عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (8856 مشاهده)
هدف: در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که ابتداییترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعالیتهای بازتابی آغاز گردیده، با رشد و تکامل دستگاه اعصاب مرکزی پیچیدهتر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط میشود، بررسی وضعیت حرکتی کودک،ما را از شیوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش: در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانشآموزان پسر دارای نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانشآموزان عادی پسر پایههای سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک آزمون هوشی ریون کودکان، آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن- اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. دادههای پژوهش به کمک ضریب همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانشآموزان عادی بهتر از دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات است. همچنین مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی حرکتی، سرعت حرکتی و تعادل ایستای دانشآموزان عادی بهتر از مهارتهای یاد شده در دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات بوده است
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1392/4/23 | انتشار: 1380/6/24