چکیده
هدف: با آنکه بیش از یک دهه از ادغام بهداشت روان در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه و نظام بهداشت و درمان کشور میگذرد، چگونگی مدیریت آن تاکنون مورد ارزیابی قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عملکرد مدیریت برنامه بهداشت روان در شبکههای بهداشت و درمان استان خوزستان است که از چهار بعد 1- برنامه ریزی 2- سازماندهی
3- عملکرد اجرایی و 4- نظارت و کنترل سنجیده میشود.
روش: پژوهش حاضر یک بررسی توصیفی- تطبیقی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامهای است که براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم درجهبندی شده است. جامعه پژوهش را 108 نفر مدیران سطوح مختلف برنامه بهداشت روان در شبکههای بهداشتی- درمانی استان خوزستانتشکیل دادند. از این تعداد 77 نفر حاضر به شرکت در پژوهش شدند ( 8 نفر رئیس مرکز بهداشت شهرستان، 13 نفر کارشناس مسئول بهداشت روان و 56 نفر پزشک مسئول مراکز بهداشتی درمانی روستایی زیر پوشش برنامه بهداشت روان). داده های پژوهش بهکمک شاخصهای آمار توصیفی و آزمون دقیق فیشر تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که مدیران در تمامی ابعاد برنامه بهداشت روان(چهار بعد یادشده) دارای عملکردی متوسط بودند. در مقایسه میانگین نمرات این ابعاد، بعد نظارت و کنترل، بهترین و بعد عملکرد اجرائی، ضعیفترین بود.رتبههای دوم و سوم بهترتیب به بعدهای برنامهریزی و سازماندهی اختصاص داشت. تفاوت معنی داری در “عملکرد اجرایی” مدیران سطوح مختلف دیده شد، اما در سایر ابعاد مورد بررسیچنین تفاوتی وجود نداشت.
نتیجه: مدیریت برنامه بهداشت روان در نظام شبکهای مراقبتهای بهداشتی اولیه استان خوزستان، از وضعیت ایدهآل آن فاصله دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |