fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
24
3
online
1
fulltext
en
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری معطوف بر عدم تحمل ابهام و درمان دارویی بر مؤلفههای نگرانی، عدم تحمل ابهام و اجتناب شناختی در مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر
Comparing The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Focused on Intolerance of Uncertainty and Pharmacotherapy on Worry, Intolerance of Uncertainty, and Cognitive Avoidance in Patients With Generalized Anxiety Disorder
اهداف اختلال اضطراب فراگیر (GAD) وضعیت آشفتهساز بسیار شایعی در محیطهای اجتماعی و مراکز مراقبت های اولیه است. دریافتنکردن درمانهای مؤثر روانشناختی و دارویی برای آن، هزینه های گزافی را بر خانواده و جامعه تحمیل کرده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری معطوف بر عدم تحمل ابهام با درمان دارویی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد.
مواد و روش ها در طرحی شبهتجربی از نوع پیشآزمون پسآزمون با دو گروه، 24 نفر از بیماران زن مبتلا به GAD پس از ارزیابی بالینی اولیه و احراز شرایط پژوهش، انتخاب شدند و در دو گروه درمانی قرار گرفتند: گروه اول درمان شناختی رفتاری معطوف بر عدم تحمل ابهام (CBT-IU) که 12 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس از طریق فراخوان و گروه دوم درمان دارویی که 12 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جامعه مدنظر در گروه اول (گروه درمان روانشناختی) شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان و جامعه مدنظر در گروه دوم (گروه کنترل و درمان دارویی) شامل تمامی بیماران زن مراجعهکننده به مراکز درمانی خصوصی شهر سنندج بود. گروه اول (CBT-IU) 12 جلسه درمان انفرادی هفتگی را دریافت کردند و گروه دوم زیر نظر روانپزشک با داروهای ضد اضطراب (SSRIs) تحت درمان دارویی قرار گرفتند. تمام آزمودنیها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا (PSWQ)، عدم تحمل ابهام (IUS) و اجتناب شناختی (CAQ) را کامل کردند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر (Repeated Measure) و با استفاده از نرم افزار SPSS 21 تحلیل شدند.
یافته ها نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد تفاوت نمرات در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون در متغیرهای نگرانی (F=12/53؛ P<0/05)، عدم تحمل ابهام (F=4/40؛ P<0/05)، و اجتناب شناختی (F=0/45؛ P<0/05) از لحاظ آماری معنیدار است.
نتیجه گیری از آنجا که مداخله شناختی رفتاری به طور اختصاصی به مؤلفههای شناختی (نگرانی، عدم تحمل ابهام و اجتناب شناختی) میپردازد و ابزارهای انتخابشده نیز اغلب مؤلفههای مرتبط با مداخله انجامشده برای این گروه را میسنجند، اثربخشی بیشتر این درمان بر متغیرهای بررسیشده در مقایسه با درمان دارویی توجیهپذیر است. با توجه به تأثیر درمان شناختی رفتاری معطوف بر عدم تحمل ابهام بر مؤلفههای شناختی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، این نتایج برای متخصصان بالینی دستاندرکار در مراکز درمانی تلویحات کاربردی دارد.
Objectives Generalized Anxiety Disorder (GAD) is a highly prevalent distressing condition for individuals in both community and healthcare staff. In this regard, lack of effective psychological and medical treatments can impose a high cost on the family and society.
Methods A total of 22 female patients with GAD after primary clinical evaluation and qualifying conditions were selected and divided into two therapeutic groups; first group CBT-IU (Cognitive-Behavioral Therapy focused on Intolerance of Uncertainty) (N=12) were selected through convenient sampling method, and second group pharmacotherapy (N=12) were selected through purposeful sampling method. The first group (CBT-IU) received 12 individual weekly treatment sessions and the second group under the supervision of a psychiatrist was treated with anti-anxiety medicines (selective serotonin reuptake inhibitors). All subjects completed the pretest and post-test questionnaires of Pennsylvania worry questionnaire, intolerance of uncertainty scale, and cognitive avoidance questionnaire. The obtained data were analyzed by repeated measures analysis of variance.
Results Results showed that cognitive-behavioral therapy focused on intolerance of uncertainty, was more effective than pharmacotherapy on worry, intolerance of uncertainty, and cognitive avoidance.
Conclusion Since CBT-IU focuses on cognitive components (worry, intolerance of ambiguity and cognitive avoidance) and selected tools also measures most of the components associated with the intervention performed for this group, the more effectiveness of this treatment on the studied variables is justified compared to pharmacotherapy. Due to the effect of CBT-IU on cognitive components of patients with GAD, these results have practical implications for clinicians involved in medical centers.
Generalized Anxiety Disorder, Cognitive-behavioral therapy focusing on intolerance of uncertainty, Pharmacotherapy, Intolerance of uncertainty, Cognitive avoidance
اختلال اضطراب فراگیر, درمان شناختی رفتاری معطوف بر عدم تحمل ابهام, درمان دارویی, عدم تحمل ابهام, اجتناب شناختی
240
255
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-345-3&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/3
1396/8/12
2018/06/17
1397/3/27
Negar
Beheshti
MSC., Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
نگار
بهشتی
00319475328460015468
00319475328460015468
No
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
Mehdi
Zemestani
PhD in Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.; Neurosciences Research Center, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
مهدی
زمستانی
m.zemestani@uok.ac.ir
00319475328460015469
00319475328460015469
Yes
دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.؛ مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، سنندج، ایران.
Farzin
Rezaei
Neurosciences Research Center, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.; PhD in Psychiatry, Associate Professor, Department of Psychiatry, School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran.
فرزین
رضاعی
00319475328460015470
00319475328460015470
No
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، سنندج، ایران.؛ دکترای روا نپزشکی، دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، سنندج، ایران.
fa
اثربخشی آموزش گروهی برنامهریزی عصب زبانشناختی بر میزان امید و کیفیت زندگی کودکان سرطانی
The Effectiveness of Nerve Planning Group-Languages Cognitive Expectancy and Quality of Life for Children With Cancer
اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی برنامهریزی عصب زبانشناختی بر میزان امید و کیفیت زندگی کودکان سرطانی انجام شد.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کودکان سرطانی دختر و پسر سرپایی در بیمارستان امیرکبیر و انجمن سرطان تبسم در سال ۱۳۹۵بودند که متقاضی شرکت در جلسات آموزش گروهی برنامهریزی عصب زبانشناختی و در حال انجام درمان بودند. بدین منظور ۴۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه برنامهریزی عصب زبانشناختی و گروه گواه به طور مساوی تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان و مقیاس امید کودکان اسنایدر بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون t همبسته برای مرحله پیگیری تحلیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۲ نیز تحلیل شد.
یافته ها نتایج نشان داد آموزش گروهی برنامهریزی عصب زبانشناختی بر افزایش کیفیت زندگی و امید مؤثر بود و به ترتیب ۷۰ و ۴۰ درصد از واریانس آن را پیشبینی میکند.
نتیجه گیری با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که آموزش برنامهریزی عصب زبانشناختی منجر به افزایش کیفیت زندگی و امید در کودکان سرطانی شده است.
Objectives This study aimed to examine the effect of Neuro-Linguistic Programming (NLP) on the hope and quality of life in children with cancer.
Methods The study design is quasi-experimental study with pretest, posttest, follow-up and control group. Study population consisted of children (male and female) with cancer at AminrKabir Hospital and Tabassom Cancer Support Community in 2016 who applied for NLP training and were under treatment. Of these, 40 were selected by random sampling, and assigned to NLP and control groups. The data collection tools were Children's Hope Scale (CHS) and Generic Children’s Quality of Life (GCQ) questionnaire. Data analysis was performed using descriptive statistics, multivariate analysis of variance (MANOVA) and dependent t test in SPSS V. 22.
Results Results showed that NLP training had significant effect on the hope and quality of life, and could predict 40% and 70% of variance for hope and quality of life in children with cancer, respectively.
Conclusion According to the findings of this study, NLP training increased the quality of life and hope in children with cancer.
Neuro-Linguistic programming, Hope, Quality of Life, Cancer Children
برنامهریزی عصب زبانشناختی, امید, کیفیت زندگی, کودکان سرطانی
256
269
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2804-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/8
1396/10/18
2018/06/172018/06/12
1397/3/22
Sanaz
Aghakhani
MA, Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
ساناز
آقاخانی
00319475328460015501
00319475328460015501
No
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
Farshad
Bahari
Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.; Head of Department of Student Health Education and Monitoring, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
فرشاد
بهاری
fbahari200277@yahoo.com
00319475328460015502
00319475328460015502
Yes
دکترای مشاوره، استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
fa
مقایسه روشهای مداخلهای غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد، اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر روش خودزایی، و آموزش شناختی رفتاری بر دانشجویان افسرده
Comparison of None-attendance Interventions Methods of Standardized Cognitive Bias Modification, Cognitive Bias Modification Based on Self-generation and Cognitive-Behavior Training on Depressed Students
اهداف اصلاح سوگیری شناختی رایانهای اخیراً اصلاح ارزیابیهای خاطرات مزاحم را وعده داده است. هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه سه روش درمانی غیرحضوری اصلاح سوگیری شناختی استاندارد، اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خودزایی، و آموزش شناختی رفتاری است.
مواد و روش ها این پژوهش بر اساس طرح تحقیق ازجمله طرحهای نیمهآزمایشی با سه گروه آزمایشی و ارزیابی به صورت پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری دوماهه است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه هرمزگان بود که در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ مشغول تحصیل بودند. بر اساس ملاکهای شمول و خروج شرکتکنندگان، ۵۱ نفر به شیوه هدفمند، برای مرحله نهایی پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه اصلاح سوگیری شناختی استاندارد، خودزایی و آموزش شناختی رفتاری گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهسناریوهای مبهم برای افسردگی، درجهبندیدیداری خلق، افسردگی بک-۲، مقیاس تجدیدنظرشده نگرشهای ناکارآمد، مقیاس عاطفه مثبت و منفی و آزمون سوگیری حافظه بود. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل کوواریانسچندمتغیری، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمونهای تعقیبی استفاده شد که با نرمافزار 19-SPSS تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها نتایج نشان داد هر سه مداخله مؤثر بودهاند (0/01>P)، اما در متغیرهای خلقی (علائم افسردگی (0/079)، خلق (0/054)، عاطفه مثبت (0/416)، عاطفه منفی (0/158)) سه گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. در متغیرهای شناختی (سوگیری تفسیری (0/0001)، حافظه مثبت (0/0001) و منفی (0/006)) تفاوت بین سه گروه معنادار بود؛ به استثنای متغیر نگرشهای ناکارامد که تفاوت بهدستآمده معنیدار نبود (0/228).
نتیجه گیری در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد روشهای اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر تصویرسازی مثبت و خودزایی با دستورالعملهای جدید و چهار هفتهای، روشهای مؤثری درکاهش علائم افسردگی، بهبود سوگیری تفسیری، نگرش ناکارآمد و حافظه است.
Objectives A recent method that modifies the intrusive memories is cognitive bias modification. This study aimed to investigate and compare the three none-attendance therapies of standardized cognitive bias modification, cognitive bias modification based self-generation and cognitive-behavior training.
Methods According to inclusion and exclusion criteria, a total of 51 participants were selected via purposive sampling method. Then, they were randomly assigned to either of three groups: standardized cognitive bias modification, self-generation, and cognitive-behavioral training groups. Questionnaires and scales related to mood, interpretation bias, memory bias, positive and negative emotions, and inappropriate attitudes were used as the research instruments.
Results Results indicate that all three treatment methods are effective (P<0.01). But, the three groups had no significant differences in mood-related variables (depression signs, mood, positive and negative affect). Regarding the cognitive variables (interpretation bias, positive and negative memory bias, dysfunctional attitudes), interventions were effective, and the groups exhibited significant differences (P<0.01).
Conclusion Standardized cognitive bias modification and self-generation through new 4-week procedures serve as effective methods for attenuating depression while improving the states of interpretation bias, inappropriate attitude, and memory.
Cognitive bias modification, Positive imagery, Self-generation, Cognitive-behavior training, Depression
اصلاح سوگیری شناختی, تصویرسازی مثبت, خودزایی, آموزش شناختی رفتاری, افسردگی
270
283
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2540-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/82017/10/15
1396/7/23
2018/06/172018/06/122018/05/30
1397/3/9
Ali
Nikbakht
Department of Psychology and Consoling, Faculty of Human Sciences, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.
علی
نیک بخت
Email: nikbakht472@gmail.com
00319475328460015498
00319475328460015498
Yes
گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
Hamid Taher
Neshat-Doost
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
حمیدطاهر
نشاط دوست
h.neshat@edu.ui.ac.ir
00319475328460015499
00319475328460015499
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Hosseinali
Mehrabi
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
حسینعلی
مهرابی
00319475328460015500
00319475328460015500
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
fa
بررسی روابط ساختاری افسردگی بر مبنای اجتناب تجربهای و سرکوبگری عاطفی: نقش میانجی شفقت بر خود
Investigating Structural Pattern of Depression Based on Experiential Avoidance and Emotional Repression: The Mediating Role of Self-Compassion
اهداف هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای شفقت به خود در رابطه بین اجتناب تجربهای و سرکوبگری عاطفی با افسردگی بود.
مواد و روش ها بدین منظور در تحقیقی توصیفیهمبستگی و گذشته نگر 241 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و از نظر میزان شفقت به خود، اجتناب تجربهای، سرکوبگری عاطفی و افسردگی ارزیابی شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه افسردگی بک (BDI)، پرسشنامه شفقت به خود نف (SCS)، پرسشنامه سرکوبگری عاطفی وینبرگر(WAI) و پرسشنامه پذیرش و عمل بوند (AAQII). تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با کمک نرمافزار spss-23 و نرمافزار AMOS انجام شد.
یافته ها یافتهها نشان داد شفقت با افسردگی بیشترین ضریب مسیر را دارد (99/0-=β). این رابطه منفی و در سطح P<0/01 معنیدار است.همچنین مسیر سرکوبگری عاطفی بر شفقت بر خود به صورت مثبت P<0/05 معنیدار است (33/0=β). اجتناب تجربهای (31/0=β) اثر مثبت و معنیداری (P<0/05) با شفقت به خود دارد. اجتناب تجربهای و سرکوبگری عاطفی از طریق شفقت به خود بر افسردگی اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه گیری بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت سرکوبگری عاطفی، اجتناب تجربهای و شفقت به خود تعیینکنندههای مهم افسردگی هستند و مدل مفروض برازش مطلوبی در تبیین افسردگی دارد.
Objectives The current study aims to investigate the moderating role of self-compassion in the relationship among experiential avoidance and emotional repression with depression.
Methods For the purpose of this study, 150 students from university of Tabriz were selected through convenience sampling method. Next, they were investigated in terms of self-compassion, emotional repression and depression. Beck depression inventory-II, self-compassion scale, emotion repression inventory, and experiential avoidance questionnaire were used as assessment tools. The obtained data were analyzed using Pearson correlation and path analysis.
Results Based on the results, self-compassion has significant and negative correlation with depression (β=-0.75). Also emotional repression and experiential avoidance have positive and significant effect on self-compassion. Experiential avoidance and emotional repression have indirect effect on depression by self-compassion.
Conclusion Emotional repression; experiential avoidance and self-compassion are significant predictors of depression and default model has acceptable fitness in depression explanation.
Depression, Self-compassion, Experiential avoidance, Emotional repression
افسردگی, شفقت به خود, اجتناب تجربهای, سرکوبگری عاطفی
284
297
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2540-3&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/82017/10/152018/03/7
1396/12/16
2018/06/172018/06/122018/05/302018/05/30
1397/3/9
Leila
Kehtary
MA, Department of Psychology, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
لیلا
کهتری
kehtaryleila@gmail.com
00319475328460015495
00319475328460015495
Yes
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Rasool
Heshmati
PhD. in Health Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
رسول
حشمتی
00319475328460015496
00319475328460015496
No
دکترای روانشناسی سلامت، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Hamid
Pour Sharifi
PhD. in Psychology, Associate Professor, Department of Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
حمید
پورشریفی
00319475328460015497
00319475328460015497
No
دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
fa
روابط چندگانه بین راهبردهای کنترل فکر و علائم اختلالات شخصیت با علائم رؤیاهای ترسناک
Multiple Relations Among Thought Control Strategies and Symptoms of Personality Disorders with Nightmare
اهداف رؤیاهای ترسناک یکی از مشکلات خواب در نوجوانی هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه روشهای کنترل فکر، علائم اختلالات شخصیت با علائم رؤیاهای ترسناک، در بین دانشآموزان دختر شهرضا در سال تحصیلی 1393-94 صورت گرفت.
مواد و روش ها در این مطالعه همبستگی، جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر در مقطع پیشدانشگاهی شهرضا بود. نمونه آماری 300 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در پژوهش، پرسشنامه کنترل فکر، آزمون بالینی چندمحوری میلیون 3 و پرسشنامه علائم رؤیاهای ترسناک بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرمافزار SPSS نسخه 23 بررسی شدند.
یافته ها نتایج پژوهش نشان داد نگرانی از میان روشهای کنترل فکر با ضریب رگرسیون 0/290 وارد معادله رگرسیون شده است و بهتنهایی میتواند 4/4 درصد از واریانس رؤیاهای ترسناک را توضیح دهد (0/001=P). در گام دوم، اختلال شخصیت وابسته با ضریب رگرسیون 0/243 وارد معادله رگرسیون شده است. این متغیر در کنار نگرانی قادر به پیشبینی 5/9 درصد از واریانس علائم رؤیاهای ترسناک است و بهتنهایی میتواند 1/5 درصد از واریانس علائم رؤیاهای ترسناک را توضیح دهد (P<0/05). در گام سوم، اختلال شخصیت خودشیفته با ضریب رگرسیون 0/290 وارد معادله رگرسیون شده است. این متغیر در کنار نگرانی و اختلال شخصیت وابسته قادر به پیشبینی 8/4 درصد از واریانس علائم رؤیاهای ترسناک است و بهتنهایی میتواند 2/5 درصد از واریانس علائم رؤیاهای ترسناک را توضیح دهد (P<0/006).
نتیجه گیری میتوان نتیجه گرفت که تغییر در نگرانی، اختلالات شخصیتی وابسته، نمایشی، خودشیفته و ضداجتماعی توأم با تغییرات در رؤیاهای ترسناک است.
Objectives Nightmare is one of the sleep problems among adolescents. This research aimed to examine multiple relations among thought control strategies and symptoms of personality disorders among female students in Shahreza City, Iran in 2015-2016.
Methods In this correlational study, the statistical population comprised all female students in pre-university schools and the sample was 300 girls that they were randomly selected from students list. The measurements were thought control strategies, Millon Clinical Multiaxial Inventory, and Nightmare Scale (2014). The obtained data were analyzed by Pearson correlation and stepwise regression in SPSS V. 21.
Results The results showed among thought control strategies, worry and among personality disorders, dependent and histrionic personality disorders have positive and significant relations with symptoms of nightmare but antisocial and narcissistic personality disorders have negative and significant relations with nightmare. Worry, histrionic, dependent and narcissistic personality disorders can predict nightmare.
Conclusion Based on the results, changes in worries, dependent, histrionic and narcissistic and antisocial personality disorders can predict nightmares.
Thought control strategies, Personality disorder, Nightmare
روشهای کنترل فکر, اختلال شخصیت, رؤیاهای ترسناک
298
309
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2540-4&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/82017/10/152018/03/72017/08/25
1396/6/3
2018/06/172018/06/122018/05/302018/05/302018/06/1
1397/3/11
Narjes
Salimi Dehaghani
MA in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
نرجس
سلیمی
00319475328460015493
00319475328460015493
No
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
Zahra
Yousefi
PhD in Clinical Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
زهرا
یوسفی
00319475328460015494
00319475328460015494
Yes
دکترای روانشناسی بالینی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
fa
نقش جوّ عاطفی خانواده، احساس انسجام و عواطف در پیشبینی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان
The Role of Family Emotional Atmosphere, Sense of Coherence, and Affects in the Prediction of Tendency Toward Substance Use Among University Students
اهداف گرایش به مصرف مواد تحت تأثیر مجموعهای از عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین جوّ عاطفی خانواده، احساس انسجام و عواطف با گرایش به مصرف مواد در دانشجویان بود.
مواد و روش ها در قالب یک طرح توصیفی همبستگی، 400 دانشجو (311 مرد و 89 زن) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدبهشتی مشهد انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش (شامل مقیاس درجهبندی روابط والد و فرزندی، مقیاس احساس انسجام، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی و مقیاس گرایش به اعتیاد) پاسخ دادند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 23 و روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه رو به عقب تحلیل شد.
یافته ها بین خردهمقیاسهای جوّ عاطفی خانواده، احساس انسجام و عاطفه مثبت با گرایش به مصرف مواد در دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین رابطه بین عواطف منفی و گرایش به مصرف مواد نیز مثبت و معنادار بود (01/0>P؛ 48/0=r). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای جوّ عاطفی مثبت در خانواده و احساس انسجام، پیشبین منفی و معنادار و متغیر عاطفه منفی، پیشبین مثبت گرایش به مصرف مواد در دانشجویان هستند. با این حال، نقش عاطفه مثبت در پیشبینی گرایش به مصرف مواد معنادار نبود.
نتیجه گیری توجه به مشکلات خانوادگی، تقویت احساس انسجام فردی و آموزش راهبردهای تنظیم هیجانات منفی در قالب برنامههای پیشگیری و درمانی میتواند نقش مهمی در کاهش گرایش دانشجویان به مصرف مواد داشته باشد.
Objectives Tendency toward substance use is influenced by a range of individual, familial, and social factors. This study aimed to investigate the relationship between family emotional atmosphere, sense of coherence, and affects with tendency toward substance use among university students.
Methods In this descriptive-correlative study, a total of 400 students (311 males and 89 females) were selected using multistage cluster sampling method from Shahid Beheshti Teacher Training University, Mashhad, Iran. Then they completed measures of parental-child interaction rating scale, sense of coherence scale, positive and negative affect scale, and tendency toward addiction scale. Data analysis was conducted using Pearson correlation and backward multiple regression.
Results There were significant and negative relationships between subscales of family emotional atmosphere, sense of coherence, and positive affects with tendency toward substance use among students (P˂0.01). Moreover, negative affects were positively correlated with tendency toward substance use (r=0.48; P<0.01). Regression analysis also indicated that a positive family emotional atmosphere and sense of coherence were significant negative predictors of tendency toward substance use whereas negative affects were significant positive predictors. However, the role of positive affects in the prediction of tendency toward substance use was not significant.
Conclusion Addressing family problems, developing the sense of individual coherence, and instructing strategies to regulate negative emotions in prevention and intervention programs may help reduce tendency toward substance use among university students.
Family atmosphere, Sense of coherence, Affects, Substance use, University students
جوّ خانوادگی, حس انسجام, عواطف, مصرف مواد, دانشجویان
310
323
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2837-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/82017/10/152018/03/72017/08/252018/02/22
1396/12/3
2018/06/172018/06/122018/05/302018/05/302018/06/12018/06/12
1397/3/22
Mohammad
Arghabaei
Consultation Group, Faculty of Humanities, Bojnourd Unit, Islamic Azad University
محمد
ارقبایی
arghabaeifamily@yahoo.com
00319475328460015490
00319475328460015490
No
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی
Ali Akbar
Soleimanian
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bojnourd University
علی اکبر
سلیمانیان
solimanian@gmail.com
00319475328460015491
00319475328460015491
Yes
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد
Mohammad
Mohammadipour
Department of Counseling and Psychology, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan
محمد
محمدی پور
mmohamadipor@yahoo.com
00319475328460015492
00319475328460015492
No
گروه مشاوره و روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران.
en
ویژگیهای روانسنجی نسخه الکترونیکی ابزار سلامت روانشناختی دانشآموزان دوره متوسطه اول: فرم گزارش معلم و والدین
Psychometric Properties of Electronic Mental Health Assessment Device for High School Students: Teacher and Parent Form
اهداف به دلیل اهمیت غربالگری سلامت روانشناختی دانشآموزان و نبود ابزار بومی تهیهشده بر اساس الگوی مشکلات شایع آسیبهای روانشناختی دانشآموزان در کشور، پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی فرمهای الکترونیکی گزارش معلم و والدین مقیاس سلامت روانشناختی دانشآموزان دوره متوسطه اول انجام شد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه شامل معلمان و والدین دانشآموزان دوره متوسطه اول در استانهای البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود که به ترتیب 1697 نفر از بین معلمان و 1186 نفر از والدین به عنوان گروه نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای اولیه پژوهش، 118 آیتم برای نسخه گزارش معلم و 133 آیتم برای نسخه گزارش والدین داشت. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و نسخه 22 نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل آیتم بر اساس هشت ملاک کفایت آیتم نشان داد تمام آیتمهای نسخه اولیه معلم و 128 آیتم از نسخه اولیه والدین، شرایط لازم را برای حضور در بین آیتمهای ابزارها دارند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مناسبترین ساختار برای مقیاس گزارش معلم، ساختار ششمؤلفهای و برای مقیاس گزارش والدین، ساختار پنج مؤلفهای است. همسانی درونی مؤلفههای حاصل در حد قابل قبول بود. ضرایب حاصل بین 77/0 و 97/0 برای مقیاس گزارش معلم و بین 85/0 و 92/0 برای گزارش والدین متغیر بود.
نتیجه گیری بهطورکلی، ویژگیهای روانسنجی مقیاس در هر دو نسخه، حاکی از مناسببودن این ابزار برای کاربستهای غربالگری و پژوهشی در جامعه هدف است.
Objectives To the importance of screening students’ mental health and lack of a customized tool based on prevalent psychopathological problems in students, the present study aims to develop and examine the psychometric properties of electronic mental health assessment device for high school students-parent form and teacher form.
Methods The study sample included 1697 teachers and 1186 parents of high school students of Alborz, Kermanshah, Eastern Azerbaijan, Sistan and Baluchistan, Fars, and Khorasan Razavi. Parent form and teacher form consisted of 118 and 133 items, respectively.
Results Items analysis based on 8 criteria showed that all items of teacher form and parent form had proper qualification. Explanatory factor analysis showed that the most proper structure for teacher form and parent form are 6-factor structure and 5-factor structure, respectively. Internal consistency was sufficiently good and alpha coefficients were ranged between 0.77 and 0.97 for teacher form and between 0.85 and 0.92 for parent form.
Conclusion In general, psychometric properties of both scales indicate their suitability for screening and research.
Electronic device, Factor analysis, Student’s mental health, Teacher form, Parent form
مقیاس الکترونیکی, تحلیل عاملی, سلامت روانشناختی دانشآموزان, نسخه گزارش معلم, نسخه گزارش والدین
324
339
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2827-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/82017/10/152018/03/72017/08/252018/02/222018/02/27
1396/12/8
2018/06/172018/06/122018/05/302018/05/302018/06/12018/06/122018/05/28
1397/3/7
Saeed
Akbari-Zardkhaneh
PhD in Assessment and Measurement, Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
سعید
اکبری زردخانه
akbari76ir@yahoo.com
00319475328460021462
00319475328460021462
Yes
دکترای سنجش و اندازهگیری، استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
Seyed Mohammad
Shahvarani
PhD Student, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
سیدمحمد
شاهورانی
00319475328460021463
00319475328460021463
No
دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
Nader
Mansurkiaie
PhD in Communication Sciences, Department of Communication Studies, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
نادر منصور
کیایی
00319475328460021464
00319475328460021464
No
دکترای علوم ارتباطات، گروه مطالعات ارتباطی ، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Alimohammad
Zanganeh
PhD in Management, Physician, Social and Crime Prevention Directorate Judiciary, Tehran, Iran.
علی محمد
زنگانه
00319475328460021465
00319475328460021465
No
دکترای مدیریت، پزشک، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تهران، ایران.
Mohsen
Jallalat-Danesh
MSc., Social and Crime Prevention Directorate Judiciary, Tehran, Iran.
محسن
جلالتدانش
00319475328460021466
00319475328460021466
No
کارشناس ارشد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تهران، ایران.
Siyamak
Tahmasebi
PhD in Clinical Psychology, Department of Preschool Education, University of Rehabilitation Sciences and Social Welfare, Tehran, Iran.
