چکیده
هدف: هدف از نگارش نوشتار حاضر، گزارش مورد غیرمتعارفی از اختلال تجزیهای بهشکل رفتار چرخشی تکرارشونده همراه با افت عملکرد تحصیلی و روشهای درمانی بهکار بردهشده بوده است.
روش: مورد گزارش شده دانشجوی مرد 22سالهای است که از 10 سالگی رفتارهای چرخشی همراه با خیالپردازی داشته و به دلیل صرف وقت بسیار زیاد برای این رفتار دچار افت تحصیلی گردیده است. درمان بیمار با بهرهگیری از روشهای خودبازنگری، انجام آرامش عضلانی، انجام کارهای منحرفکننده ذهن و بهکارگیری روش توقف فکر و تنبیه آغاز گردیده و با آموزش جرأت آموزی و برخی روشهای رفتاری ادامه یافت.
یافتهها: پس از پایان برنامه درمان و بررسی پیگیری 8 ماه پس از آن رفتار چرخشی ازمیان رفته و رفتارهای میانفردی وی با دیگران بهبود چشمگیر یافته بود.
نتیجه: روشهای شناختی- رفتاری میتوانند در کاهش علایم و بهبودی اختلال تجزیهای مؤثر باشند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |