دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1386 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 392-385 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: safoora.sepehri@gmail.com
چکیده:   (12078 مشاهده)

هدف: از آن‌جا که باورهای شناخت‌شناسی افراد می‌توانند پایه تبیین موضوع‌های مهم تربیتی از جمله هدف‌های پیشرفت تحصیلی باشند، پژوهش حاضر به بررسی اثر باورهای شناخت‌شناسی بر هدف‌های پیشرفت پرداخته است.

روش: در یک بررسی مقطعی باورهای شناخت‌شناسی بر پایه نظریه شومر و هدف‌های پیشرفت بر پایه الگوی الیوت و مک‌گرگور بررسی شدند. آزمودنی‌های پژوهش 387 نفر (234 دختر، 153 پسر) از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب و به‌کمک پرسش‌نامه هدف‌های پیشرفت و پرسش‌نامه باورهای شناخت‌شناسی بررسی شدند. داده‌ها به روش رگرسیون چندمتغیره به‌شیوه هم‌زمان تحلیل شدند.

یافته‌ها: باور یادگیری سریع پیش‌بینی‌کنندهمنفی هدف‌های تسلط- عملکردی، تسلط- اجتنابی و عملکرد- رویکردی بود (001/0p<). باور دانش قطعی، پیش‌بینی‌کنندهمثبت هدف تسلط- اجتنابی (05/0p<) و باور توانایی ثابت نیز پیش‌بینی‌کننده مثبت هدف‌های عملکرد- رویکردی و عملکرد- اجتنابی (05/0p<) و در آخر باور دانش ساده نیز پیش‌بینی کننده مثبت هدف عملکرد- اجتنابی (01/0p<) بود.

نتیجه‌گیری: باورهای شناخت‌شناسی دانشجویان تأثیر معنی‌داری بر هدف‌های پیشرفت آنان دارند.

 

متن کامل [PDF 162 kb]   (3867 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/12/20 | انتشار: 1386/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.