fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
20
3
online
1
fulltext
fa
تعیین اولویتهای سلامت روان کشور
National Priority Setting for Mental Health in Iran
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اولویتهای سلامت روان کشور و به سفارش شبکه تحقیقات سلامت روان کشور انجام شد. مهمترین فایده اولویتبندی، سرمایهگذاری و بودجهبندی اثربخش در مورد معضلات سلامت روان است. با اولویتبندی دقیق، هزینه- اثربخشی مداخلات افزایش مییابد و از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری میشود. روش: متخصصان از رشتههای گوناگون مرتبط، برنامهریزان و مسئولان، مدیران اجرایی و ارائهکنندگان خدمات در این امر مشارکت داشتند. در مرحله اول، از طریق مرور منابع و بارش فکری، فهرست جامعی از موضوعات بهداشت روان کشور تهیه و حیطهبندی شد. در مرحله دوم، شاخصهای اولویتبندی موضوعات به تفکیک هر حیطه و ضریب تأثیر هر یک تعیین شد. در مرحله سوم، با استفاده از روش گروه اسمی، تعداد 50 موضوع بهدستآمده غربال و 25 موضوع انتخاب شد. این 25 موضوع به زیرموضوعهایی تقسیم شد و سپس فرد یا افرادی که در آن موضوع صاحبنظر بودند، شواهد داخلی و در صورت نیاز، شواهد خارجی مربوط به شاخصهای تعیینشده برای هر زیرموضوع را مرور و ارائه کردند. با استفاده از شواهد موجود، دوباره با استفاده از روش گروه اسمی، رتبهبندی موضوعات در هر حیطه و بر اساس شاخصهای اولویتبندی انجام شد. یافتهها: در نهایت، 25 موضوع انتخاب شد. 10 موضوع اول منتخب بهعنوان اولویتهای ملی سلامت روان، عبارت بود از: سه موضوع از میان اختلالات روانـپزشکی، شامل اعتیاد، افسردگی و خودکشی؛ دو موضوع از میان مشکلات و عوامل تعیینکننده سلامت روان، شامل خشونت خانگی و رفتارهای پرخاشگرانه، فشار روانی و بلایا؛ سه موضوع از میان سیاستها و نظام ارائه خدمات سلامت روان و سوء مصرف مواد، شامل ادغام خدمات سلامت روان و اعتیاد در مراقبتهای بهداشتی اولیه، خدمات بهداشت روان شهری و خدمات فوریتی روانپزشکی؛ و دو گروه از میان جمعیتهای خاص، شامل کودکان و نوجوانان و زنان آسیبپذیر. نتیجهگیری: وجود سند اولویتهای سلامت روان که مورد پذیرش افراد صاحب نفوذ این حیطه باشد، موجب حمایت و ارتقای هرچه بیشتر سیاستها و برنامه-های سلامت روان کشور در جهت اولویتهای تعیینشده میشود.
Objectives : The present study was conducted to determine national priorities of mental health and funded by Iranian Mental Health Research Network. The most important advantage of priority setting is effective investment and budgeting on mental health problems. Exact prioritizing increases cost-effectiveness of interventions and prevents waste of national resources. Method: Researchers from various related disciplines, health care program planners and authorities, executive managers and service providers participated in this study. In the first stage, a comprehensive list of mental health topics was prepared and classified by reviewing the literature and brain storming. In the second stage, the criteria for priority setting of topics under each field and their impacts were determined. In the third stage, using nominal group technique (NGT), 50 topics were screened and 25 topics were selected. These 25 topics were classified to smaller subjects and then expert(s) in each subject reviewed the national and international evidence of relevance and importance of each subject. Using available evidence, and by nominal group technique, priority of subjects in each field was set based on the prioritizing criteria. Results: Finally, 25 subjects were chosen. The top 10 subjects as the national mental health priorities were: three subjects from psychiatric disorders including substance dependence, depression and suicide two subjects from mental health problems and determinants including domestic abuse and aggressive behaviors, stress and disasters three subjects from mental health & substance use services, systems and policies including integration of mental health in primary health care, urban mental health and emergency services and two subjects from specific populations including children and adolescents, and vulnerable women. Conclusion: The document on national priorities in mental health confirmed by main authorities in the field would, as much as possible, support and promote mental health policies and programs in the country towards the determined priorities.
priority setting, evidence-based planning, mental health, Iran
اولویتگذاری؛ برنامهریزی مبتنی بر شواهد؛ سلامت روان؛ ایران
189
200
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-740&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/14
1393/11/25
2015/02/14
1393/11/25
Afarin
Rahimi-Movaghar
Tehran University of Medical Sciences
آفرین
رحیمی موقر
0031947532846009557
0031947532846009557
No
مرکز ملی مطالعات اعتیاد، پژوهشکده کاهش رفتار پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران
Masoumeh
Amin-Esmaeili
: Iranian Research Center for HIV/AIDS, Tehran University of Medical Sciences
معصومه
امین اسماعیلی
E-mail:dr.m.a.esmaeeli@gmail.com
0031947532846009558
0031947532846009558
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Mitra
Hefazi
Tehran University of Medical Sciences
میترا
حفاظی
0031947532846009559
0031947532846009559
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه بهداشت روان و سوء مصرف مواد، مرکز تحقیقات ایدز ایران
Hassan
Rafiey
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
حسن
رفیعی
0031947532846009560
0031947532846009560
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد
Seyed Vahid
Shariat
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
سید وحید
شریعت
0031947532846009561
0031947532846009561
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Vandad
Sharifi
Tehran University of Medical Sciences
ونداد
شریفی
0031947532846009562
0031947532846009562
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی
Ahmad
Hajebi
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
احمد
حاجبی
0031947532846009563
0031947532846009563
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Niloufar
Mahdavi Hazaveh
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
نیلوفر
مهدوی هزاوه
0031947532846009564
0031947532846009564
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Ali
Farhoudian
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
علی
فرهودیان
0031947532846009565
0031947532846009565
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد
Aliakbar
Nejatisafa
Tehran University of Medical Sciences
علی اکبر
نجاتی صفا
0031947532846009566
0031947532846009566
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی
Naghme
Mansouri
c Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
نغمه
منصوری
0031947532846009567
0031947532846009567
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران،انستیتو روانپزشکی تهران-دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Banafsheh
Gharraee
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
بنفشه
غرایی
0031947532846009568
0031947532846009568
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Jafar
Bolhari
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
جعفر
بوالهری
0031947532846009569
0031947532846009569
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Mohammad Reza
Mohammadi
Tehran University of Medical Sciences
محمدرضا
محمدی
0031947532846009570
0031947532846009570
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، بخش روانپزشکی کودک و نوجوان
Javad
Mahmoudi Gharaie
Tehran University of Medical Sciences
جواد
محمودی قرائی
0031947532846009571
0031947532846009571
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، بخش روانپزشکی کودک و نوجوان
Maryam
Rasoulian
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
مریم
رسولیان
0031947532846009572
0031947532846009572
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Ameneh
Setare Forouzan
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
آمنه
ستاره فروزان
0031947532846009573
0031947532846009573
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Mohammadbagher
Saberi Zafarghandi
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
محمدباقر
صابری زفرقندی
0031947532846009574
0031947532846009574
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
, Alireza
Noroozi
Tehran University of Medical Sciences
علیرضا
نوروزی
0031947532846009575
0031947532846009575
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Firouzeh
Jafari
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
فیروزه
جعفری
0031947532846009576
0031947532846009576
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد
Zia
Ghaemmagham Farahani
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
ضیاء
قائم مقام فراهانی
0031947532846009577
0031947532846009577
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mehrdad
Kazemzadeh Atoufi
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
مهرداد
کاظمزاده عطوفی
0031947532846009578
0031947532846009578
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Mahdieh
Vazirian
Ministry of Health and Medical Education
مهدیه
وزیریان
0031947532846009579
0031947532846009579
No
اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
Ali
Asadi
Ministry of Health and Medical Education
علی
اسدی
0031947532846009580
0031947532846009580
No
اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
Tayebeh
Dehbashizadeh
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
طیبه
دهباشیزاده
0031947532846009581
0031947532846009581
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Asma
Aghebati
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
اسما
عاقبتی
0031947532846009582
0031947532846009582
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
fa
فراوانی و عوامل خطر مرتبط با کودکآزاری در مراجعان به مراکز بهداشتی- درمانی شهری بندرعباس
Frequency of Child Abuse and Related Risk Factors in Clients Referred to Urban Healthcare Centers in Bandar-Abbas
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فراوانی و عوامل خطر مرتبط با کودکآزاری در مراجعان به مراکز بهداشتی- درمانی شهری بندرعباس بود. روش: محل انجام طرح، مراکز بهداشتی- درمانی و پایگاههای شهری بندرعباس و وظایف کارکنان مراکز در این مرحله از طرح، شناسایی موارد کودکآزاری در مرکز بود. تمام کارکنان در کارگاههای آموزشی، جهت آشنایی با انواع کودکآزاری شرکت کردند. مراجعان در زمان ارجاع برای مراقبتهای معمول، از نظر کودکآزاری نیز معاینه میشدند و اگر نشانههای مشکوکی از این پدیده دیده میشد، موارد در فرمهای مربوط ثبت میشد. پژوهش حاضر، مرحله اول از طرحی بزرگتر، با هدف بررسی ضرورت ادغام برنامه پیشگیری از کودکآزاری در خدمات بهداشتی اولیه، و شامل شناسایی موارد کودکآزاری در مراکز بهداشتی- درمانی و عوامل خطر مرتبط بود. یافتهها: 110 مورد مسامحه و 19 مورد آزار فیزیکی در میان کودکان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی شناسایی شد. بیشفعالی و اضطراب از عوامل مرتبط کودکآزاری مربوط به کودکان، بیسوادی و افسردگی از عوامل مربوط به مادران، و بیسوادی، اعتیاد و بیکاری از عوامل مربوط به پدران بود. مسامحه با احتمال بیشتری در دختران، کودکان زیر دو سال و کودکان دارای پدران جوان رخ داده بود و آزار جسمی بیشتر در پسران و کودکان بالای چهار سال و کمتر در بین کودکان دارای مادران دارای تحصیلات دانشگاهی و پدران جوان دیده شد. نتیجهگیری: کودکآزاری ناشی از عوامل مختلف مرتبط با کودک و والدین است. شناسایی این عوامل خطر، در برنامهریزی مداخلههای مناسب برای کاهش کودکآزاری مفید است. مراکز بهداشتی- درمانی، بهدلیل مراجعه ماهانه و منظم خانوادهها، محل مناسبی برای شناسایی موارد کودکآزاری هستند.
Objectives : The aim of this study was to investigate the frequency of child abuse and its related risk factors in clients referred to urban healthcare centers in Bandar-Abbas, Iran. Method: The study was conducted in healthcare centers and urban bases of Bandar-Abbas. The centers’ staffs in this stage of the project identified the cases of child abuse. All the staffs participated in the workshops to be familiar with various types of child abuse. The clients while referring for usual care were also investigated for child abuse and in case of any suspicious signs, they were registered in related forms. This study was the first stage of a research project aiming at studying the necessity to include child abuse issues in primary health care services and it contained identification of cases of child abuse at healthcare centers and its related risk factors. Results: Among the children referred to the healthcare centers, 110 cases of negligence and 19 cases of physical abuse were recognized. Hyperactivity and anxiety were child-related risk factors of abuse and negligence. Illiteracy and depression of mothers, and illiteracy, addiction and unemployment of fathers were other risk factors. The rate of negligence was more in girls, children under two years and those with young fathers, and the rate of physical abuse was higher among boys and children over four years and was less in children having mothers with university degrees and those with young fathers. Conclusion: Child abuse is due to different factors relevant to child and parents. Identification of these risk factors is helpful in planning proper interventions to reduce child abuse. Having monthly and regular reference of families, healthcare centers are suitable places for identification of child abuse cases.
child abuse, primary prevention, negligence, health centers, risk factors
کودکآزاری؛ پیشگیری اولیه؛ مسامحه؛ مراکز بهداشتی؛ عوامل خطر
201
213
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-741&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/16
1393/11/27
2015/02/142015/02/16
1393/11/27
Firoozeh
Derakhshanpour
Golestan Psychiatric Research Center, Gholestan University of Medical Sciences. Gholestan
فیروزه
درخشانپور
E-mail:f.derakhshanpour@yahoo.com
0031947532846009553
0031947532846009553
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مرکز تحقیقات روانپزشکی گلستان
Ahmad
Hajebi
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran; b Shahid Beheshti University
احمد
حاجبی
0031947532846009554
0031947532846009554
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران
Zohre
Ahmadabadi
Shahid Beheshti University
زهره
احمدآبادی
0031947532846009555
0031947532846009555
No
دانشگاه شهید بهشتی
Bita
Seddigh
Health Center of Hormozgan
بیتا
صدیق
0031947532846009556
0031947532846009556
No
مرکز بهداشت استان هرمزگان
fa
ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوههای مقابله در دختران فراری
Attachment Dimensions, Emotion Regulation and Coping Strategies in Runaway Girls
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه دختران فراری و غیرفراری در ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوههای مقابله انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 90 نفر (45 دختر فراری و 45 نفر گروه کنترل) بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجانی (DERS) و مقیاس مقابله نوجوانان (ACS) پاسخ دادند. دادهها با آزمون t مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دختران فراری در ابعاد دلبستگی و تنظیم هیجانی با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشتند (01/0p<). همچنین در شیوههای مقابله، در خردهمقیاسهای حل مسأله کارآمد و کنارآمدن نابارور میان دو گروه تفاوت معنیدار وجود داشت (01/0p<). نتیجهگیری: یافتهها بر اهمیت ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوههای مقابله در پدیده فرار دختران از منزل تأکید دارد.
Objectives : The aim of present research was to compare the attachment dimensions, emotion regulation, and coping strategies between the runaway girls and the control group. Method: The study sample consisted of 90 persons (45 runaway girls and 45 control probands) selected using convenience sampling. Participants completed the Inventory of Parents and Peer Attachment (IPPA), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) and Adolescents Coping Scale (ACS). The data were analyzed through the independent t-test and Pearson correlation. Results: The runaway girls significantly were different from the control group in the attachment dimensions and emotion regulation (p<0.01). In addition, there was significant difference between the two groups in coping strategies, subscales of the efficient problem solving and non-productive coping (p<0.01). Conclusion: The results emphasized on the importance of attachment dimensions, emotion regulation, and coping strategies in the phenomenon of girls running away from home.
runaway girls, attachment dimensions, emotion regulation, coping strategies
دختران فراری؛ ابعاد دلبستگی؛ تنظیم هیجانی؛ شیوههای مقابله
214
223
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-738&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/2
1393/11/13
2015/02/142015/02/162015/02/2
1393/11/13
Mousa
Chakeri
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
موسی
چاکری
E-mail: moses606@yahoo.com
0031947532846009398
0031947532846009398
Yes
دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. تهران
Aliasgar
Asgharnejad Farid
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
علیاصغر
اصغرنژاد فرید
0031947532846009399
0031947532846009399
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Fahime
Fathali Lavasani
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
فهیمه
فتحعلی لواسانی
0031947532846009400
0031947532846009400
No
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
fa
تأثیر شنبازیدرمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان آموزشپذیر دچار عقبماندگی ذهنی
The Effect of Sandplay Therapy on Social Cognition Development in Educable Mentally Retarded Children
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شنبازیدرمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان دچار عقبماندگی ذهنی آموزشپذیر اجرا شد. روش: پژوهش آزمایشی حاضر از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای اندازهگیری متغیر وابسته، یعنی شناخت اجتماعی، از آزمون شناختی تشخیصی کی (KCDT) در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شد که دربرگیرنده 16 نفر در گروه آزمایش (8 دختر و 8 پسر) و 16 نفر در گروه کنترل (8 دختر و 8 پسر) بود. سپس روش شنبازیدرمانی به مدت 12 جلسه روی گروه آزمایش اجرا و در پایان پسآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره شناخت اجتماعی در گروه آزمایش 07/1 و در گروه کنترل 06/0 افزایش داشت. میان میانگین نمره پسآزمون آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در آزمون شناخت اجتماعی تفاوت وجود داشت (001/0p<). نتیجه گیری: شنبازیدرمانی میتواند شناخت اجتماعی کودکان آموزشپذیر دچار عقبماندگی ذهنی را افزایش دهد.
Objectives : The present research was conducted to study the effect of sandplay therapy on social cognition development of educable mentally retarded children. Method: The present study was a pretest-posttest with control group. To measure the dependent variable social cognition, Kay Cognitive Diagnostic Test (KCDT) was used in both pretest and posttest sections. The sample was selected randomly in which included 16 people in experimental group (8 girls and 8 boys) and 16 in control group (8 girls and 8 boys). Then during 12 sessions sandplay therapy employed on experimental group and finally the posttest was administered to both experimental and control groups. The data were analyzed using univariate analysis of covariance. Results: The mean score of cognition development in experimental group was 1.07 and in control group it increased 0.06. There was a difference between the posttest mean scores of experimental and control groups in social cognition development (p<0.001). Conclusion: S andplay therapy can increase social cognition development of educable mentally retarded children.
sandplay therapy, social cognition, educable mentally retarded children
شنبازیدرمانی؛ شناخت اجتماعی؛ کودکان آموزشپذیر دچار عقبماندگی ذهنی
224
232
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-737&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/1
1393/11/12
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/1
1393/11/12
Bayan
Nesai Moghadam
Department of Psychology of Exceptional Children, University of Isfahan
بیان
نسائیمقدم
E-mail: bayannesai@yahoo.com
0031947532846009401
0031947532846009401
Yes
دانشگاه اصفهان،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Mokhtar
Malekpour
University of Isfahan, Isfahan, Iran
مختار
ملکپور
0031947532846009402
0031947532846009402
No
اصفهان،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
Ahmad
Abedi
University of Isfahan, Isfahan, Iran
احمد
عابدی
0031947532846009403
0031947532846009403
No
اصفهان، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
fa
نقش عوامل شناختی، رفتاری، هیجانی و فراشناختی در پیشبینی افکار تکرارشونده منفی: یک رویکرد فراتشخیصی
The Role of Cognitive, Behavioral, Emotional and Metacognitive Factors in Predicting Repetitive Negative Thinking: A Transdiagnostic Approach
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیشبینیکنندگی بینظمی هیجانی، باورهای فراشناختی، عدم تحمل بلاتکلیفی و اجتناب تجربهگرایانه در افکار تکرارشونده منفی بود. روش: در پژوهش همبستگی حاضر 510 دانشجوی دانشگاه تهران به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی (RNTQ)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجانی (DERS)، پرسشنامه فراشناختی (MCQ)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) و پرسشنامه اجتناب تجربهگرایانه چندبعدی (MEAQ) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: تمام متغیرهای پژوهش بهطور معنیداری با افکار تکرارشونده رابطه داشتند (001/0p<). تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدل پیشبینی افکار تکرارشونده منفی بهترتیب شامل بینظمی هیجانی، اجتناب تجربهگرایانه، باورهای فراشناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی بود. این متغیرها بهطور کلی قادر به پیشبینی حدود 78 درصد واریانس افکار تکرارشونده منفی بودند. نتیجه گیری: افکار تکرارشونده منفی یک سازه فراتشخیصی چندبعدی است که سازوکارهای شناختی، رفتاری، هیجانی و فراشناختی دارد.
Objectives : The aim of the present study was to investigate the predictive role of emotional dysregulation, metacognitive beliefs, intolerance of uncertainty and experiential avoidance in repetitive negative thinking. Method: In current correlational study, 510 students of Tehran University completed Repetitive Negative Thought Questionnaire (RNTQ), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Metacognitive Questionnaire (MCQ), Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), and Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire (MEAQ). The data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. Results: All study variables were correlated with the repetitive negative thought (p<0.001). The multiple regression analysis indicated that the predictive model for repetitive negative thinking respectively consisted of emotional dysregulation, experiential avoidance, metacognitive beliefs and intolerance uncertainty. These variables account for %78 of the repetitive negative thinking variance. Conclusion: The repetitive negative thinking is a metacognitive multifaceted construct with cognitive, behavioral, emotional and metacognitive mechanisms.
repetitive negative thinking, emotional dysregulation, experiential avoidance, metacognitive beliefs, intolerance of uncertainty, transdiagnostic approach
افکار تکرارشونده منفی؛ بی نظمی هیجانی؛ اجتناب تجربهگرایانه؛ باورهای فراشناختی؛ عدم تحمل بلاتکلیفی؛ رویکرد فراتشخیصی
233
242
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-735&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12013/12/29
1392/10/8
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12014/02/19
1392/11/30
Mehdi
Akbari
Shahed University, Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities
مهدی
اکبری
E-mail: akbari.psy@gmail.com
0031947532846009374
0031947532846009374
Yes
دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی بالینی
Rasool
Roshan
Department of Clinical Psychology, Shahed University
رسول
روشن
0031947532846009375
0031947532846009375
No
دانشگاه شاهد، گروه روانشناسی بالینی
Ladan
Fata
Medical Education and Development Center, Iran University of Medical Sciences
لادن
فتی
0031947532846009376
0031947532846009376
No
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران، مرکز مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
Amir
Shabani
Bipolar Disorders Research Group, Mental Health Research Center, Iran University of Medical Sciences
امیر
شعبانی
0031947532846009377
0031947532846009377
No
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران، گروه پژوهشی اختلالات دوقطبی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Firouzeh
Zarghami
Roozbeh Hospital, Tehran, Iran
فیروزه
ضرغامی
0031947532846009378
0031947532846009378
No
بیمارستان روزبه، گروه روانپزشکی کودک و نوجوان
fa
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ارزیابی اختلال بیشفعالی/ کمتوجهی بزرگسالی کانرز (نسخه غربالگری- خودگزارشی)
Psychometric Properties of Persian Version of Conners’ Adult Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Rating Scale (Screening Form-Self Reporting)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس ارزیابی اختلال بیشفعالی / کمتوجهی بزرگسالی کانرز (نسخه غربالگری- خودگزارشی) بود. روش: نسخه فارسی این مقیاس به روش ترجمه و ترجمه وارون تنظیم شد و پس از حصول اطمینان از صحت ترجمه، روایی ظاهری و محتوایی مقیاس ترجمهشده توسط چهار نفر از روانپزشکان کودک و نوجوان تأیید شد. سپس 100 نفر از والدین کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی / کمتوجهی (ADHD) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مصاحبه بالینی با این افراد توسط یک روانپزشک کودک و نوجوان انجام شد. نتایج مصاحبه برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به ADHD بزرگسالی، بر اساس معیارهای یوتا، با نتایج نسخه فارسی مقیاس ارزیابی اختلال بیشفعالی/ کمتوجهی بزرگسالی کانرز مقایسه و روایی معیار محاسبه شد. برای ارزیابی پایایی بازآزمایی، 30 نفر از این افراد، سه هفته بعد این مقیاس را دوباره تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. یافتهها: میانگین سنی (±انحراف معیار) جمعیت مورد مطالعه 5±36 سال بود که 67 درصد آنها زن بودند. در سنجش بازآزمایی، ضرایب همبستگی درون خوشه (ICC) برای تمام خردهمقیاسهای این مقیاس بالاتر از 7/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تمام خردهمقیاسها بالاتر از 8/0 بود. ماتریس همبستگی پیرسون خردهمقیاسها معنیدار بود (01/0p<). همینطور ماتریس همبستگی گویهها با یکدیگر مناسب بود. بر اساس مصاحبه بالینی روانپزشکان، 27 نفر از والدین تشخیص ADHD بزرگسالی گرفتند. در ارزیابی روایی معیار، حساسیت و ویژگی نقطه برش(نمره T) 65، بهترتیب، 59 و 92 درصد بود و با تغییر نقطه برش از 65 به 55، بهترتیب 89 و 68 درصد بهدست آمد. نتیجهگیری: با تغییر نقطه برش از 65 به 55، مقیاس ارزیابی اختلال بیشفعالی / کمتوجهی بزرگسالی کانرز (فرم غربالگری- خودگزارشی) روایی و پایایی نسبتاً مناسبی در جامعه ایرانی دارد، اما ویژگی تشخیصی آن مطلوب نیست.
Objectives : The aim of this study was to assess the validity and reliability of the Persian version of the Conners’ Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Screening Scale (screening form-self reporting). Method: The Persian version of the scale was produced through translation to Persian, back-translation and confirming the accuracy of translation. The face and content validities of translated scale were checked by four child and adolescent psychiatrists. Afterwards, 100 parents of children with ADHD were chosen using convenience sampling method. Interview with these people was performed by a child and adolescent psychiatrist. The results of interviews for detecting affection with adult’s ADHD based on Utah criteria were compared with the results of Persian version of the Conners’ Adult ADHD Screening Scale, and criterion validity was calculated. For assessment of the test-retest reliability, 30 individuals from the participants completed the scale once more after three weeks. The data were analyzed using Pearson’s and Spearman’s correlation coefficients. Results: The mean age of the studied population was 36 (SD=5) of whom 67% were women. Intraclass correlation coefficients (ICC) for all subscales was higher than 0.7. The Cronbach’s alpha coefficient for all subscales was also higher than 0.8. The Pearson’s correlation matrix of subscales was significant (p<0.01). Also, correlation matrix of items was suitable to each other. Based on the psychiatrists’ clinical interview, 27 parents were diagnosed as having adult ADHD. In assessment of criterion validity, sensitivity and specificity of cut-off point (t score=65) were 59% and 92%, respectively, and for cut-off point of 55, sensitivity and specificity were 89% and 68%, respectively. Conclusion: By changing cut-off point from 65 to 55, the validity and reliability of the Conners’ Adult ADHD Screening Scale (screening form-self reporting) become partially suitable for Iranian population, nonetheless, its specificity criterion is not suitable.
adult attention-deficit/hyperactivity disorder, Conners’ Adult ADHD Screening Scale, validity, reliability
اختلال بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالی؛ مقیاس ارزیابی اختلال بیشفعالی/ کمتوجهی بزرگسالی کانرز؛ روایی؛ پایایی
243
251
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-742&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12013/12/292015/02/16
1393/11/27
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12014/02/192015/02/16
1393/11/27
Rozita
Davari-Ashtiani
Behavioral Sciences Research Center, Imam Hossein Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
رزیتا
داوری آشتیانی
0031947532846009459
0031947532846009459
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان امام حسین(ع)، مرکز تحقیقات علوم رفتاری
Farzad
Jazayeri
Firoozabadi Hospital, Iran University of Medical Sciences
فرزاد
جزایری
0031947532846009460
0031947532846009460
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان فیروزآبادی
, Fariba
Arabgol
Behavioral Sciences Research Center, Imam Hossein Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
فریبا
عربگل
E-mail: farabgol@sbmu.ac.ir
0031947532846009461
0031947532846009461
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان امام حسین(ع)، مرکز تحقیقات علوم رفتاری
Katayoon
Razjouyan
Behavioral Sciences Research Center, Imam Hossein Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کتایون
رازجویان
0031947532846009462
0031947532846009462
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان امام حسین(ع)، مرکز تحقیقات علوم رفتاری
, Mojgan
Khademi
Behavioral Sciences Research Center, Imam Hossein Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
مژگان
خادمی
0031947532846009463
0031947532846009463
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان امام حسین(ع)، مرکز تحقیقات علوم رفتاری
fa
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه شاخص عزت نفس جنسی زنان
Psychometric Properties of the Persian Version of the Sexual Self-Esteem Index for Woman-Short Form
هدف: هدف مطالعه حاضر تعیین پایایی و روایی نسخه فارسی فرم کوتاه شاخص عزت نفس جنسی زنان (SSEI-W-SF) بود. روش: 510 زن متأهل، با روش نمونهگیری در دسترس، از اماکن عمومی شهر مشهد انتخاب و با استفاده از نسخه فارسی فرم کوتاه شاخص عزت نفس جنسی زنان (SSEI-W-SF)، فرم 21 سؤالی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21)، پرسشنامه تجدیدنظرشده احساس گناه جنسی موشر (RMGI)، پرسشنامه تجدیدنظرشده عزت نفس کوپرسمیت (RCSEI)، و شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بررسی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی با روش مؤلفههای اصلی و محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها: ضریب همسانی درونی گویهها در کل نمونه ٨٨/٠ بود. ضرایب همبستگی بین هر یک از گویههای مقیاس با نمره کل مقیاس بین ٥٤/٠ تا ۷۲/٠ (در تمام موارد: 001/0>p) بودند. در تحلیل عاملی اکتشافی، پنج عامل تجربه و مهارت، کنترل، جذابیت، قضاوت اخلاقی و انطباق بهدست آمد که جمعاً 37/50 درصد واریانس را تبیین میکردند. ضریب پایایی بازآزمایی برای کل مقیاس 91/0 و برای پنج خردهمقیاس آن در دامنه 82/0 تا 94/0 بود. همچنین بین SSEI-W-SF و مقیاس عزت نفس کوپرسمیت (۳١/٠=r ، 05/0p<) و شاخص عملکرد جنسی زنان (۳١/٠=r ، 05/0p<) رابطه معنادار مثبتی دیده شد که نشانگر روایی همگرای این مقیاس است. روایی واگرای این شاخص نیز با خردهمقیاس افسردگی مقیاس DASS-21 تأیید شد (29/0-=r، 05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به پایایی و روایی مناسب SSEI-W-SF، میتوان از آن برای فعالیتهای بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
Objectives : The aim of the present study was to determine the reliability and validity of the Persian version of Sexual Self-Esteem Index for Woman-Short Form (SSEI-W-SF). Method: Through convenient sampling method, 510 married women from public places in Mashhad, Iran were selected and investigated using Persian version of SSEI-W-SF, Depression Anxiety Stress Scale 21-item (DASS-21), Revised Moosher Guilt Inventory (RMGI), Revised Coopersmith Self-Esteem Inventory (RCSEI), and Female Sexual Function Index (FSFI). Factor structure of the index was investigated using principal component method, and Cronbach’s alpha coefficient of the Persian version of SSEI-W-SF, and Pearson’s correlation coefficients between scores of the mentioned instruments were calculated. Results: Internal consistency of items for all the sample was 0.88. The correlation coefficients between each items of the scale and the total scale score varied from 0.54 to 0.72 (in all cases: p<0.001). Through exploratory factor analysis, five factors of experience and skill, control, attractiveness, moral judgment and adaptiveness were determined which account for 50.37 percent of total variance. The test-retest reliability coefficient for the whole scale was 0.91 and for its five subscales ranged from 0.82 to 0.94. There were also significant correlations between SSEI-W-SF and RCSEI (r=0.31, p<0.05) and FSFI (r=0.31, p<0.05) that shows convergent validity of the scale. Divergent validity of the sale was confirmed by observing negative correlation between Depression subscale of DASS-21 and SSEI-W-SF (r=-0.29, p<0.05). Conclusion: Considering the satisfactory reliability and validity, SSEI-W-SF can be utilized in clinical and research practices.
factor analysis, reliability, validity, Sexual Self-Esteem Inventory For Women
تحلیل عاملی؛ پایایی؛ روایی؛ فرم کوتاه شاخص عزت نفس جنسی زنان
252
263
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-743&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12013/12/292015/02/162015/02/18
1393/11/29
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12014/02/192015/02/162015/02/18
1393/11/29
Sahar
Farokhi
Islamic Azad University-Torbatjam Branch
سحر
فرخی
0031947532846009490
0031947532846009490
No
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تربت جام
Hossein
Shareh
Hakim Sabzevari University, Sabzevar
حسین
شاره
E-mail: hsharreh@yahoo.com.au
0031947532846009491
0031947532846009491
Yes
دانشگاه حکیم سبزواری. سبزوار، توحیدشهر، پردیس دانشگاه حکیم سبزواری
fa
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد خواب در دانشجویان
Psychometric Properties of Short Form Persian Version of the Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep Scale
هدف: هدف مطالعه کنونی بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه کوتاه مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد خواب در دانشجویان بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و محل اجرای پژوهش، دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. 400 دانشجو (234 زن؛ 166 مرد؛ با میانگین سنی 06/4±18/22) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای ارزیابی، مقیاس افسردگی- اضطراب- استرس (21-DASS)، مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد خواب (10-DBAS) و شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) بود. جهت تعیین پایایی مقیاس از روش آلفای کرونباخ و آزمون- بازآزمون استفاده شد. اعتبار سازه مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد. یافتهها: یافتههای آماری نشان داد که DBAS-10 از همسانی درونی (آلفای کرونباخ= 84/0) و پایایی آزمون- بازآزمون (83/0r=) قابل قبولی برخوردار است. نمرات کلی DBAS-10 همبستگی معناداری با PSQI (45/0r=) و خردهمقیاسهای افسردگی (25/0r=)، اضطراب (35/0r=) و استرسِ (25/0r=) DASS-21داشت. تحلیل عاملی، دو زیر مقیاس معنادار را برای DBAS-10 شناسایی کرد. نتیجهگیری: DBAS-10 از پایایی و اعتبار مطلوبی در جمعیت دانشجویی برخوردار است.
Objectives : The purpose of the current study was to investigate the psychometric properties of the short form Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep Scale (DBAS-10) in college students. Method: This is a descriptive cross-sectional study. The study statistical population consisted of students of Tehran University of Medical Sciences and the place of research was schools (faculties) of Tehran University of Medical Sciences. Four hundred students (234 women 166 men with mean ( ± SD) age of 22.18 ± 4.06 years) were selected through multi-stage cluster sampling. The assessment measures were Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21), Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep Scale (DBAS-10), and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Cronbach’s alpha and test-retest method were used to determine reliability of the scale. The scale’s construct validity was assessed by exploratory factor analysis. Results: Statistical findings showed that the DBAS-10 internal consistency (Cronbach’s α=0.84) and test-retest reliability (r=0.83) are reasonable. The DBAS-10 total scores were significantly correlated with PSQI (r=0.45) and DASS-21 subscales of depression (r=0.25), anxiety (r=0.35), and stress (r=0.25). Factor analysis identified two significant subscales for DBAS-10. Conclusion: The DBAS-10 has an appropriate validity and reliability in college students.
insomnia, beliefs, factor analysis, reliability, validity
بیخوابی؛ باورها؛ تحلیل عاملی؛ پایایی؛ اعتبار
264
275
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-739&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12013/12/292015/02/162015/02/182015/02/9
1393/11/20
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12014/02/192015/02/162015/02/182015/02/9
1393/11/20
Hoda
Doos Ali Vand
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health
هدی
دوس علی وند
0031947532846009523
0031947532846009523
No
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران
Banafsheh
Gharraee
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
بنفشه
غرایی
E-mail: Gharraee.b@iums.ac.ir
0031947532846009524
0031947532846009524
Yes
دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران
Aliasgar
Asgharnejad Farid
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
علیاصغر
اصغرنژاد فرید
0031947532846009525
0031947532846009525
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران
Shirin
Rezvanifa
Allameh Tabatabaei University
شیرین
رضوانیفر
0031947532846009526
0031947532846009526
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
بیمارستان روانپزشکی رازی در گذر تاریخ
Razi Psychiatric Hospital, Past Unit Now
ایرانیان در ایجاد و اداره بیمارستانها پیشرو ملتهای متمدن بودهاند و در واقع بیمارستان در عالم اسلام و جهان پیشرفته از طریق ایران شناخته شده است. در نمونههایی از این مراکز که عناوین «بیمارستان»، «دیوانهستان»، «مارستان»، «دارالمجانین» و «تیمارستان» به خود گرفته بودند، بیماران روانی نگهداری میشدند و تحت درمان قرار میگرفتند. اسناد و شواهد تاریخی بیانگر برخورداری حداقلی این مراکز از امکانات در مقایسه با سایر مؤسسات درمانی است. در دوره معاصر، وقوع اتفاقات تلخ و ناگوار گوناگون در گوشه و کنار شهر تهران توسط بیماران روانی، منجر به تأسیس اولین بیمارستان روانپزشکی با نام «دارالمجانین» در باغ اکبرآباد واقع در خیابان سینا گردید. بدین ترتیب بیماران پس از جمعآوری از سطح شهر، در اطاقکهای بسیار کوچک و در وضعیتی نامساعد نگهداری میشدند. به دنبال تأسیس دانشکده پزشکی و ایجاد کرسی بیماریهای روانی در سال ۱۳۱۹ در دانشگاه تهران، کار آموزش دانشجویان نیز در این مؤسسه صورت میگرفت. شهرداری در سال ۱۳۲۴ باغ روزبه (محل کنونی بیمارستان روزبه) را نیز جهت توسعه دارالمجانین به مکانی برای نگهداری بیماران روانی اختصاص داد و این دو مکان یعنی باغ اکبرآباد و باغ روزبه تا سال ۱۳۳۸ یعنی زمان انتقال آنها به امینآباد، به فعالیت خود ادامه دادند. پس از انتقال به امینآباد، اقدامات زیادی در جهت توسعه بیمارستان و ارائه خدمات نوین روانپزشکی از جمله توانبخشی بیماران روانی صورت پذیرفت. در سال ۱۳۴۰ در جهت ایجاد تغییر نگرش مردم به بیماریهای روانی، نام دارالمجانین و تیمارستان به «بیمارستان روانپزشکی رازی» تغییر یافت. تا زمان تأسیس وزارت بهداری و بهزیستی در سال ۱۳۵۵، این مرکز به صورت پیوسته به جز چند ماه زیرمجموعه اداره شهربانی یا شهرداری بوده است. از سال ۱۳۷۳ پس از تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این بیمارستان به عنوان زیرمجموعه دانشگاه به بسط و گسترش خدمات متنوع درمانی و توانبخشی پرداخت و از سال ۱۳۷۶ با استقرار گروه روانپزشکی دانشگاه در بیمارستان، فعالیتهای آموزشی، درمانی و پژوهشی در حوزه روانپزشکی به شکل جدیدی ارائه میگردد.
History of Psychiatry and Psychology
Razi Psychiatric Hospital, History
دارالمجانین؛ تیمارستان؛ بیمارستان؛ تاریخ؛ روانپزشکی؛ رازی
276
282
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-736&slc_lang=fa&sid=1
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12013/12/292015/02/162015/02/182015/02/92015/01/28
1393/11/8
2015/02/142015/02/162015/02/22015/02/12014/02/192015/02/162015/02/182015/02/92015/01/28
1393/11/8
jafar
babapour
جعفر
باباپور
0031947532846009379
0031947532846009379
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
mohammad reza
khodaei
محمدرضا
خدایی
0031947532846009380
0031947532846009380
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه روانپزشکی
arash
mirabzadeh
آرش
میرابزاده
E-mail:aramirab@gmail.com
0031947532846009381
0031947532846009381
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه روانپزشکی. بیمارستان روانپزشکی رازی