژیا می‌شود. بنابراین از این روش‌درمانی می‌توان در مراکز مشاوره و سلامت روان برای بهبود افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بهره گرفت.
شماره‌ی مقاله: 4819.1
متن کامل [PDF 7997 kb]   (658 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (349 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1402/8/25 | پذیرش: 1403/4/24 | انتشار: 1403/5/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.