سیامک
طهماسبی
00319475328460021467
00319475328460021467
No
دکترای روانشناسی بالینی، استادیار، گروه پیشدبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران.
Masoud
Zareian
MSc. Student, Department of Computer Science, Faculty of Mathematics and Computer, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
مسعود
زارعیان
00319475328460021468
00319475328460021468
No
دانشجوی کارشناسیارشد، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
fa
پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه عقاید اصول اجتماعی
Reliability and Factor Structure of Social Paradigm Belief Inventory
اهداف مطالعه حاضر یک تحقیق توصیفی و از نوع اعتبارسنجی است. هدف این مطالعه بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسشنامه عقاید اصول اجتماعی بود که رشد شناختی بزرگسالان را میسنجد.
مواد و روش ها برای انجام این پژوهش 381 نفر از دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در سال 1395 با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه عقاید اصول اجتماعی پاسخ دادند. ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی با نرمافزار SPSS نسخه 22، تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار Amos نسخه 24 و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ و روش آزمون و بازآزمون در نرمافزار SPSS بررسی شد.
یافته ها نتیجه تحلیل مولفههای اصلی با چرخش واریماکس نشان داد که راهحلهای چهارعاملی و شش عاملی به ترتیب 30 و 38 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی شاخصهای برازش بهتر راهحل ششعاملی نسبت به راهحل چهارعاملی را نشان داد که نشاندهنده برازش بهتر راهحل ششعاملی با دادهها و در جامعه ایران بود. آلفای کرونباخ کل مقیاس 0/70 و برای 6 عامل از 0/54 تا 0/71 به دست آمد و ضریب همبستگی در روش آزمون و بازآزمون 0/72 به دست آمد که به طور کلی نشاندهنده پایایی قابل قبول ابزار است.
نتیجه گیری به طور کلی نتایج نشاندهنده برازش خوب ساختار ششعاملی در جامعه ایران و پایایی مناسب این پرسشنامه است که میتوان از آن برای تعیین رشد شناختی بزرگسالان به منظور غربالگری یا اهداف بالینی استفاده کرد.
Objectives This study aimed to investigate the factor structure and reliability of the Social Paradigm Belief Inventory (SPBI).
Methods A total of 381 students of Hakim Sabzevari University were selected by stratified cluster random sampling method and responded to SPBI in 2016. This research is descriptive with a validation method. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to investigate factor structure of the instrument, and Cronbach α and test-retest method were employed for examining the reliability.
Results Results of principal component with varimax rotation showed that 4-actorial and 6-factorial solutions explained 30% and 38% of whole variance, respectively. The results of the confirmatory factor analysis showed that the 6-factorial solution was a better indication of the data than 4-factorial solutions and it better fits the data in Iran society. The Cronbach α value of the instrument was 0.7 and as for the subscales of the instrument, it varied from 0.54 to 0.71 and the correlation coefficient of test-retest was 0.72 that showed acceptable reliability for the instrument.
Conclusion Enjoying an acceptable reliability and fitting well with the data in Iran society make the 6-factor SPBI a suitable measure for determining adults’ cognitive development for screening or clinical purposes.
Adult, Cognition, Factor analysis, Surveys and questionnaire, Students
بزرگسال, شناخت, تحلیل عاملی, زمینهیابی و پرسشنامه, دانشجویان
340
355
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2540-5&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/32018/01/82017/10/152018/03/72017/08/252018/02/222018/02/272018/04/14
1397/1/25
2018/06/172018/06/122018/05/302018/05/302018/06/12018/06/122018/05/282018/05/27
1397/3/6
Mohammad Mehrad
Sadr
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
محمد مهراد
صدر
00319475328460015479
00319475328460015479
No
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Seyed Sepehr
Hashemian
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
سید سپهر
هاشمیان
00319475328460015480
00319475328460015480
No
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Hanieh
Khoshsima
MA in Clinical Psychology, Department of Clinical and Health Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
حانیه
خوشسیما
00319475328460015481
00319475328460015481
No
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
Saharnaz
Akhbari
MA in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
سحرناز
اخباری
akhbari.saharnaz@gmail.com
00319475328460015482
00319475328460015482
Yes
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران