چکیده
هدف: اگرچه از همدلی بهعنوان مقولهای بسیار مهم در پزشکی یاد میشود که باعث افزایش رضایت بیماران و تشخیص و درمان صحیحتر اختلالات میشود به دلیل نبود تعریف واحد و همچنین ابزار اندازهگیری دقیق آن تا مدتی پیش، تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بسیار محدود بود. در این مطالعه میزان همدلی دستیاران تخصصی رشتههای بالینی سنجیده شده است. روش: جامعه پژوهش شامل 251 نفر از دستیاران تخصصی رشتههای بالینی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمه دوم سال 1386 و نیمه اول سال 1387 بود. در ابتدای مطالعه پایایی بازآزمون و همخوانی درونی پرسشنامه جفرسون ویژه همدلی پزشکان و پرسنل بهداشتی روی 20 نفر از دستیاران بررسی شد که اعداد قابل قبولی به دست آمد. سپس پرسشنامه روی نمونه مورد بررسی اجرا گردید. یافتهها: دستیاران روانپزشکی با نمره متوسط همدلی 2/114 نسبت به سایر دستیاران نمره بالاتری را کسب کردند و بعد بهترتیب رشتههای بیهوشی، جراحی، پاتولوژی، طب اورژانس، زنان و زایمان، داخلی، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، ارتوپدی، اطفال، چشمپزشکی و پوست قرار داشتند. نمره متوسط همدلی در دستیاران روانپزشکی اختلاف معنیدار آماری با رشتههای ارتوپدی، اطفال، چشمپزشکی و پوست داشت. اختلاف معنیدار آماری بین نمره متوسط همدلی به تفکیک سن، وضعیت تأهل و جنسیت آزمودنی ها وجود نداشت. نتیجهگیری: اگر چه این مطالعه نشان داد که این پرسشنامه از روایی صوری و پایایی مناسبی در نمونه حاضر برخوردار است، نتایج این مطالعه با مطالعات سایر کشورها تفاوتهایی داشت که عدم توجه کافی به جنبههای انسانی رابطه پزشک و بیمار در محتوای آموزشی دورههای پزشکی عمومی و تخصصی در ایران، عدم انتخاب رشته دستیاران تخصصی بر اساس علاقه و احتمال وجود تفاوتهای بینفرهنگی مؤثر در نمره کل آزمون میتوانند از عوامل مؤثر در این تفاوتها بوده باشند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |