Mozaffari N, Asghanejad Farid A, Dejman M, Fathali Lavasani F, Faranoush M. The God and the Meaning of Life, the Lived Experience of Children with Cancer: A Qualitative Study . IJPCP 2016; 22 (2) :93-102
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2597-fa.html
مظفری نقی، اصغر نژاد فرید علی اصغر، دژمان معصومه، فتحعلی لواسانی فهیمه، فرانوش محمد. خداوند و معنای زندگی، تجربه زیسته کودکان مبتلا به سرطان: یک مطالعه کیفی . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (2) :93-102
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2597-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران
2- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران،دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه روانشناسی بالینی ، E-maile: Aliasghar.afarid2009@yahoo.com
3- گروه بهداشت روان، دانشکده بهداشت بلومبرگ، دانشگاه جانز هاپکینز، بالتیمور، ایالات متحده امریکا. استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت
4- دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه روانشناسی بالینی، قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران
5- دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، انستیتو غدد و متابولیسم
چکیده: (9272 مشاهده)
هدف: هدف از این مطالعه، شناخت تجربه و درک معنای زندگی در کودکان مبتلا به سرطان بود که مفهوم خداوند به عنوان یکی از ابعاد مهم آن در این مقاله در نظر گرفته شده است. روش: پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. نمونه پژوهش شامل 7 نفر از کودکان مبتلا به سرطان است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بر مبنای بیشترین ناهمگونی نمونهها، انتخاب و مورد مصاحبههای عمیق قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها، از شیوهی کولایزی استفاده شد. یافتهها: بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، « باورمندی به هستی برتر، خداوند» به عنوان یکی از درون مایههای اصلی استخراج شد . این درونمایه شامل دو درونمایهی فرعی : 1. ایمان به خدا و تامین رضایت او 2. حیات، به عنوان بستر آزمایشهای الهی بود. نتیجهگیری: باور به خداوند، نقش مهمی در درک کودکان مبتلا به سرطان، از معنای زندگی و شکلگیری یک جهت گیری مثبت به زندگی دارد. یافتههای این مطالعه میتواند به عنوان پایههای مفهومی برای تبیین مفاهیم در سایر تحقیقات و یا طراحی مدلهای مداخلهای برای این گروه از کودکان استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1395/9/7 | پذیرش: 1395/9/7 | انتشار: 1395/9/7