1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
5- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
6- گروه پرستاری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
7- مرکز تحقیقات بهداشت روان، پژوهشکده پیشگیری از آسی بهای اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، ranjbar.h@iums.ac.ir
چکیده: (1245 مشاهده)
اهداف هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر احساس کرامت بیماران دارای بیماریهای روانپزشکی در طول بستری در بیمارستان بود.
مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود. جامعه موردمطالعه بیمارانی بودند که در بخشهای روانپزشکی بیمارستان روانپزشکی ایران بستری شده بودند. روش نمونهگیری در دسترس به کار گرفته شد و 253 بیمار پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای که توسط تیم تحقیقاتی تهیه شده بود، جمعآوری شد که احساس کرامت بیمار را ارزیابی کرد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 16، آزمون تی، همبستگی پیرسون، آنووا، و رگرسیون خطی استفاده شد.
یافته ها در پایان ۲۵۳ بیمار دارای اختلالات روانپزشکی در مطالعه شرکت کردند. بین سن و احساس کرامت، همبستگی معنیداری وجود داشت (r=0/266 ،P<0/001). بیمارانی با سطح تحصیلات بالاتر از دیپلم، احساس کرامت کمتری نسبت به آنهایی که دیپلم یا کمتر داشتند (امتیاز میانگین 3/01 در مقابل 3/15، 0/023>P) داشتند. درنهایت، بیمارانی که آگاهی از تشخیصشان داشتند، احساس کرامت کمتری نسبت به کسانی که آگاهی نداشتند (امتیاز میانگین 3/06 در مقابل 3/17، 0/001>P) داشتند. رگرسیون خطی نشان داد بین سن، آگاهی از تشخیص و سطح تحصیلات با احساس کرامت رابطهای پیشبینیشده وجود دارد.
نتیجه گیری این مطالعه عواملی را نشان داد که بر احساس بیماران دارای مشکلات روانپزشکی از حفظ کرامتشان در زمان بستری تأثیر منفی، ازجمله سن، سطح تحصیلات و آگاهی از تشخیص، میگذارند. یافتهها نشان میدهند ارائه مداخلاتی که به این عوامل میپردازند برای بهبود حس کرامت بین بیماران دارای مشکلات روانپزشکی بسیار حائز اهمیت است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1401/10/16 | پذیرش: 1401/12/21 | انتشار: 1402/1/12