هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخلههای درمانی بر مشکلات روانپزشکی کودکان آزاردیده بود. روش : در پژوهش نیمهمداخلهای حاضر 73 کودک (43 پسر و 30 دختر) که به علل روانپزشکی به درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان و یا به علل جسمی به اورژانس، درمانگاه و بخش کودکان بیمارستان امام حسین (ع) ارجاع شده بودند، بررسی شدند و مداخلهها و درمانهای غیردارویی (بازیدرمانی، رفتاردرمانی، شناختدرمانی، آموزش مهارتهای زندگی، کاردرمانی، اقدامات مددکاری و مشاوره با مدرسه، آموزش مدیریت خشم و فرزندپروری)، بسته به نیاز کودک و خانواده انجام شد. آموزش مهارت فرزندپروری در هشت جلسه گروهی 90 دقیقهای، بهصورت هفتگی، بر پایه تربیت سازنده، برگزار شد؛ اما دو جلسه از هشت جلسه، به توضیح در مورد کودکآزاری و تنبیه فیزیکی و آثار منفی آن بر کودک و روشهای کنترل خشم اختصاص یافت. پرسشنامه کودکآزاری توسط روانشناس، با اخذ اطلاعات از پدر و مادر و مشاهده کودک پیش از انجام مداخله درمانی تکمیل شد. سیاهه رفتاری کودک ( CBCL ) نیز پیش از مداخله و در ماههای سوم و ششم پس از مداخله توسط پدر و مادر تکمیل شد. مدت مداخله درمانی برای هر فرد سه ماه بود. در نهایت، در 40 مورد مداخله به پایان رسید. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازههای تکراری تحلیل شد. یافتهها : یافتهها نشاندهنده بهبود قابلتوجه آزمودنیها در خردهمقیاسهای مشکل توجه، مشکلات اضطرابی/افسردگی، مشکلات اجتماعی، رفتار بزهکارانه، پرخاشگری، درونیسازی، برونیسازی و مشکلات کلی، در نتیجه مداخلههای درمانی بود (در تمام موارد 001/0> p ). نتیجهگیری : شناسایی و انجام مداخلههای بهموقع و مستمر برای کاهش پیامدهای کودکآزاری مفید است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |