دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 383-368 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان‌شناسی شخصیت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران. ، harooni2102@gmail.com
2- مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران.
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (4653 مشاهده)
اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تاب‌آوری، سخت‌رویی و سلامت عمومی دانش‌آموزان دختر هنرستانی منطقه ۱۳ تهران بود. 
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌آزمایشی، از نظر هدف، کاربردی، و ازنظر نوع طرح، شبه‌آزمایشی است. در این پژوهش از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک‌بار پیگیری سه‌ماهه همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان هنرستانی منطقه ۱۳ شهر تهران در سال ۱۳۹۶ بود. بدین منظور ۶۰ نفر از دانش‌آموزان جامعه موردنظر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۴۰ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه حالت صفت بیان خشم STAXI-۲، مقیاس تاب‌آوری کونور دیویدسون، پرسش‌نامه سخت‌رویی کوباسا، مقیاس سلامت عمومی ۸۲-GHQ و همچنین آموزش پروتکل مدیریت خشم به صورت گروهی در ۱۲ جلسه هفتگی بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر توسط نسخه ۲۴ نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش کنترل خشم به صورت معناداری موجب کاهش میزان خشم و افزایش میزان تاب‌آوری، سخت‌رویی و سلامت عمومی در آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (۰/۰۵>‌P). 
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که با برگزاری جلسات روان‌شناختی آموزشی مانند آموزش مدیریت خشم در مدارس می‌توان به افزایش سلامت روان در میان دانش‌آموزان کمک کرد. 
متن کامل [PDF 3741 kb]   (3176 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4859 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار: 1399/1/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.