دوره 4، شماره 3 - ( زمستان 1377 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 69-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gheias Fakhri A, Shekohi Yekta M. The Effects of P L.U. Programme on Attitude Change of First Grade Guidance School Girls Towards Exceptional Students. IJPCP 1999; 4 (3) :62-69
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1733-fa.html
غیاث فخری عاطفه، شکوهی یکتا محسن. تاثیر برنامه "پی .ال . یو" در تغییر نگرش دختران پایه اول راهنمایی نسبت به دانش آموزان استثنایی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1377; 4 (3) :62-69

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1733-fa.html


1-
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (9905 مشاهده)
123 دانش­آموز دختر که به طور تصادفی از دو مدر سه راهنمایی انتخاب شده بودند در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند و به پرسشنامه­های نگرش سنج پاسخ دادند . پرسشنامه دارای سه بخش بود. بخش نخست دارای 20 پرسش بود که نگرش کلی و دو عامل جامعه طلبی و موقعیت تحصیلی را می­سنجید . بخش دوم شامل 31 ویژگی (مثبت، منفی و حساس) بود و از آزمودنی­های پرسیده شد برای توصیف یک دانش­آموز استثنایی کدام ویژگی را به کار می­برند. بخش سوم دارای پرسشهایی درباره تجربه­های پیشین آزمودنی­ها با دانش­آموزان استثنایی بود. پس از پاسخگویی به پرسشنامه، برنامه آموزشی در هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس هر دو گروه دوباره به پرسشنامه­های نگرش سنجش پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش اماری تحلیل واریانس چند عاملی با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در پس­آزمون دانش­آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه ویژگیهای مثبت بیشتری را برای توصیف دانش­آموزان استثنایی به کار برده­اند، ولی در سایر خرده مقیاسها تفاوت معنی­داری دیده نشد. نتایج کیفی نشان داد که دانش­آموزان در این دوره با دانش­آموزان استثنایی آشنا شدند و آشنایی بیشتر باعث شد که احساس بهتری نسبت به دانش­آموزان استثنایی داشته باشند و در آینده برای سازگاری با آنها تلاش کنند.

متن کامل [PDF 3662 kb]   (2362 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/9/26 | انتشار: 1377/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb