هدف: هدف این پژوهش ساخت آزمونی بود که بتواند بهطور مؤثر نگرشهای مثبت و منفی آموزگاران را نسبت به خلاقیت نشان دهد.
روش: ساخت این آزمون بر پایهی روش فاصلههای یکساننمای ترستون و چاو انجام شد. نخست 150 جمله از منابع گوناگون گردآوری شد که دربردارندهی نگرشهای متفاوتی دربارهی خلاقیت بود. شمار جملهها بهکمک یک آزمون مقدماتی به 90 عبارت کاهش یافت. سپس 111 داور این جملات را با بهرهگیری از مقیاس هفت درجهای ترستون از نامطلوب تا خنثی و مطلوب طبقهبندی نمودند. سپس مقادیر عددی مقیاسها و درجههای ابهام جملهها برپایهی طبقهبندی داوران محاسبه گردید.
یافتهها: 30 عبارت که دارای کمترین درجهی ابهام و در راستای اهداف پژوهش بودند به شکلی برگزیده شدند که دامنهی گستردهای را در پیوستار مقیاس ایجاد کنند. ارزشهای مقیاسی و درجههای ابهام برای 30 عبارت برگزیده ارایه شده است.
نتیجه: بهکار بردن آزمونهای موازی برای سنجش نگرش نسبت به خلاقیت، میتواند کارایی این آزمون را افزایش دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |