دوره 29، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 29 شماره 1 صفحات 65-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borji M, Hajebi A, Naserbakht M, Ranjbar H, Fazeli A, Khorrami Z et al . Evaluating the Efficacy of School Mental Health Promotion Program in Iranian Schools: A Qualitative Study. IJPCP 2023; 29 (1) :48-65
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3902-fa.html
برجی میترا، حاجبی امیرعلی، ناصربخت مرتضی، رنجبر هلیا، فاضلی عسل، خرمی زهرا و همکاران.. ارزشیابی برنامه ارتقای سلامت روان مدارس در مدارس ایران: یک مطالعه کیفی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1402; 29 (1) :48-65

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3902-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات بهداشت روان، پژوهشکده آسیب های اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، mnaserbakht@gmail.com
4- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
5- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
6- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
7- مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتارهای پرخطر، پژوهشکده آسیب های اجتماعی، بیمارستان روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (1266 مشاهده)
اهداف باتوجه‌به اهمیت شناسایی مشکلات سلامت روان دانش‌آموزان و مدیریت صحیح آن‌ها با ارائه خدمات تخصصی به آنان، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بهداشت روان مدارس در مدارس ایران، شناسایی کاستی‌های آن و ارائه توصیه‌هایی برای بهبود آن انجام شده است.. 
مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوای قراردادی است که برای به دست آوردن داده‌ها از دیدگاه گروهی از ذی‌نفعان از مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته عمیق استفاده کرد. 35 نفر از مربیان منتخب، معلمان، مدیران و طراحان برنامه ارتقای سلامت روان مدارس، جامعه این پژوهش بودند. 
یافته ها یافته‌های پژوهش حاضر در 4 طبقه نقاط قوت برنامه، نقاط ضعف برنامه، عوامل تأثیرگذار در محقق نشدن اهداف برنامه و پیشنهادات برای ارتقای طرح قرار گرفت. 50 کد استخراج شد و 14 زیرطبقه به دست آمد. نتایج کلی ارزشیابی که از مصاحبه‌های عمیق و بحث گروهی متمرکز به دست آمد، نشان از اثربخشی برنامه سلامت روان مدارس دارد.
نتیجه گیری نتایج کلی ارزشیابی طرح سلامت روان مدارس نشان از اثربخشی این طرح دارد. مدل جدید و کاربردی طرح سلامت روان مدارس چشم‌انداز جدیدی به مداخلات مدرسه محور گشوده است. با وجود این انتظار استقرار کامل و تداوم این طرح در کوتاه‌مدت و با منابع محدود چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. بنابراین پیشنهاد می‌شود ابتدا زیرساخت‌های مورد‌نیاز برای اجرای این برنامه ازجمله نیروی آموزش‌دیده، ارتقای هسته مشاوره مدارس، محدودیت زمانی معلمان و محدویت‌های قانونی و غیره برطرف شود و سپس این طرح در سطح ملی برای تمامی مدارس کشور اجرا شود. 
متن کامل [PDF 6538 kb]   (408 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (415 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1401/10/13 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1402/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb