fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
23
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی دو درمان شناختی رفتاری و تعاملی مادر-کودک بر میزان اضطراب کودکان دارای مادر تحت درمان متادون
Comparison of the Effectiveness of Two Cognitive-Behavioral and Mother-Child Interactive Therapies on Anxiety of Children With Under-Methadone Treatment Mother
اهداف اضطراب از رایجترین اختلالات دوران کودکی به شمار میآید. الگوهای تعاملی جدید نقش بسزایی در درمان کودک مضطرب ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختیرفتاری مبتنی بر کودک و رویکرد تعاملی مادر کودک بر شاخص اضطراب کودکان دارای مادر تحت درمان متادون صورت پذیرفت.
مواد و روش ها بدین منظور و در قالب طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ششماهه از میان خانوادههای دو والد دارای مادر تحت درمان متادون مراجعهکننده به دو کلینیک درمان متادون در تهران، هفتاد و پنج مادر و کودک به گونهای هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه درمان شناختیرفتاری کودک، درمان تعاملی مادر کودک و گروه کنترل قرار گرفتند. این درمانها به مدت هشت جلسه هفتگی به دو گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. سطح اضطراب کودکان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با مقیاس اضطراب اسپنس ارزیابی شد و دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و به کمک آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها نتایج نشان داد هر دو درمان مذکور در پسآزمون نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر شاخص اضطراب اعمال کردند (0/001>P)، اما بین اثربخشی دو درمان مذکور تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/65<p< span=""></p<>). همچنین اثربخشی درمانهای مذکور تا مرحله پیگیری حفظ نشد (0/05<p< span=""></p<>).
نتیجه گیری یافتههای مذکور گویای سودمندی درمانهای شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب در کودکان است. این یافتهها ضمن یاریرساندن در تبیین سببشناسی نشانگان اضطراب در کودکان، میتواند در طرحریزی مداخلات پیشگیرانه امیدبخش باشد؛ هر چند مطالعات کنترلشده بیشتری در این زمینه نیاز است.
Objectives Anxiety is one of the most common disorders in childhood. Some of the treatment approaches in clinical psychology determined the treatment of the anxiety symptoms in the interactional field, and others defined it in cognitive framework. The present study aimed to evaluate the effect of cognitive behavioral treatment based on anxiety prevention program with parent-child interaction therapy on the anxiety index of pre-school children with parents under methadone maintenance therapy.
Methods This study is based on the combined design of pre-test, post-test and follow-up for six months. It included mothers under methadone maintenance therapy who were referred to two methadone treatment clinics in Tehran. Seventy-five mothers and children were randomly selected and grouped into three groups of cognitive-behavioral therapy, parent-child interaction therapy, and control group (n=25 each group). The treatment protocols were provided in two groups for eight sessions in two weeks, and control group was set in waiting list. The anxiety level of the children was evaluated in three stages of pre-test, post-test and follow-up by Spence Anxiety Scale (responding rate=91%), and data were analyzed using the chi-square, Independent Sample t-test and ANOVA with repeated measure.
Results The results of the study showed that both types of treatment had a significant effect on the anxiety index compared to the control group (P<0.01). However, there was no significant difference in the efficiency of both treatments (P>0.65).
Conclusion The findings of the study can be helpful in explaining the causes of the anxiety index in children and planning the preventive interventions.
Cognitive-Behavioral Therapy (CBT), Parent-Child Interaction Therapy (PCIT), Methadone Maintenance Treatment (MMT)
درمان شناختی رفتاری, درمان تعاملی, درمان نگهدارنده متادون
136
147
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2162-4&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/26
1394/12/7
2016/12/3
1395/9/13
Bijan
Pirnia
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture
بیژن
پیرنیا
E-mail: b.pirnia@usc.ac.ir
00319475328460015668
00319475328460015668
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ
Seyyed Kazem
Rasoulzadeh Tabatabaei
1.Department of Psychology, School of Humanities, Tarbiat Modares University2.Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
سید کاظم
رسول زاده طباطبایی
00319475328460015669
00319475328460015669
No
1.دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس2.گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
Alireza
Pirkhaefi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Medical science, Garmsar Branch, Islamic Azad University
علیرضا
پیرخائفی
00319475328460015670
00319475328460015670
No
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم پزشکی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی
Aliakbar
Soleimani
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture
علی اکبر
سلیمانی
00319475328460015671
00319475328460015671
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ
fa
آثار ارزیابی شناختی و سرکوبگری هیجانی بر واکنشهای عصبی خودکار بر اساس حساسیت پردازش حسی
The Effects of Cognitive Appraisal and Emotional Suppression on Autonomic Nervous Reactions on the Basis of Sensory Processing Sensitivity
اهداف هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر راهبردهای تنظیم هیجان ارزیابی شناختی و سرکوبگری هیجانی بر واکنشهای عصبی خودکار بر اساس ابعاد حساسیت پردازش حسی بالا و حساسیت پردازش حسی پایین در دانشجویان بود.
مواد و روش ها به این منظور، ابتدا 500 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان از طریق نمونهگیری طبقهای از دانشکدهها انتخاب شدند.پس از تحلیل نتایج اولیه 45 نفر از آنان بر اساس نمرات انتهایی توزیع (Z استاندارد) در مقیاس حساسیت پردازش حسی انتخاب شدند و در نهایت به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، شرکتکنندگان برای سنجش واکنشهای عصبی خودکار تحت شرایط مشاهده معمولی، ارزیابی شناختی و سرکوبگری هیجانی مطالعه شدند. برای بررسی نتایج پژوهش، دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار spss22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، کوواریانس تکمتغیره و آزمونهای تعقیبی تحلیل شدند.
یافته ها نتایج نشان داد که بین سه گروه آزمودنی بر اساس ابعاد تنظیم هیجان و حساسیت پردازش حسی تفاوت معناداری در ابعاد واکنشهای عصبی خودکار وجود دارد؛ گروه با حساسیت پردازش حسی بالا (HSP) میزان ضربان قلب بالاتر و فشار خون سیستولیک بیشتری داشتند.در حالت مشاهده معمولی، سرکوبگری و ارزیابی شناختی، میزان فشار دیاستولیک در مقایسه با حالت پایه پایینتر بود. سرکوبگری و ارزیابی شناختی در مقایسه با مشاهده معمولی کاهش فشار دیاستولیک را در پی داشت و نیز نشاندهنده میزان بالاتر ضربان قلب در حالات پایه در مقایسه با مشاهده معمولی بود
نتیجه گیری استفاده از ارزیابی شناختی و سرکوبگری در مقایسه با حالت مشاهده معمولی موجب افزایش ضربان قلب شد. بنابراین ارزیابی شناختی و سرکوبگری به عنوان راهبرد تنظیم هیجان میتواند در تعامل با ویژگیهای شخصیتی مرتبط با حساسیت پردازش حسی باشد و همچنین به اثرگذاری بر واکنشهای فیزیولوژیک منجر شود
Objectives The aim of this study was to evaluate the effect of emotion regulation strategies of cognitive appraisal and emotional suppression on autonomic nervous reactions based on high and low sensory processing sensitivity among students.
Methods For this purpose, 500 students of Bu Ali Sina University of Hamadan were selected through a stratified sampling approach. Based on final score distribution (Z Standard) in sensory processing sensitivity scale, 45 of the subjects were chosen for testing the study hypothesis. The participants were studied for autonomic nervous reactions under normal viewing conditions, cognitive appraisal and emotional suppression. To evaluate the results of the study, the collected data were analyzed by using multivariate analysis of covariance, univariate covariance and post hoc tests.
Results The results showed significant differences between three groups in the autonomic nervous reactions based on emotion regulation and sensory processing sensitivity. The group with high sensory processing sensitivity gained higher heart rate and systolic blood pressure. In normal viewing, suppression and cognitive appraisal, the diastolic pressure was lower compared to the baseline.
Conclusion The suppression and cognitive appraisal compared to normal viewing was followed by decreased diastolic pressure that represents low levels of heart rate in normal viewing mode compared to the baseline. The use of cognitive appraisal and suppression compared to normal viewing led to increased heart rate. Therefore, cognitive appraisal and suppression as emotion regulation strategies can interact with personality traits associated with sensory processing sensitivity that influences the physiological reactions.
Emotions, Autonomic nervous system, Sensitivity
هیجان, سیستم عصبی خودکار, حساسیت
148
163
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2017-4&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/28
1395/4/8
2016/12/32016/12/7
1395/9/17
Sohrab
Amiri
سهراب
امیری
Email: amirysohrab@yahoo.com
00319475328460015672
00319475328460015672
No
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
Ali
Isazadegan
Department of Education, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University
علی
عیسی زادگان
E-mail: ali_issazadeg@yahoo.com
00319475328460015673
00319475328460015673
Yes
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
Abolghasem
Yaghobi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University
ابوالقاسم
یعقوبی
00319475328460015674
00319475328460015674
No
گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا
Mohammad Hossein
Abdollahi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University
محمدحسین
عبداللهی
00319475328460015675
00319475328460015675
No
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
fa
مؤلفه های فراشناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشر، اختلال وسواس اجبار و اختلال افسرده خویی
Metacognitive Components in Patients With Generalized Anxiety Disorder, Obsessive-Compulsive Disorder and Depressed Mood Disorder
اهداف پژوهش حاضر به منظور بررسی مؤلفههای فراشناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشر، وسواس، افسردهخویی و افراد غیربیمار انجام شد.
مواد و روش ها به همین منظور در نمونه بالینی 90 نفری (سه گروه 30 نفری) از مراجعهکنندگان به کلینیکهای روانپزشکی و یک گروه نمونه غیربالینی 30 نفری (غیربیمار) که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، پرسشنامههای باورهای فراشناختی فرم کوتاه، افکار اضطرابی و کنترل فکر اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Spss18 و به روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معنادار چهار گروه در همه مؤلفههای فراشناختی به جز زیرمقیاس توجه برگردانی در پرسشنامه کنترل فکر و زیرمقیاس خودآگاهی شناختی در پرسشنامه باورهای فراشناختی بود. همچنین نتایج آزمونهای تعقیبی نشان داد که مبتلایان به وسواس به صورت معناداری (در سطح 01/0 و 05/0) بیش از مبتلایان به اختلال اضطراب منتشر (GAD) و گروه غیربیمار از راهبردهای کنترل فکر تنبیه و ارزیابی مجدد استفاده میکنند. از طرفی مبتلایان به GAD به صورت معناداری بیش از افراد مبتلا به اختلال وسواساجبار (OCD) نگرانیهای اجتماعی و سلامتی داشتند و در مقایسه با مبتلایان به OCD و افراد غیربیمار نمرات بیشتری در مقیاسهای باورهای مثبت درباره نگرانی، باورهای منفی درباره نگرانی و نیاز به کنترل، کسب کردند. در حوزههای نگرانی، گروه مبتلا به اختلال افسردهخویی در زیر مقیاسهای نگرانی سلامتی، اجتماعی و عمومی تفاوت معناداری با گروههای غیربیمار و اضطراب منتشر داشتند و به طور کلی گروه غیربیمار در مقایسه با سه گروه بیمار، نمرات کمتری در زیر مقیاسهای پرسشنامه حوزههای نگرانی کسب کردند.
نتیجه گیری باورها و راهبردهای فراشناختی میتوانند بهخوبی بین افراد بیمار و غیربیمار و نیز گروههای تشخیصی تمایز بگذارند. همچنین یافتههای این پژوهش از الگوی عملکرد اجرایی خودنظمبخش حمایت میکنند.
Objectives The purpose of this study was to compare the metacognitive factors between individuals with Obsessive Compulsive Disorder (OCD), Generalized Anxiety Disorder (GAD), dysthymic disorder (Dys), and non-clinical disorders (Normals).
Methods Metacognitive Questionnaire - short form (MCQ-30), Thought Control Questionnaire (TCQ), and Anxious Thought Inventory (ATI) were administered to a sample of 120 individuals (OCD-30; GAD-30; Dys-30 and Normals-30).
Results Results of MANOVA and post-hoc comparison revealed significant differences in metacognitive factors between all groups except attention distraction and cognitive confidence. Post-hoc comparisons also showed that OCD patients have significantly higher scores in punishment and reappraisal subscales than GAD and non-clinical groups. Likewise, GAD patients have significantly higher scores in social and health worry than OCD patients and in positive and negative beliefs about worry and need to control subscales than OCD and non-clinical groups. Also Dys group had significantly higher scores in health and social worry than others. In general, nonclinical sample had lower scores in all metacognitive questionnaires, RSQ, and neuroticism.
Conclusion Metacognitive beliefs and strategies could differentiate between diagnostic groups. Also findings support the Self regulatory executive function model of Wells.
Metacognitive factors, Obsessive Compulsive Disorder (OCD), Generalized Anxiety Disorder (GAD), Dysthymia, Self Regulatory Executive Function (SREF)
مؤلفه های فراشناختی, اختلال وسواس اجبار, اختلال اضطراب منتشر, اختلال افسرده خویی, الگوی عملکرد اجرایی خودنظم بخش
164
177
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1445-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/282015/09/27
1394/7/5
2016/12/32016/12/72017/01/4
1395/10/15
Fateme
Moin Al-Ghorabaiee
, Alborz Branch, Academic Center for Education, Culture and Research
فاطمه
معین الغربائی
00319475328460015676
00319475328460015676
No
گروه پژوهشی علوم شناختی، واحد البرز، جهاد دانشگاهی
Samira
Karamloo
Alborz Branch, Academic Center for Education, Culture and Research, Alborz Branch
سمیرا
کرملو
00319475328460015677
00319475328460015677
No
گروه پژوهشی علوم شناختی، واحد البرز، جهاد دانشگاهی
Azam
Noferesti
Research Group of Cognitive Sciences, Alborz Branch, Karaj, Academic Center for Education, Culture and Research,
اعظم
نوفرستی
E-mail: noferest88@yahoo.com
00319475328460015678
00319475328460015678
Yes
گروه پژوهشی علوم شناختی، واحد البرز، جهاد دانشگاهی
fa
نقش مؤلفه های شناختی، فراشناختی و فراهیجانی در پیشبینی پریشانی هیجانی در دانشجویان
Role of Cognitive, Metacognitive, and Meta-Emotional Components in Prediction of Emotional Distress in Students
اهداف پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر عوامل شناختی و فراشناختی و فراهیجانی برای پیشبینی پریشانی هیجانی در بین دانشجویان انجام شد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجو بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تنظیم هیجان، طرحوارههای هیجانی لیهی، فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ، پرسشنامه فراشناخت، مقیاس توجهآگاهی و پرسشنامه پذیرش و عمل (نسخه دوم) گردآوری و با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 22) و روشهای آماری همبستگی دومتغیره پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی گامبهگام تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها برخی از خردهمقیاسهای پذیرش و عمل، خودآگاهی هیجانی، توجهآگاهی و پذیرش احساسات با ضریب منفی و انزوای اجتماعی/ بیگانگی، تلاش برای منطقیبودن و آسیبپذیری با ضریب مثبت درمجموع میتوانند به طور معناداری (1/42 درصد) از واریانس روشهای تنظیم هیجان ناکارآمد درونی را تبیین کنند. ارزشهای بالاتر، توجهآگاهی و پذیرش احساسات با ضریب منفی و بیاعتمادی/ بدرفتاری و توافق با ضریب مثبت درمجموع میتوانند به طور معناداری 2/27 درصد از واریانس روشهای تنظیم هیجان ناکارآمد درونی را تبیین کنند.
نتیجه گیری پژوهش نشان داد بین پذیرش و عمل، خودآگاهی هیجانی، توجهآگاهی، پذیرش احساسات، انزوای اجتماعی/ بیگانگی، تلاش برای منطقی بودن و آسیبپذیری با شدت روشهای تنظیم هیجان ناکارآمد درونی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین مشخص شد پذیرش و عمل قویترین پیشبینیکننده شدت روشهای ناکارآمد درونی است. بهعلاوه بین ارزشهای بالاتر، بی اعتمادی/ بدرفتاری، توجهآگاهی، توافق و پذیرش احساسات با شدت روشهای تنظیم هیجان ناکارآمد بیرونی رابطه معنیداری وجود دارد.
Objectives The study aims to investigate the role of cognitive , metacognitive and meta-emotional components in predicting emotional distress in college students.
Methods This is a descriptive correlation study, and the study sample consisted of 400 college students who were selected by multistage cluster sampling. Data were obtained using Emotion Regulation Scale (ERS), Leahy Emotional Schemas Scale (LESS), Schema Questionnaire-Short Form (SQ-SF), Meta Cognition Questionnaire (MCQ-30), Mindful Awareness Assessment Scale (MAAS), and Acceptance and Commitment-II (AAQ-II).
Results Negative emotions like the acceptance and commitment, emotional self-awareness and mindfulness and positive emotions like acceptance of feelings, social isolation/alienation, vulnerability and trying to rationality can explain 42.1% of the inner inefficient emotion regulation methods. Negative emotions like higher values, mindfulness and acceptance of feelings and positive emotions like mistrust/abuse and agreement can explain 27.2% of the external inefficient emotion regulation methods.
Conclusion Levels of acceptance and practice, emotional self-awareness, mindfulness and acceptance of feeling less and social isolation/alienation, trying to rationality and vulnerability are higher as a result of the internal inefficient methods becoming higher. As levels of higher values, mindfulness and acceptance of feeling less and the mistrust/abuse and agreement are higher; as a result, the external inefficient methods becoming higher.
Emotions, Cognition, Metacognition
هیجان, شناخت, فراشناخت
178
191
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2446-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/282015/09/272016/07/16
1395/4/26
2016/12/32016/12/72017/01/42016/12/10
1395/9/20
Pantea
Ahadian fard
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences
پانته آ
احدیان فرد
pantea.ahadian@gmail.com
00319475328460015679
00319475328460015679
No
دانشکده علومرفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Ali Asghar
Asgharnejad farid
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences.
علی اصغر
اصغرنژاد فرید
asgharnejad.ali@gmail.com
00319475328460015680
00319475328460015680
Yes
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Fahimeh
Lavasani
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences
فهیمه
لواسانی
lavasani.f@gmail.com
00319475328460015681
00319475328460015681
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علومرفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Ahmad
Ashoori
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences
احمد
عاشوری
00319475328460015682
00319475328460015682
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علومرفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
fa
تصویر بدنی و مشکلات خوردن: آزمون مدل سه عاملی
Body Image and Eating Problems: Testing a Tripartite Model
اهداف هدف این مطالعه تدوین و آزمون سه مدل رقیب برای تبیین مشکلات خوردن بر اساس مدل نفوذ سهعاملی خانواده، همسالان و رسانهها بود.
مواد و روش ها روش پژوهش حاضر همبستگی است. شرکتکنندگان 200 زن مراجعهکننده به کلینیکهای تغدیه و باشگاههای ورزشی مشهد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای نگرشهای خوردن، روابط چندبعدی بدنخود، مقیاس درک تمسخر والدیندوستان و نگرش فرهنگیاجتماعی را تکمیل کردند. فرضیهها به روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار 8.8 Lisrel V تحلیل شدند.
یافته ها یافتهها نشان داد مدل دوم در مقایسه با سایر مدلها برازندگی مناسبتری دارد. برخلاف آنچه فرض شده بود، در این مدل مقایسه اجتماعی بر نارضایتی از تصویر بدن اثر مستقیم نداشت و اثر مستقیم نارضایتی از تصویر بدن بر پرخوری و مهار مصرف معنادار نبود. در این مدل عامل خانواده و مقایسه اجتماعی بر پرخوری اثر مستقیم و از طریق مهار مصرف بر آن اثر غیرمستقیم داشتند. رسانهها از طریق مقایسه و مهار مصرف بر پرخوری اثر غیرمستقیم داشتند. همسالان بر پرخوری و مهار مصرف اثرگذار نبودند. نقش واسطهای نارضایتی از تصویر بدن تأیید نشد..
نتیجه گیری مدل نفوذ سهعاملی در تبیین مشکلات خوردن، میتواند به عنوان مدل مؤثری استفاده شود.
Objectives The aim of this study was to develope and test three competing models for explaining eating disturbance based on Tripartite Influence model.
Methods Two hundred women who had been referred to nutrition clinics and sports clubs in Mashhad participated in this study. They were recruited by stratified random sampling. Eating Attitudes Test, The Perception of Teasing Scale (POTS), Multidimensional Body- Self Relations Questionnaire, and Socio-cultural Attitudes towards Appearance Questionnaire were completed by them. Data were tested by path analysis model.
Results Family factor and social comparison directly affect overeating, whereas inhibition of eating has an indirect effect on overeating. Media through comparison and inhibition of eating indirectly affected overeating. Peers did not have any effect on overeating and inhibition of eating. Body image dissatisfaction does not play a mediating role.
Conclusion Tripartite Influence model can be used as an effective model to explain eating disturbance.
Eating disturbance problems, Body image, Social comparison, Family, Peer
مشکلات خوردن, تصویر بدن, مقایسه اجتماعی, خانواده, همسالان
192
207
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2185-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/282015/09/272016/07/162015/09/21
1394/6/30
2016/12/32016/12/72017/01/42016/12/102016/12/3
1395/9/13
Elnaz
Hosseini
, Department of Psychology, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Semnan University
الناز
حسینی
00319475328460015683
00319475328460015683
No
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
Siavash
Talepasand
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Semnan University
سیاوش
طالع پسند
00319475328460015684
00319475328460015684
Yes
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
Isaac
Rahimian Boogar
Department of Psychology, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Semnan University
اسحق
رحیمیان بوگر
00319475328460015685
00319475328460015685
No
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
fa
بررسی مهارتهای ارتباطی کارکنان و شاغلان بهداشتی درمانی
Investigating Employees’ and Health Care Practitioners’ Communication Skills
اهداف مهارتهای ارتباطی یکی از مهارتهای اساسی زندگی اجتماعی انسانها و یکی از دغدغه های اصلی و چالش برانگیز در زندگی است که تأثیر عمیقی بر موفقیت افراد و سازمانها دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مهارتهای ارتباطی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان و شاغلان بهداشتیدرمانی انجام شده است.
