هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دارودرمانی و ترکیب دارودرمانی و آموزش مدیریت والدین بر شاخصهای بینایی- ساختاری، توجهی، رفتاری و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمبود توجه (ADHD) بود. روش: در پژوهش مداخلهای حاضر، 18 کودک مبتلا به ADHD نوع مرکب، به همراه مادرانشان، بهشکل تصادفی به دو گروه دارودرمانی و درمان ترکیبی (دارودرمانی همراه با آموزش مدیریت والدین) تقسیم شدند. درمان شامل دستکم پنج هفته درمان دارویی برای هر دو گروه و 10 جلسه آموزش مدیریت والدین برای گروه درمان ترکیبی بود. پیش و پس از درمان، چهارمین ویراست پرسشنامه نشانههای کودکCSI-4) )، آزمون بینایی- حرکتی بندر گشتالت، نسخه گلدن آزمون رنگ-کلمه استروپ (SCWT)، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (RPM) و نسخه کوتاه و تجدیدنظرشده مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R-S) تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمون هتلینگ، آزمون t و تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: در دو گروه، پس از مداخله نمره شاخص بینایی- ساختاری کاهش و نمره شاخص توجه افزایش یافت (بهترتیب، 01/0>p و 05/0>p). همچنین، درمان ترکیبی بر تمام شاخصها (01/0>p) و دارودرمانی بر دو شاخص بیشفعالی (01/0>p) و شاخص ADHD (05/0>p) تأثیر داشت. رفتار مقابلهای در گروه درمان ترکیبی نسبت به گروه دارودرمانی کاهش بیشتری داشت (05/0>p). هیچیک از درمانها نتوانست بر شاخصهای هیجانی تأثیر بگذارد. نتیجهگیری: درمان دارویی بر رفع نقایص شناختی و درمان ترکیبی بر بهبود رفتارهای مقابلهای و تعامل میان والدین و فرزندان اثرگذار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |