fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
21
4
online
1
fulltext
fa
مطالعه کیفی ارتباط معنویتگرایی و تابآوری از نگاه زنان ایرانی ساکن ملبورن (استرالیا)
Qualitative Study of Spirituality and Resilience from the Perspective of Iranian Immigrant Women in Melbourne (Australia)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ارتباط بین معنویت / مذهبگرایی و تابآوری از دیدگاه گروهی از زنان ایرانی ساکن ملبورن (استرالیا) است. روش: پژوهش به روش کیفی و به شیوه اتنوگرافی یا قومنگاری انجام شد. به این منظور جامعهی هدف به مدت دو سال و نیم تحت مشاهده میدانی، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیر رسمی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر شرکتکنندگان تابآوری بالایی نشان دادند و معنویت/مذهبگرایی یکی از عوامل بسیار مهم اثر گذار بر انطباق با شرایط موجود بود. تجربه تابآوری و معنویتگرایی همچنین منجر به احساس سلامت روانشناختی شده بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بهدست آمده معنویت/ مذهبگرایی نه تنها میتواند چارچوبی برای معنابخشیدن به رنجها و سازگار شدن با بحرانها فراهم آورد، بلکه میتواند سلامت روانشناختی فرد را نیز ارتقا بخشد.
Objectives: The aim of the current study was to qualitatively investigate spirituality and resilience from the perspective of a group of Iranian immigrant women in Melbourne (Australia). Method: The study was performed using qualitative ethnographic research method. Thus, the target population was observed for 2.5 years and took part in semi-structured in-depth interviews and informal conversations. Results: The results showed that the majority of participants experienced high resilience and the spirituality/religiosity was one of the most effective factors in adapting to existing situation. Also, the experience of resilience and spirituality had led to a feeling of psychological health. Conclusion: According to the obtained results, spirituality/religiosity not only can create a framework for finding meaning in pain, and dealing with crisis but also can enhance the individual’s psychological health.
religiosity/spirituality, resilience, psychological health, Iranian immigrant women
مذهب/ معنویتگرایی؛ تابآوری؛ سلامت روانشناختی؛ زنان مهاجر ایرانی
281
296
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-788&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/25
1395/4/5
2016/06/25
1395/4/5
Azam
Naghavi
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
اعظم
نقوی
Email:Naghaviaz@yahoo.com
00319475328460011513
00319475328460011513
Yes
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره ، دانشگاه اصفهان
fa
ارتباط بین سبک زندگی با سبک فرزندپروری پدران: نقش عامل اعتیاد پدر نوجوانان
The Relationship between Paternal Lifestyle and Parenting Style: The Role of Father's Drug Addiction
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای زندگی و سبکهای فرزندپروری در پدران وابسته به مواد و مقایسه آن با پدران عادی صورت گرفت. روش: نمونه پژوهش شامل 173 مرد وابسته به مواد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر تهران و 195 فرد عادی از جمعیت عمومی بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه مقیاسهای اساسی آدلر برای موفقیت بین فردی- نسخه بزرگسالان و سبکهای فرزندپروری بامریند گردآوری شد؛ و با روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: برخی از خرده مقیاسهای سبکهای زندگی، به طور معنیداری سبکهای فرزندپروری به تفکیک دو گروه عادی و وابسته به مواد را پیشبینی کردند. بین دو گروه از لحاظ ارتباط بین سبکهای فرزندپروری پدران با جنسیت فرزندان و ساختار خانواده تفاوت معنیداری یافت نشد. نتیجهگیری: یافتهها از تأثیرگذاری سبک زندگی پدر بر سبک فرزندپروری وی حمایت میکند. بنابراین باید سبک زندگی را به عنوان یک مسئله مهم روانشناختی مورد تأکید قرار داد.
Objectives: The present study was performed to examine the relationship between fathers’ lifestyles and parenting styles of drug addicts compared to normal individuals. Method: The study sample consisted of 173 addicted subjects referred to addiction treatment centers in Tehran and 195 normal subjects selected using convenience sampling method. Data were obtained using Basic Adlerian Scales for Interpersonal Success-Adult form (BASIS_A), and Baumrind Parenting Styles; and were analyzed using Pearson's correlation, multiple linear regression, and MANOVA. Results: Some lifestyles’ subscales significantly predicted parenting styles in addicted and normal subjects. There was no significant difference between the two groups considering the relationships between paternal parenting styles and children’s gender and family structure. Conclusion: The results support the influence of father's lifestyle on his parenting style. Thus, the lifestyle should be emphasized as a crucial psychological issue.
lifestyle, parenting, gender
سبک زندگی؛ فرزندپروری؛ جنسیت
297
307
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-785&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/21
1395/4/1
2016/06/252016/06/21
1395/4/1
Mojtaba
Habibi
Family Research Center, Shahid Beheshti University
مجتبی
حبیبی
E-mail: Mo_habibi.sbu.ac.ir
00319475328460011516
00319475328460011516
Yes
پژوهشکده خانواده ، دانشگاه شهید بهشتی
Mohsen
HajiSheykhi
Department of Psychology, Shahid Beheshti University
محسن
حاجی شیخی
00319475328460011517
00319475328460011517
No
دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی
Hanie
Lavaf
Department of Psychology, Shahid Beheshti University
هانیه
لواف
00319475328460011518
00319475328460011518
No
دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی
fa
پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری
Prediction of Students’ Academic Performance Based on Attachment Styles and Different Levels of Adjustment
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال 93-94 می باشد. نمونه مورد تحقیق شامل 383 دانشآموز (167 دختر و 216 پسر) است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از بین دانشآموزان دبیرستانهای منطقه دو شهر تهران انتخاب شدند و به نسخهی تجدید نظر شده مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینک (AISS) پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشآموزان استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با عملکرد تحصیلی، همبستگی منفی(به ترتیب 43/0- r= و 56/0-r= ) و معنادار (05/0>p) و بین سبک دلبستگی ایمن و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری (56/0r= ، 05/0>p) وجود دارد. همچنین سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد تحصیلی (به ترتیب 66/0 r=، 67/0 r=، 71/0 r=و 05/0>p) دانشآموزان داشت. حدود 62 درصد واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای سبکهای دلبستگی و سازگاری قابل تبیین بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه باید اهمیت سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری را بهعنوان عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد تأکید قرار داد.
Objectives: The aim of the present study was to predict students’ academic performance based on attachment styles and different levels of adjustment. Method: This is a correlational study. Samples included 383 students (167 girls and 216 boys) who were chosen using multi-stage cluster sampling from high school students of district 2 in Tehran; they completed Collins and Read’s Revised Adult Attachment Scale (RAAS) and Singha and Sing’s Adjustment Inventory for high School Students (AISS). Students' grade-point averages were used to measure their academic performance. Data were analyzed using Pearson’s correlation and analysis of regression. Results: The results revealed a significant negative correlation between avoidant and anxiety attachment styles with academic performance (p<0.05; r=-0.43, r=-0.56, respectively), and significant positive correlation (p<0.05, r=0.56) between safe attachment style and academic performance. Also, academic, emotional and social adjustment had a significant relationship with students’ academic performance (r=0.66, r=0.67, r=0.71, respectively; p<0.05). About 62% variance of academic performance was predictable by attachment and adjustment styles. Conclusion: Considering the results of the current study, the importance of attachment styles and different levels of adjustment should be considered as important factory in academic achievement of students.
academic performance, attachment styles, Adjustment
عملکرد تحصیلی؛ سبک های دلبستگی؛ سازگاری
308
316
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-791&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/212016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/212016/06/25
1395/4/5
Alireza
Aghayousefi
Department of Psychology, Department of Psychology, Payame Noor Uuniversity
علیرضا
آقایوسفی
00319475328460011525
00319475328460011525
No
دانشگاه پیام نور، تهران
Shahzad
Saravani
Department of Psychology, Islamic Azad University of Qom, Qom
شهزاد
سراوانی
E-mail: shahrzad_saravani@yahoo.com
00319475328460011526
00319475328460011526
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
Roghayeh
Zeraatee
رقیه
زراعتی
00319475328460011527
00319475328460011527
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
Fatemeh Sadat
Razeghi
Islamic Azad University of Qom
فاطمه السادات
رازقی
00319475328460011528
00319475328460011528
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
Saeed
Pourabdol
University of Mohaghegh Ardabili
سعید
پورعبدل
00319475328460011529
00319475328460011529
No
دانشگاه محقق اردبیلی
fa
ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان
Psychometric Properties of a Persian Self-Report Version of Swanson, Nolan and Pelham Rating Scale (version IV) for Screening Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents
هدف: هدف پژوهش حاضر، بازسازی و بررسی روایی و پایایی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) (SNAP-IV) بود. روش: جامعه پژوهش، شامل تمام دانشآموزان دختر 13 تا 15 سال شهر شیراز بود. به منظور تهیه فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی SNAP-IV، ابتدا متن انگلیسی مقیاس (فرم والدین) به فارسی ترجمه شد. سپس تغییراتی در آن به منظور همخوانی با هدف خودگزارشی یودن این فرم صورت گرفت. محتوا، چهارچوب پاسخدهی و رسا بودن فرم فارسی پرسشنامه توسط داوران روانشناس تأیید شد. سپس290 دانشآموزان که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، آن را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه، خرده آزمون توالی حرف و عدد بر روی 30 دانشآموز اجرا شد. همچنین، مقیاس درجهبندی SNAP-IV (فرم والدین) دراختیار والدین این30 دانشآموز قرار گرفت. داده ها به روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی)، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل مجزای بیتوجهی و بیشفعالی/ تکانشگری بود. این دو عامل، 23/38 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن- براون و ضریب تنصیف گاتمن به ترتیب برای بُعد بیتوجهی 81/0، 81/0 و 80/0 و برای بُعد بیشفعالی/ تکانشگری 75/0، 65/0 و 64/0 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به خصوصیات روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندیSNAP-IV ، میتوان از آن برای ارزیابی و غربالگری نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی استفاده کرد.
Objectives: The aim of the current study was to develop and evaluate the validity and reliability of Persianself-report version ofSwanson, Nolan and Pelham rating scale (version IV) (SNAP-IV). Method: The study population consisted of all 13 to 15 year-old female students of Shiraz city. To prepare the Persian self-report form of SNAP-IV rating scale, the English text of the scale (parent form) was translated into Farsi. Then some changes were made in the translated text in line with self-report form of the scale. The content, response framework, and expressiveness of Persian form were confirmed by psychologist referees. Then, 290 students who were selected through convenient sampling method completed the questionnaire. To assess construct validity, the Letter-Number Sequencing subtest was conducted on 30 students. Also, SNAP-IV rating scale (parent form) was given to the parents of these 30 students. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation and skewness), Pearson’s correlation and exploratory factor analysis. Results: The results of the exploratory factor analysis revealed two distinct factors of inattention and hyperactivity/impulsivity. These two factors explained 38.23% of total variance. Cronbach's alpha coefficient, Spearman-Brown coefficient and Guttman split-half coefficient for inattention dimension were 0.81, 0.81 and 0.80, respectively and for hyperactivity/impulsivity were 0.75, 0.65 and 0.64, respectively. Conclusion: Based on the results, the Persian self-report version of the SNAP-IV can be used for assessing and screening adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder.
attention deficit/ hyperactivity disorder, self-report Persian form of SNAP-IV rating scale, adolescents
اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی؛ فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی SNAP-IV؛ نوجوانان
317
326
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-787&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/25
1395/4/5
Behnaz
Kiani
School of Education and Psychology, Shiraz University
بهناز
کیانی
behnazkiani68@yahoo.com
00319475328460011535
00319475328460011535
Yes
دانشگاه شیراز. شیراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پردیس ارم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Habib
Hadianfard
Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz Unniversity
حبیب
هادیان فرد
00319475328460011536
00319475328460011536
No
بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
fa
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه های پذیرش و طرد والدین و شریک صمیمی در دانشجویان
Psychometric Properties of Parental and Intimate Partner Acceptance-Rejection in Students
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامههای پذیرش و طرد والدین (نسخه پدر و مادر) و همسر به عنوان شریک عاطفی بود. روش: 220 شرکت کننده (120 زن و 100 مرد) متأهل از 4 دانشگاه در شهر تهران به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای پذیرش- طرد والدین، پذیرش- طرد شریک صمیمی و پرسشنامه ارزیابی شخصیت را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: روایی محتوایی پرسشنامهها توسط 3 متخصص تأیید شد. همسانی درونی در هر سه نسخه بالای 80/0 بوده و همچنین ضریب پایایی بازآزمایی نشان دهنده ثبات نمرات در فاصله 3 ماه بود. همبستگی پذیرش و طرد والدین و همسر با زیرمقیاسهای عدم سازگاری روانشناختی نشان دهنده روایی ملاکی مناسب آزمون بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده برازش مناسب مدل چهار عاملی ابزار بوده و تأیید کننده روایی سازه ابزار بود.نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که ابزار پذیرش و طرد والدینی و همسر از روایی و پایایی مناسبی در دانشجویان ایرانی برخوردار بوده و در پژوهشها و موقعیتهای بالینی قابل استفاده است.
Objectives: The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of acceptance- rejection of parents (mother and father version) and spouse questionnaire. Method: 220 married participants (120 women and 100 men) were selected using multiphase cluster sampling from 4 universities in city of Tehran and completed parental acceptance-rejection (adult PARQ), intimate partner acceptance-rejection (IARQ) and personality assessment questionnaires. Data were analyzed using confirmatory factor analysis, Cronbach’s alpha coefficient and Pearson’s correlation coefficient. Results: Content validity of questionnaires was confirmed by 3 experts. The internal consistency in all versions was more than 0.80 and test-retest reliability showed stability of scores after 3 months. The correlation of parental and spouse acceptance-rejection with subscals of psychological maladjustment confirmed criterion validity of the test. The result of confirmatory factor analysis showed sufficient fitness of 4-factor model of instrument and confirmed its construct validity. Conclusion: Overall, the finding showed good validity and reliability of parental and intimate partner acceptance-rejection instruments among Iranian students and thus can be utilized in research and clinical settings.
psychometrics, psychological assessment, parents, spouse
روانسنجی؛ ارزیابی روانشناختی؛ والدین؛ همسر
327
337
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-790&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/25
1395/4/5
Parisa sadat
Seyed mousavi
Family Research Center, Shahid Beheshti University
پریسا سادات
سید موسوی
Email: p_mousavi@sbu.ac.ir
00319475328460011557
00319475328460011557
Yes
پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
Mohammadali
Mazaheri
Department of Psychology, Shahid Beheshti University
محمدعلی
مظاهری
00319475328460011558
00319475328460011558
No
دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی
Saeed
Ghanbari
Department of Counselling, Shahid Beheshti University
سعید
قنبری
00319475328460011559
00319475328460011559
No
دانشگاه شهید بهشتی، گروه مشاوره
fa
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رؤیای شفاف در دانشجویان دانشگاه سمنان
Psychometric Properties of Lucid Dream Questionnaireon University of Semnan Students
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رؤیای شفاف، در نمونهای از دانشجویان دانشگاه سمنان اجرا شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 1394-1393 بود. نمونه پژوهش شامل 350 دانشجو بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. اعضای نمونه پرسشنامههای رؤیای شفاف، پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل و پرسشنامه منبع کنترل لوینسون را تکمیل کردند. از روش تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی با نمرات ملاک بیرونی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: پرسشنامه رؤیای شفاف دارای یک عامل بوده و از پایایی قابلقبولی برخوردار است. نمرات رؤیای شفاف با عوامل شهامت اجتماعی، تسلط، حساسیت هیجانی، هراس و محافظهکاری یا آزمایش کردن پرسشنامه کتل و با نمرات خرده مقیاس منبع کنترل درونی لوینسون، همبستگی متوسط نشان داد. نتیجهگیری: پرسشنامه رؤیای شفاف در جامعه دانشجویان دانشگاه سمنان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
Objectives: The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of Lucid Dream Questionnaire in a sample of Semnan University students. Method: The population consisted of all the students of Semnan University in 2014-2015 academic year. The sample included 350 students selected by stratified random sampling method. All participants completed Lucid Dream Questionnaire, Cattell's 16 Personality Factor (16PF) questionnaire and Levenson Locus of Control questionnaire. Data were analyzed using confirmatory factor analysis and correlation with external criteria. Results: Lucid Dream Questionnaire has one factor with acceptable reliability. Lucid Dream scores had moderate correlations with social boldness, dominance, emotional sensitivity, phobia, and conservative by experimentation of Cattell's Questionnaire and also with Levenson Locus of Control (LOC) subscale. Conclusion: Lucid Dream Questionnaire has appropriate reliability and validity in university of Semnan students.
lucid dreams, reliabilization, validation
رؤیای شفاف؛ روا سازی؛ اعتبار
338
350
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-784&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/252016/06/21
1395/4/1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/252016/06/21
1395/4/1
Siavash
Talepasand
Faculty of Psychology and Education, Semnan University, Semnan
سیاوش
طالع پسند
E-mail: stalepasand@semnan.ac.ir؛
00319475328460011530
00319475328460011530
Yes
دانشگاه سمنان، گروه روانشناسی تربیتی. سمنان، شهرستان مهدیشهر، دربند، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
Masoud
Shekarro
a Tehran University
مسعود
شکاررو
00319475328460011531
00319475328460011531
No
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
Mohammad Taghi
Kheirkhah
b Ferdowsi University of Mashhad
محمدتقی
خیرخواه
00319475328460011532
00319475328460011532
No
روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد.
fa
هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین
Normalization and Examining Psychometric Properties of Online Game Addiction Inventory-Persian Version
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: بهمنظور هنجاریابی، پرسشنامه به روش ترجمه و ترجمه معکوس آمادهسازی شدو از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-92، 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ را تکمیل کردند. برای بررسی همسانی درونی سؤالات پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روایی ابزار، روایی سازه، روایی ملاک و روایی همگرا محاسبه گردید. یافتهها: ضریبآلفایکرونباخ برای این پرسشنامه 95/0 به دست آمد. برای احراز روایی سازه، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریمکس دو عامل را پیشنهاد نمود که به ترتیب مشکلات اجتماعی و خلقی و اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی بودند. این دو عامل 57 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج آزمون t نمونههای مستقل، نشان داد که بین دو گروه افراد معتاد و غیرمعتاد به بازیهای آنلاین، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وجود دارد. جهت بررسی روایی همگرا، پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ به طور همزمان اجرا شد و ضریب همبستگی 7/0 به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین است. بنابراین میتوان از این ابزار جهت بررسی اعتیاد به بازیهای آنلاین در ایران استفاده کرد.
Objectives: The aim of the current study was to assess the psychometric properties of Online Game Addiction Inventory in under graduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. Method: Of all under graduate students in Shahid Chamran University of Ahwaz during 2014-15 academic year, 300 under graduate students from Shahid Chamran University were selected using multistage random sampling method. Samples completed Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory. Cronbach’s alpha was used for examining the internal consistency of Online Game Addiction Inventory. The study tool was validated using construct, criterion and convergent validity. Results: Cronbach’s alpha was calculated 0.95 for this inventory under study. Construct validity confirmed and principal component analysis with Varimax rotation identified two factors, namely, ethical and mood problems and education and employment problems, respectively. These two factors accounted for 57% of the total variance. Independent t-test results revealed significant difference on the mean scores of online game addiction between the two addicted and normal groups. The results showed a significant difference in a rate of online game addiction between two groups. Convergent validity was tested by administration of Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory concurrently; correlation coefficient was obtained 0.7. Conclusion: Current study results showed appropriate psychometric features of Online Game Addiction Inventory. Therefore, it can be used for examining online game addiction in Iran.
online game addiction, Young Internet Addiction Inventory, exploratory factor analysis, psychometric properties
اعتیاد به بازی های آنلاین؛ پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ؛ تحلیل عوامل اکتشافی؛ ویژگی های روانسنجی
351
361
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-789&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/252016/06/212016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/252016/06/212016/06/25
1395/4/5
Arash
Zandi payam
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahwaz, Ahwaz
آرش
زندی پیام
Email: zandipayam.arash@gmail.com
00319475328460011522
00319475328460011522
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی
Iran
Davoudi
Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahwaz
ایران
داودی
00319475328460011523
00319475328460011523
No
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روان شناسی بالینی
Mahnaz
Mehrabizadeh
Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahwaz
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
00319475328460011524
00319475328460011524
No
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روان شناسی بالینی
fa
هراس اجتماعی و رابطه آن با ویژگی های جمعیت شناسی در افراد بزرگسال دارای لکنت
Social Phobia and Its Relation to Demographic Characteristics in Adults with Stuttering Disorder
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وجود هراساجتماعی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در افراد بزرگسال دارای لکنت انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، به صورت مقطعی بر روی 30 فرد بزرگسال (25 نفر مرد؛ 5 نفر زن) دارای لکنت، بالای 18 سال (میانگین سنی 27 سال) و تحصیلات دیپلم و بالاتر انجام شده است. وجود لکنت و تعیین شدت آن توسط "ابزار شدت لکنت- ویرایش سوم" و سطح هراس اجتماعی با "پرسشنامه هراساجتماعی" ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای اسپیرمن، منویتنی و کروسکال- والیس انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشانداد که 26 در صد از بزرگسالان (8 نفر از 30 نفر)، میزان هراساجتماعی بالایی دارند. بین سطح هراساجتماعی و سن ارتباط معناداری وجود نداشت (696/0= p و 075/0= r). میزان هراساجتماعی در شرکتکنندههای زن و مرد و گروههای تحصیلی مختلف، تفاوت معنادار نداشت (148/0= p و 357/0= r). نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر در افراد بزرگسال دارای لکنت، میزان هراس اجتماعی با ویژگیهای جمعیتشناختی نظیر سن، جنس و تحصیلات ارتباط معناداری ندارد.
Objectives: The aim of the present study was to determine social phobia and its relationship with demographic characteristics in adults with stuttering disorder. Method: The present descriptive-analytic study conducted among 30 adults 18 years and older (25 male, 5 female) with stuttering disorder with high school diploma or higher education certificates. Stuttering and its severity were examined by "Severity of Stuttering Instrument-3rd edition". Social phobia measured by "Social Phobia Inventory". Data were analyzed via SPSS software using Spearman, Mann-Whitney and Kruskal Wallis tests. Results: Findings indicated that 26% of adults (8 of 30 people) had high level of social phobia. There was no significant relationship between social phobia and age (r=0.075, p=0.696). Also there were no significant differences in level of social phobia between women and men and subjects with different level of education (p=0.148, p=0.357). Conclusion: Social phobia is not related to demographic characteristics like age, gender or education in adult with stuttering disorder.
stuttering, social phobia, demographic characteristics, adult
لکنت؛ هراس اجتماعی؛ ویژگی های جمعیت شناختی؛ بزرگسال
362
369
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-786&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/252016/06/212016/06/252016/06/21
1395/4/1
2016/06/252016/06/212016/06/252016/06/252016/06/252016/06/212016/06/252016/06/21
1395/4/1
Farangis
Kakoee
Rehabilitation School, Iran University of Medical Sciences
فرنگیس
کاکوئی
00319475328460011490
00319475328460011490
No
آسیب شناسی گفتار و زبان، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
Zohre
Arani-Kashani
Rehabilitation School, Iran University of Medical Sciences,Tehran
زهره
آرانی کاشانی
email: z_a_kashani@iums.ac.ir
00319475328460011491
00319475328460011491
Yes
دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mohamad
Kamali
Iran University of Medical Sciences
محمد
کمالی
00319475328460011492
00319475328460011492
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Masoud
Janbozorgi
Psychology Department of Howzeh and University Institute
مسعود
جانبزرگی
00319475328460011493
00319475328460011493
No
گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.