مواد و روش ها این مطالعه توصیفیتحلیلی با حجم نمونه 409 نفر در بیمارستان روانپزشکی و سوختگی زارع در سال 1394 انجام شده است. نمونهها به روش سرشماری به مطالعه ورود پیدا کردهاند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی شامل مهارت درک پیام، مهارت گوش دادن، بینش به فرایند ارتباط و قاطعیت در ارتباط بوده است .دادهها با نرم افزار SPSS18 و با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آنوا و تیتست تجزیهوتحلیل شده است.
یافته ها میانگین مهارتهای ارتباطی کارکنان 154 و در سطح مطلوب است. اختلاف معنیداری بین مهارتهای ارتباطی با متغیرهای سابقه کار، تحصیلات، محل خدمت، وضعیت استخدامی و سمت نشان داده شده است (0/05>P). بین قاطعیت و مدرک تحصیلی ارتباط معنیداری نشان داده شده است.
نتیجه گیری با توجه به یافتههای مطالعه حاضر توصیه میشود با ایجاد تمهیدات لازم برای افزایش آموزشهای ضمن خدمت کارکنان و شاغلان بهداشتیدرمانی به افزایش مهارتهای ارتباطی آنان کمک شود و در نتیجه رضایتمندی مراجعان و کارکنان افزایش یابد.
Objectives Communication skill is one of the basic skills of human social life that have a profound impact on the success of individuals, organizations, and institutions. This study is conducted to determine the status of communication skills and related factors in staff and health workers of burn and psychiatric hospital in Sari city.
Methods This descriptive-analytical study has been done with a sample size of 409 people, comprising staff and health workers of a burn and psychiatric hospital in Sari city in 2015. In this study, the samples were selected using the census method. Instruments used for the study were demographic data and communication skills questionnaire consisting of skills of understanding message, listening skills, insight to the communication process and certainty in communication that was completed in an interview with hospital staff. Collected data were analyzed with SPSS software version 18 using Pearson correlation coefficient, ANOVA, and t-test.
Results Findings of the present study indicate that the mean of communication skills of staff is 154, which is at a desirable level. In this study, it is shown that there is a significant difference in the mean score of communication skills according to work experience variables, education, work location, employment status, and position (P<0.5). There is also a significant relationship between certainty and the participants' education degree.
Conclusion Based on the findings of the current study, it is recommended that the education level and communication skills of the staff and health workers in hospitals should be increased. To increase these skills, it is necessary to conduct service training. It is also important to provide job security to health workers and staff by reviewing job rules and employment status using rewards and timely encouragements and determining service place of staff regarding their interests and expertise. This can result in significant improvements in communication skills, thereby, raising the satisfaction of staff and clients.
Communication skills, Health care workers, Message, Communications
مهارتهای ارتباطی,کارکنان بهداشتی درمانی, پیام, ارتباطات
208
217
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2349-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/282015/09/272016/07/162015/09/212016/02/16
1394/11/27
2016/12/32016/12/72017/01/42016/12/102016/12/32017/02/22
1395/12/4
mehdi
pourasghar
Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, School of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences
مهدی
پوراصغر
Mehdi pourasghar@yahoo.com
00319475328460015686
00319475328460015686
No
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران
Kyumars
Najafi
Department of Neurology, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences
کیومرث
نجفی
00319475328460015687
00319475328460015687
No
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Abdolhakim
Tirgari
Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, School of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences
عبدالحکیم
تیرگری
tirgarih@yahoo.com
00319475328460015688
00319475328460015688
No
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران
Jamshid
Yazdani
Department of Biostatistics & Epidemiology, Faculty of Health Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences
جمشید
یزدانی
00319475328460015689
00319475328460015689
No
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران،ساری، ایران.
Mozhgan
Falaki
Department of Midwifery, Nasibe Nursing and Midwifery School of Sari, Mazandaran University of Medical Sciences
مژگان
فلکی
dr.mozhganfalaki@yahoo.com
00319475328460015690
00319475328460015690
No
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ساری، ایران
Fariba
Salehi
Department of Midwifery, Nasibe Nursing and Midwifery School of Sari, Mazandaran University of Medical Sciences
فریبا
صالحی
E-mail: salehy.fariba@yahoo.com
00319475328460015691
00319475328460015691
Yes
مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ساری، ایران
fa
بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه همسرآزاری زنان
Preliminary Study of Psychometric Features of Wife Abuse Questionnaire
اهداف هدف پژوهش حاضر، بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه همسرآزاری زنان در نمونهای از زنان گروه غیربالینی است.
مواد و روش ها روش پژوهش حاضرتحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل زنان متأهل شهرستان مشهد بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 671 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه همسرآزاری قهاری بود که با پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه راهبردهای حل تعارض روی گروه نمونه اجرا شد. در پژوهش حاضر برای تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون از نرمافزارهای لیزرل 8/8 و نسخه SPSS 21 استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل عاملی تأییدی، از مدل سهعاملی پرسشنامه همسرآزاری حمایت کرد. در بررسی روایی ملاک، ضریب همبستگی پیرسون پرسشنامه همسرآزاری با پرسشنامههای خودکارآمدی شرر و پرسشنامه افسردگی بک بین 31/0 تا 45/0 و در بررسی روایی همگرا با پرسشنامه راهبردهای حل تعارض مقدار ضریب همبستگی 60/0 به دست آمد که رضایتبخش بود. همچنین تفاوت معنیدار نمره عاملهای همسرآزاری بین زنان متقاضی طلاق و غیر متقاضی طلاق روایی تشخیصی پرسشنامه را تأیید کرد. در بررسی پایایی پرسشنامه، نتایج ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عاملهای آن بین 87/0 و 95/0 به دست آمد که رضایتبخش بود.
نتیجه گیری این پژوهش نشان داد پرسشنامه همسرآزاری قهاری ویژگیهای روانسنجی مناسبی دارد و میتوان برای اهداف پژوهشی و ارزیابی خانوادهها از آن در مشاوره خانواده استفاده کرد.
Objectives The aim of this study was to examine the confirmatory factor structure and validation of wife abuse Questionnaire in sample women of subclinical.
Methods The study is cross-sectional and Married women’s Mashhad city of formed the study population. Sample size of 671 women was selected by Availability sampling and the Qahari wife abuse Questionnaire with questionnaires Beck depression inventory, Sherer Self-Efficacy Scale and CTS-R questions given to was applied in the sample.
Results The results of confirmatory factor analysis support three factors. The Investigate Criterion validity by Pearson correlation coefficient in the wife abuse Questionnaire with The Beck depression inventory and Sherer Self-efficacy Scale, were between 0.31 and 0.45 and also convergent validity with Revised Conflict Tactics Scale, 60.0 correlation coefficient was obtained than are very satisfactory. A significant difference between the factor of questionnaire wife abuse in the women of divorce and non-divorce showed that the questionnaire has features of validity discrimination. The results of Cronbach's alpha coefficient in the Cronbach's alpha for the total questionnaire and factors were between 87.0 and 95.0 that was satisfactory.
Conclusion Therefore, based on the results of this study wife abuse’s Questionnaire has psychometric properties applied for research and family counseling.
Psychometric properties, Questionnaire wife abuse, Women
ویژگیهای روانسنجی, پرسشنامه همسرآزاری, زنان
218
231
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2453-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/282015/09/272016/07/162015/09/212016/02/162016/07/20
1395/4/30
2016/12/32016/12/72017/01/42016/12/102016/12/32017/02/222017/01/24
1395/11/5
Leili
Panaghi
Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
لیلی
پناغی
llpanaghi@yahoo.com
00319475328460015692
00319475328460015692
No
پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
Shahrbanou
Ghahari
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. 2. Research Center of Psychiatric and Behavioral Sciences,Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
شهربانو
قهاری
ghahhari.sh@iums.ac.ir
00319475328460015693
00319475328460015693
No
1. دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشکده علوم رفتاری وسلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران) گروه بهداشت روان 2. دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پژوهشکده اعتیاد، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری
Iraj
Mokhtarnia
Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
ایرج
مختارنیا
Email:mokhtarnia66@gmail.com
00319475328460015694
00319475328460015694
Yes
گروه مطالعات بنیادین، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهیدبهشتی
Bita
Dasarband
Department of Families With Special Needs, Family Research Institute, Shahid Beheshti University
بیتا
داساربند
bdasarband@yahoo.com
00319475328460015695
00319475328460015695
No
گروه خانواده با نیازهای ویژه، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهیدبهشتی
Vahideh
Nabavian
Department of Families With Special Needs, Family Research Institute, Shahid Beheshti University
وحیده
نبویان
Email:vahideh.saba90@gmail.com
00319475328460015696
00319475328460015696
No
گروه خانواده با نیازهای ویژه، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهیدبهشتی
fa
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب یانگ و ریگ
Psychometric Properties of Persian Version of Young-Rygh Avoidance Inventory
اهداف اجتناب یکی از طرحوارههای ناسازگار است که منجر به پاسخهای مقابلهای ناسازگار میشود و به دنبال آن مشکلات روانشناختی ایجاد میشود. با توجه به تازگی برخی مفاهیم طرحوارهدرمانی ازجمله سازه اجتناب، و همچنین عدم وجود نسخه فارسی برای اندازهگیری طرحواره اجتناب، ما نیاز به ابزاری داریم که بتواند طرحواره اجتناب را در ایران اندازهگیری کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارزیابی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب یانگ و ریگ بود
مواد و روش ها مطالعه حاضر با روش همبستگی انجام شده و از نوع مطالعات تحلیل عوامل است.گروه نمونه شامل 382 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که به صورت در دسترس انتخاب شدند و با آگاهی از اهداف پژوهش، به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. برای ارزیابی روایی همگرا و واگرای پرسشنامه اجتناب از پرسشنامههای پذیرش و عمل (نسخه دوم)، افسردگی بک (ویرایش دوم)، اضطراب بک و جبران افراطی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی قرار شد. برای بررسی روایی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 21) استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل عوامل نشان داد هشت عامل استخراج شده است که 92/54 درصد از کل واریانس را تبیین میکند. همسانی درونی عوامل استخراجشده به روش آلفای کرونباخ از 69/0 تا 83/0 بود و پایایی زمانی آن از 72/0 تا 92/0 است. همبستگی پرسشنامه اجتناب با پرسشنامه اضطراب (29/0)، افسردگی (21/0-)، جبران افراطی(43/0) و پذیرش و عمل (30/0) بود که نشاندهنده روایی همگرا و واگرای این پرسشنامه است.
نتیجه گیری نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب روایی و پایایی مناسبی دارد. از این پرسشنامه هشت عامل استخراج شد که روایی و پایایی مناسبی دارند.
Objectives Avoidance is a maladaptive schema that leads to maladaptive coping responses, followed by psychological problems. In this regard, we need a tool that is able to measure Avoidance schema. Also, there is no Persian version for measuring avoidance schema, so we need a tool that be able to measure Young-Rygh Avoidance schema in Iran. Thus, the aim of the present research is to assess the validity, reliability and factor analysis of the Persian version of Avoidance Inventory.
Methods The sample included 382 students of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences University who were selected using convenience sampling method. To assess the convergent-divergent validity, the Avoidance Questionnaire, Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II), Beck Depression Inventory-Second Edition, Beck Anxiety Questionnaire, and the Young overcompensation inventory.
Results Factor analysis extracted eight factors that explained 54.92 percent of total variance. Internal consistency using Cronbach’s alpha is acceptable (0.69-0.83), and time reliability is appropriate (0.72-0.92). Relationship of Avoidance Inventory with anxiety inventory (0.29), depression inventory (-0.21), excessive compensation (0.43) and acceptance and action scale (0.30) shows the convergent-divergent validity.
Conclusion The Persian version of Avoidance Inventory is a reliable and valid tool.
Validity, Reliability, Factor analysis, Avoidance Inventory
اعتبار, روایی, تحلیل عوامل, پرسشنامه اجتناب
232
243
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2417-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/262016/06/282015/09/272016/07/162015/09/212016/02/162016/07/202016/06/17
1395/3/28
2016/12/32016/12/72017/01/42016/12/102016/12/32017/02/222017/01/242016/11/26
1395/9/6
Erfan
Soleimani sefat
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
عرفان
سلیمانی صفت
er.soleimanisefat@uswr.ac.ir
00319475328460015697
00319475328460015697
No
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Himman
Sa’adati
Department of Counseling, Student Research Committee, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
هیمن
سعادتی
E-mail: hemnsaadati@gmail.com
00319475328460015698
00319475328460015698
Yes
گروه مشاوره، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Sorayya
Azimian
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
ثریا
عظیمیان
00319475328460015699
00319475328460015699
No
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Shahin
Amani
Department of Preschool, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
شهین
امانی
shahinamani1370@gmail.com
00319475328460015700
00319475328460015700
No
گروه پیشدبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Hiva
Saleh manijeh
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
هیوا
صالح منیجه
hivasalehi69@gmail.com
00319475328460015701
00319475328460015701
No
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Leila
Leshni
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
لیلا
لشنی
00319475328460015702
00319475328460015702
No
گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی