دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 299-292 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، E-mail: gharraee.b@iums.ac.ir
3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (9116 مشاهده)

هدف :پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد فرزندپروری ادراکشده و سبکهای هویتی با شدت افسردگی نوجوانان انجام شده است.

روش  :در این پژوهش دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستانهای استان تهران در قالب یک طرح همبستگی به شیوه مقطعی، 200 نفر از نوجوانان با سن 14 تا 18 سال به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد به مقیاسهای افسردگی بک-2(BDI-II) و سیاهه سبک هویتی(ISI) و ابعاد فرزندپروری ادراکشده ((PSQ) ) پاسخ دهند. برای تحلیل آماری دادهها از از نرم افزار SPSS نسخه 20 و همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد ابعاد فرزندپروری ادراکشده و سبکهای هویتی با شدت افسردگی در نوجوانان رابطه معناداری دارد. بهطوریکه متغیرهای پیشبین تعهد هویت و بُعد فرزندپروری پذیرش یا طرد و بُعد فرزندپروری کنترل آزادی با ضریب همبستگی 50/0 در ارتباط با شدت افسردگی در نوجوانان توانست در مجموع 25/0 از واریانس شدت افسردگی نوجوانان را تبیین کند (25/0=R2).

نتیجه گیری: به نظر میرسد تعهد هویت و سبک فرزندپروری مبتنی بر پذیرش والدین دو متغیر مهم در پیشگیری از افسردگی در نوجوانان است. از آنجا که شیوههای فرزندپروری و ارتباط والد و نوجوان مهارتی قابل آموزش است و آسیبهای ناشی از افسردگی در نوجوانان نیز بسیار زیاد است، توجه به آموزش این موضوع در سطح کاربردی اهمیت خاصی دارد.

متن کامل [PDF 3911 kb]   (4875 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3301 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/10/12 | انتشار: 1395/12/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.