دوره 28، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 361-350 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه پرستاری سلامت جامعه و سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- گروه سالمند شناسی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران. ، farokhnezhad.p@iums.ac.ir
چکیده:   (1481 مشاهده)
اهداف حرفه پرستاری پراسترس است و پرستاران برای حفظ تمرکز بر مراقبت از بیمار و همچنین داشتن سازگاری زناشویی و حل مشکلات شخصی نیاز دارند راهبردهای مقابله‌ای مناسب به‌کارگیرند. ارتباط سبک‌های هویتی پرستاران با راهبردهای مقابله‌ای مورد‌استفاده و سازگاری زناشویی هنوز به‌طور کامل روشن نیست. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سبک‌های هویتی با راهبردهای مقابله‌ای و سازگاری زناشویی در پرستاران انجام شد
مواد و روش ها این پژوهش توصیفی‌همبستگی از نوع مقطعی بر روی 221 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر رشت که به شیوه تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند، انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های راهبردهای مقابله‌ای بیلینگز و موس، سبک‌های هویتی و آزمون سازگاری زناشویی لاک والاس صورت گرفت. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد.
یافته ها میانگین نمره سازگاری زناشویی شرکت‌کنندگان 11‌/97±‌111‌/68 و در محدوده مطلوب بود. میانگین نمره کل سبک‌های هویتی 12‌/27±100/31 بود. میانگین نمره کل راهبردهای مقابله‌ای 7/25±‌38/58 بود. سازگاری زناشویی با سبک‌های هویتی اطلاعاتی (r=0/14 و P=0/03) و هویت هنجاری (r=-0/17 و P=0/01) و راهبرد مقابله‌ای حل مسئله (r=-0/15 و P=0/03) همبستگی داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد تنها سبک‌های هویت و تعداد ساعت شیفت قادر به تبیین 20 درصد تغییرات سازگاری زناشویی در پرستاران است.
نتیجه گیری یافته‌ها نشان داد سازگاری زناشویی در پرستاران این مطالعه در رشت (ایران) در حد مطلوب است. فقط سبک‌های هویتی اطلاعاتی و هنجاری و تعداد ساعت شیفت قادر به تبیین تغییرات سازگاری زناشویی در پرستاران هستند.
متن کامل [PDF 4285 kb]   (668 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (526 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1400/12/15 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار: 1401/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.