دوره 28، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 491-478 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران. ، gharaee.b@iums.ac.ir
چکیده:   (1257 مشاهده)
اهداف علائم وسواس فکری‌عملی معمولاً در یک پیوستار رخ می‌دهند که ازنظر شدت شناخت و علائم متفاوت هستند، اما ازنظر کیفی ماهیت یکسانی دارند. می‌توان گفت باتوجه‌به شیوع بالای علائم وسواس فکری‌عملی، بررسی سبب‌شناسی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بباتوجه‌به اینکه تاکنون مطالعه‌ا‌ی مشابهی که مدلی جامع از متغیرهای دخیل در شکل‌گیری و تداوم نشانه‌های وسواس فکری‌عملی باشد، انجام نشده است، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی بدتنظیمی هیجانی، نشخوار فکری و اجتناب تجربی در ارتباط بین طرح‌واره‌های هیجانی و علائم وسواس فکری‌عملی است.
مواد و روش ها در مطالعه‌ حاضر که یک مطالعه توصیفی‌همبستگی است، جامعه‌ آماری متشکل از دانشجویانی بود که در نیم‌سال تحصیلی 1400-1401 در دانشگاه‌های مستقر در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. یک نمونه‌ 344 نفری با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و داده‌های حاصل با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و با نرم‌افزارهای lisrel و SPSS به‌ترتیب با نسخه21 و 8/8 تحلیل شدند. 
یافته ها باتوجه‌به مقادیر برازندگی می‌توان گفت که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است (شاخص برازش=0/91، ریشه میانگین مربعات خطای تقریب=0/57، شاخص برازش افزایشی=0/97). باتوجه‌به اینکه در سطح خطای 0/05، مقدار سطح معناداری برای هر 3 متغیر بدتنظیمی هیجانی، اجتناب تجربی و نشخوار فکری کمتر از 05/0 است، می‌توان گفت که نقش میانجی آن‌ها ازنظر آماری معنادار است.
نتیجه گیری براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد مداخلاتی که هدف آن‌ها افزایش پذیرش در برابر تجربیات خصوصی، کاهش بدتنظیمی هیجانی، نشخوار فکری و اصلاح طرح‌واره‌های هیجانی است، پیامدهای درمانی بهتری برای افراد دارای علائم وسواس فکری‌عملی خواهند داشت.
متن کامل [PDF 6287 kb]   (535 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (395 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1401/12/4 | پذیرش: 1402/1/28 | انتشار: 1401/10/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.