هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی مقدماتی روایی و پایایی نسخه 27گویهای پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین در نمونهای از دانشآموزان ایرانی بود. روش: 551 دانشآموز مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد با دامنه سنی 19-11 سال با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه پس از اجرای مقدماتی و انجام مصاحبه شناختی روی نمونه اصلی اجرا شد. افزون بر نسخه خودسنجی کیداسکرین 27گویهای، نسخه چهارم پرسشنامه کیفیت زندگی بیماریهای کودکان، مقیاسهای مرکزی عام (PedsQL)، نسخه 28گویهای پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)، شاخص بهزیستی شخصی، نسخه دانشآموزان (PWI-SC)، مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانشآموزان (MSLSS)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (CSSEI)، پرسشنامه نقاط قوت و ضعف (SDQ) و پرسشنامه ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی اجرا شد. روایی کیداسکرین به روشهای تحلیل روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی و افتراقی) و همگرا و واگرا و پایایی به روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی (با فاصله دو هفته) بررسی شد. یافتهها: اثر کف برای ابعاد بهزیستی روانشناختی، حمایت اجتماعی و همسالان و ارتباط با پدر و مادر و خودمختاری و اثر سقف برای تمام ابعاد مشاهده شد که از میزان قابل توجهی برخوردار نبود. یافتههای تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازندگی مناسب مدل با دادهها بود. بررسی روایی همگرا و واگرا نشان داد همبستگی میان ابعاد کیداسکرین، جز بُعد حمایت اجتماعی و همسالان، با ابعاد مشابه در سایر پرسشنامهها که ساختارهای مشابهی را میسنجیدند، در حد متوسط و قوی بود (01/0p<). همچنین میان دو گروه با وضعیت اجتماعی- اقتصادی بالا و پایین و سه گروه وضعیت روانشناختی (بهنجار، مرزی و نابهنجار) در بعضی از ابعاد کیداسکرین تفاوت وجود داشت (05/0p<). ضرایب آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد، جز بُعد محیط مدرسه بالاتر از 70/0 و ضرایب بازآزمایی دوهفتهای برای تمام ابعاد در حد قوی بود (01/0p<) که نمایانگر ثبات آزمون در طول زمان است. نتیجهگیری: کیداسکرین 27گویهای از روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |