دوره 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 519-508 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، ایران، تهران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، ایران، تهران. ، masoumian.s@iums.ac.ir
چکیده:   (6520 مشاهده)
اهداف: این پژوهش با هدف بررسی مشخصات روان‌سنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه خود‌گزارشی شخصیت DSM-5 (SCID-5-SPQ) در جمعیت بالینی مبتلا به اختلال‏های روان‌پزشکی شهر تهران صورت گرفت.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه مطالعه حاضر شامل بیماران سرپایی و بستری مراجعه‌کننده به 3 مرکز شهر تهران، شامل مرکز آموزشی‌درمانی روان‌پزشکی ایران، مجتمع آموزشی‌درمانی حضرت رسول اکرم (ص) و درمانگاه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران) است. نمونه‌گیری در این پژوهش به شیوه دردسترس انجام شد و نمونه مورد‌مطالعه 289 نفر بود. در این پژوهش، علاوه بر پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، از نسخه فارسی مصاحبه بالینی ساختاریافته تشخیصی برای اختلال‌های شخصیت 
 DSM-5 (R) (SCID-5-SPQ)و پرسش‌نامه غربالگری شخصیت DSM-5 (SCID-5-SPQ) استفاده شد. . در نهایت به‌منظور ارزیابی اطلاعات از شاخص‌ها و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله تأثیر آیتم برای بررسی روایی صوری، آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی درونی، همبستگی اسپیرمن برای بررسی روایی هم‌گرا و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. 
یافته ها: پرسش‌نامه غربالگری شخصیتDSM-5 (SCID-5-SPQ)  دارای روایی صوری مطلوبی است. بررسی روایی هم‌گرای این پرسش‌نامه با مصاحبه SCID نشان داد، تمامی زیرمقیاس‌ها همبستگی مثبت معناداری در حد P≥0/001 داشتند. همچنین، پایایی پرسش‌نامه 0/93 بود و بنابراین نسخه فارسی این پرسش‌نامه، ابزاری پایا به شمار می‌رود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، SCID-5-SPQ ابزاری معتبر است و می‌تواند در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های روان‌پزشکی به‌ عنوان ابزار غربالگری اختلالات شخصیت به‌تنهایی یا در کنار مصاحبه مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: پایایی، روایی، اختلال‌ شخصیت
متن کامل [PDF 4402 kb]   (2157 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2874 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/3/31 | پذیرش: 1399/11/28 | انتشار: 1400/10/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.