Rajabi G, Abbasi G. The Effectiveness of Premarital Counseling Based on a Relationship Education Program on the Idealistic Expectations of Single Young Adults. IJPCP 2020; 25 (4) :384-395
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2284-fa.html
رجبی غلامرضا، عباسی قدرتاله. اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط بر کاهش انتظارات ایدهآلگرایانه جوانان مجرد. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (4) :384-395
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2284-fa.html
1- گروه مشاوره، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، خوزستان، ایران. ، Rajabireza@scu.ac.ir
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد ساری، مازندران، ایران.
چکیده: (5560 مشاهده)
اهداف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط بر کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه جوانان مجرد شهر اهواز انجام گرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک طرح نیمهآزمایشی بسطیافته با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش شامل کلیه جوانان مجرد شهر اهواز بود. ۳۲ جوان مجرد داوطلب در شهر اهواز بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در بعُد ایدهآلگرایانه مقیاس انتظارت زناشویی و بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۶ نفر) و کنترل (۱۶ نفر) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از بعُد انتظارات ایدهآلگرایانه جونز و نلسون در سه مرحله (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بعد از ۶۰ روز) جمعآوری شدند. افراد گروه آزمایش ۹ جلسه در برنامه آموزش ارتباط به مدت ۹۰ دقیقه و دوبار در هفته شرکت کردند و افراد گروه کنترل در یک جلسه تحت آموزش قبل از ازدواج قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و نسخه ۲۱ نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد که آموزش ارتباط منجر به کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه جوانان مجرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از مرحله پیشآزمون به مرحله پیگیری شده است (P<۰/۰۰۱).
نتیجه گیری: برنامه آموزش ارتباط میتواند به عنوان یک برنامه مفید و مناسب در آموزش قبل از ازدواج و برای کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه افراد جوان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1398/2/20 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1399/1/30