هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع اختلالهای سلوک و نافرمانی در میان دانشآموزان راهنمایی استان کردستان در سال 1378 انجام شده است. روش: آزمودنیهای پژوهش 2760 نفر(924 پسر و 1836 دختر)دانشآموز مقطع راهنمایی میباشند که به روش نمونهگیری چند مرحلهای- تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه علائم مرضی کودکان همراه با یک پرسشنامه در زمینه ویژگیهای جمعیت شناختی بوده است. برای تجزیه و بهره تحلیل دادههای پژوهش از شیوههای آمار توصیفی و آزمون شیوع X2 گرفته شده است. یافتهها: این بررسی نشان داد که اختلالهای نافرمانی و سلوک به ترتیب 3/6% و 9/6% میباشد. همچنین حساسیت سؤالات مربوط به اختلالهای سلوک و نافرمانی در پرسشنامه علائم مرضی کودکان که بر اساس نتایج پژوهش حاضر به دست آمده به ترتیب 85% و 80% بوده است. این پژوهش نشان داد که بین معدل سال گذشته دانشآموزان و اختلالهای نافرمانی و سلوک رابطه معنیداری وجود دارد (01/0 والدین با > p). همچنین بین جنسیت و اختلال سلوک رابطه معنیداری دیده شد (01/0 > p سابقه طلاق اختلالهای نافرمانی و سلوک و بین درآمد خانواده و اختلال سلوک نیز رابطه معنیدار بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |