دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 38-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه سمنان ، E-mail: alidrakhtkar@yahoo.com؛
2- دانشگاه سمنان، گروه روان‌شناسی.
چکیده:   (8040 مشاهده)

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بخشایش در احترام به همسر و رضایت زناشویی در زنان دچار مشکلات زناشویی انجام گرفت. روش: پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان دچار مشکلات زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان بابل و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این زنان بود که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از همتاسازی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی­های دو گروه مقیاس­های احترام به همسر و رضایت زناشویی را در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. آزمودنی­های گروه آزمایش شش جلسه­ آموزش بخشایش دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار بودند و مداخله­ای دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که این مداخله به طور معنی­داری باعث افزایش میزان احترام به همسر و رضایت زناشویی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پس آزمون و پیگیری چهار ماهه، شده است (001/0P<). نتیجه­گیری: آموزش بخشایش به عنوان یک رویکرد شناختی- رفتاری با ایجاد تغییر در شناخت و رفتار فرد، نقش مهمی در بهبود روابط زوجین دارد.

متن کامل [PDF 175 kb]   (4230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1395/6/28 | پذیرش: 1395/6/28 | انتشار: 1395/6/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.