چکیده
هدف: در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر افزایش سلامت روان بررسی شده است.
روش: در این پژوهش با طرحی آزمایشی، نخست 30 نفر از مراجعان زن و مرد 25-20 ساله مراجعهکننده به مراکز مشاوره، انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. پس از اجرای پیشآزمون با آزمونهای هوش هیجانی 133 مادهای بار- آن و پرسشنامه SCL-90-R بر روی هر دو گروه، گروه آزمایش در 12 جلسه دو ساعته آموزش مؤلفههای هوش هیجانی، هر هفته یکبار شرکت نمود. سپس برای هر دو گروه پسآزمون انجام شد.
یافتهها: تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس و واریانس چند متغیره یک طرفه نشان داد که آموزش مؤلفههای هوش هیجانی در افزایش سلامت روان، بهطور معنی داری (001/0p< ) مؤثر بوده و علایم بیماری را در مؤلفههای سلامت روان کاهش داده است.
نتیجهگیری: آموزش مؤلفههای هوش هیجانی سبب ارتقای سلامت روانی میشود، بهطوریکه فرد نمره بهتری در گزارشهای شخصی از موقعیت درونی و احساس توانایی مقابله با مشکلات بهدست میآورد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |