fa
jalali
1374
6
1
gregorian
1995
9
1
2
1
online
1
fulltext
fa
تحلیلی از روانپزشکی ایران در آغاز تمدن اسلامی
Psychiatry in Iran in the early Islamic civilzation (An analytical view)
طب قدیم ایران که از دوران ساسانیان به اعتبار مدرسه طب جندی شاپور شهرتی جهانی داشت، در آغاز تمدن اسلامی با ظهور مشاهیری همچون محمد زکریای رازی، علی بن عباسی مجوسی اهوازی، ابوعلی سینا، سیداسماعیل جرجانی و سایرین به اوج ترقی رسید.
این بزرگان با تاکید بر جنبه مشاهده و آزمایشهای بالینی، ضمن این که طب را از بحثهای فلسفی خارج ساختند، روشهای فلسفی یا به عبارتی، استفاده از اصول علم منطق را در تجزیه و تحلیل مشاهدات و یافتهها، اساس دانش پزشکی قراردادند. در نتیجه دیدگاهی را در طب اختیار کردند که بر پایه دانشهای امروزی میتوان آن را دیدگاه روان – تنی نامید. جرجانی در این باره میگوید: دروحله اول طبیب باید از مزاج الی بیمار و سیر آن در طول عمر مطلع شود و از خوی و عادتها و اعراض نفسانی غالب بر اومانند شادیها و غمها و خشنودی و مانندآن اطلاع حاصل کند.
با اتخاذ چنین دیدگاهی روشن است که جنون یا دیوانگی به معنای حلول دیو یا جن یا ارواح خبیثه دربدن (مانند آنکه دراروپای قرون وسطی دیده میشود) جایگاهی در طب قدیم ایران نداشته، اختلالات روانی را ناشی از اختلال عمل مغز میدانستند و از این رو برای رفع آن ازدرمانهای طبی استفاده میکردند.
جالب این که این نظر منحصر به علم طب نبوده و همچنانکه از متون قدیم ادب فارسی برمیآید موضوع بیمار بودن دیوانگان مورد پذیرش همگان بوده است.
Medicine in Iran in the early Islamic period (comparable to the 6th -10th centuries A.D.) has been reviewed briefly.
The distinguished physicians of that period, like Razes (830-892 , A. D.). Avicenna (865-925, A.D>), Georgeani (1041-1136, A.D.) and others made distinction between medicine and philosophy employing latter in the service of medicine, They exercised the principles of "Logic" in the nalysis of medical findings (the observable facts) and in their experimentations. This, resulted in to postulate the advantageous workable view of what is known today as "psycho-somatic approach to the medicine": In this respect, Georgeani states that "the medical man, first, must know the substantial temperament of his patient and its mode of progression throughout the life he should ascertain the types of the predominan mood, habits and temper, and recognize whether he is happy, joyful, sad etc".
Having adopted this point of view, it ensues then, that they were looking at mentally ill person not as somebody who is posessed by evil spirits (as it was the case in the middle ages in Europe) but they believed that mental illnesses are a product of the malfunctioning brain, and consequently in need of medical treatment.
It is of interest to note that there can also be found evidences in the old Persian literaure indicating the presence of a similar opinion among laymen as well.
7
15
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-502&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/10
1391/9/20
Haratoon
Davidian
Rozbeh Mental Hospital
هاراطون
داویدیان
0031947532846007342
0031947532846007342
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تهران
fa
بررسی ادغام بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه هشتگرد (72-1380)
Mental Health Integration in Primar Health Care System (Hashtgerd, I. R. Iran, 1991-93)
پراکندگی زیاد مراکز جمعیتی – روستایی ایران مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه سبب گردیده است که امکانات محدود بهداشت روانی شهری نتواند برای اکثریت ساکنین این مناطق قابل دسترسی باشد. از این رو کوششهای زیادی برای ادغام ارائه خدمات بهداشت روانی در شبکه وجود مراقبتهای بهداشتی اولیه انجام گرفته است. دراین پژوهش آزمایشی با در نظرگرفتن دو گروه آزمایش و گواه، تغییر در نرش 34 تن از بهورزان منطقه هشتگرد و 237 نفر از جمعیت بالای 15 سال روستاهای تحت پوشش آنان (گروه آزمایش) راجع به بهداشت روانی، پس از یک دوره آموزشی کوتاه مدت و ادغام بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه با تغییر در نگرش 20 تن از بهورزان منطقه طالقان و 150 نفر از جمعیت بالای 15 سال تحت پوشش خدماتی آنان به عنوان گروه گواه که از هیچ آموزشی در مزینه بهداشت روانی برخوردار نبودند، مورد بررسی قرار گرفت. اجرای این پژوهش بر این فرضیه اصلی استوار بود که با آموزش بهداشت روانی به بهورزان یک منطقه ضمن ایجاد تغییر در نگرش آنان میتوان آموزش بهداشت روانی به مردم، همچنین بیماریابی و ارجاع بیماران روانی را به آنان واگذار نمود. ابزار این پژوهش عبارت از یک پرسشنامه نگرشی برای بهورزان و یک پرسشنامه نگری ویژه اهالی روستاها بودکه پس از تعیین اعتبار صوری و محتوایی آنان به صورت پیش و پس آزمون در آزمودنیهای آزمایش و گواه تکمیل گردید. نتایج این پژوهش که با استفاده از آزمون t مستقل و مقایسه میانگینها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت، بیانگر موثر واقع شدن آموزش در تغییر نگرش بهورزان و موثر واقع شدن آموزش و ادغام بهداشت روانی در نگرش اهالی روستاهای تحت پوشش آنان در گروه آزمایش میباشد. همچنین بهورزان گروه آزمایشی توانستند در مدت اجرای پژوهش 154 بیمار را که 44/0 درصد جمعیت عمومی میشد، در روستاهای محل خدمت خود شناسایی وبا تشخیصهای مختلف روانپزشکی که با کمک پزشک عمومی عنوان گردیده بود، به ردههای بالاتر ارائه خدمات بهداشت روانی ارجاع دهند.
In Iran like many developing countries, rural population is dispersed. This is a major reason of unavailablity of limited urban mental health facilities for the majority of rural dowellers. One way of overcoming this problem is "Integration of Mental health into Health Care System". Recently many efforts have been done in this direction. In the present research, by selecting of one test group and one control group, the change in attitude of 34 Behvarzes and 237 rural dwellers was tested and again retested following the integration of Mental Health into the PHC.
The hypothesis was that training of Behvarzes and programme implementation would improve attitude in both groups. The instruments of this study included two attitude questionnaire, one for Behvarzes and one for ordinar y rural dwellers. The questionnaire was tested for face and content validity. Data were analizes by using independent t-test and comparison of averages. The results showed improvement in the attitudes of general population and Behvarzes. The Behvarzes were also able to diagnose 154 cases with mental health problem from the population and refered them to the GPs.
16
24
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-504&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/10
1391/9/20
Jafar
Bolhari
tehran Psychiatric Institute
جعفر
بوالهری
0031947532846007343
0031947532846007343
Yes
دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیر اسنتیتو روانپزشکی تهران
Ahmad
Mohit
WHO mental health advisor
احمد
محیط
0031947532846007344
0031947532846007344
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
fa
رویکردی متفاوت به روانپزشکی : دیدگاه پروفسورگری
A Different Approach to Psychiatry: Professor Gray's View
این مقاله در آغاز نگاه کوتاهی دارد به زمینه فرهنگی و کارهای علمی پروفسور گری استاد روانشناسی انستیتوی روانپزشکی دانشگاه لندن (جانشین آیزنک). سپس دستاوردهای پژوهشی سالیاندراز وی که منجر به پیدایش گونهای چهارچوب نوروپسیکولوژی برای طبقه بندی بیماریهای روانی شده مورد بحث قرار میدهد.
گری روانپزشکی را شاخهای از پزشکی میداند و به اختلالات رفتاری و روندهای روانی سازنده زیربنای رفتار علاقمند است. این رویکرد چگونگی کنترل و سازماندهی رفتار و شرایطی که موجب هیجانات و عواطف میشود را بخش بزرگی از وظیفه روانپزشکی میداند.
این برداشت عصبی – روان شناختی به بحث درباره سبب شناسی بیماریها نمیپردازد ولی بر یافتههای تکنیکی پیشرفته جدید در مغز و شواهد بالینی متکیاست و نوعی وحدت بین نوروفیزیولوژی و روانشناسی را پی ریزی میکند.
گری معتقد به سه سیستم تنظیم رتفار به نام سیستم رفتاری بازدارنده، سیستم ستیز – گریز و سیستمر فتاری روی آوری است و پس از شرح این سیستمها از نظر رفتاری – تشریحی کارکردی وشناختی، بیماریهای روانی را ناشی از اختلال سیستمهای تنظیم رتفاردانسته و بالاخره به نقشی که هر سیستم در ایجاد علایم دارد میپردازد. آنگاه اختلالات روانی چون اضطراب، پانیک، اعتیاد، افسردگی، اسکیزوفرنی ووسواس مورد مطالعه قرار میگیرد. مسائل کنترل، برنامه ریزی حرکتی، انتظارات آموخته و پیش بینی رویدادهای ممکن ووضع کنونی جهان اطراف، بازبینی و بازرسی مراحل حرکت و نقش هر سیستم در اداره آن مورد توجه بوده و در پایان از آمیگدال به عنوان یک مرکز ستادی صحبت میشود و چگونگی تاثیر این اختلالات در بیماریهای روانی مورد بررسی قرار میگیرد.
This article starts with a brief educational beckground and achivements of Professor Gray, Head of the Department of Psychology, Institute of Psychiatry, University of London. Gray's long standing research leads him to a neuropsychological framework for the classification of psychiatric disorder.
Gray believes psychiatry is a branch of medicine and is concerned with behaviour disorder and psychological processes that underlie this behaviour.
Psychiatric disorders such as anxiety, panic, depression, schizophernia and obsessive-compulsive disorders are discussed in the light of disturbance of particular behavioural system or interaction between these systems as well as the contribution of each system in producing symptoms and signs. The three behavioural systems which regulate our behaviour are: behavioural inhibition system (BLS), Light-fight system (FFS) and behavioural approach system (BAS). All these systems have been described on behavioural / anatomo – functional and cognitive level.
Programming and control of motor behaviour is regulated by learned comparison, anticipation of current state of perceptual world, possible events, preduction of next step, and the role of each system in the smooth running of plan of behaviour.
Amygdala as a centre for coordination and its role in psychiatric disturbance is dis cussed.
25
40
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-505&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Aslan
Zarrabi
(F. R. C. pysch
اصلان
ضرابی
0031947532846007345
0031947532846007345
Yes
عضو ممتاز کالج روانپزشکان انگلستان
fa
پیگیری و بهداشت روانی در بیماران روانی مزمن
The Role of Follow-up and Mental Health Programmes in Rehabilitation of Chronic Mental Patients
بهداشت روانی از حوزههای مهم پژوهشی و اجرایی است. یکی از الگوهای بهداشت روانی، پیشگیری نوع سوم است. هدف این پیشگیری توان بخشی بیماران روانی در جهت سازگاری با محیط است. مراکزی همچون مراکز نیمه وقت، واحدهای پیگیری ومددکاری برای تحقق این هدف تلاش میکنند.
در واحد پیگیری بیمارستان و مرکز جامع روانپزشکی زاهدان که برای پیگیری وضعیت بیماران روانی مراجعه کننده به درمانگاه یا بستری شده در بیمارستان در بهمن ماه سال 1372 راه اندازی شد، خدمات زیر ارائه میشود:
بررسی مرتب سیر بیماری (دست کم ماهی دوبار)، کنترل همکاری در مصرف دارو، کنترل عوارض دارویی، تزریق آمپول فلوفنازین دکنویت برای بیماران اسکیزوفرنیک مزمن، معرفی جهت بستری شدن در صورت لزوم، مشاوره با بیمار و خانواده او در جهت ترغیب ادامه درمان و انجام فعالیتهای اجتماعی - شغلی و معرفی به کمیته امداد امام برای دریافت کمکهای نقدی و غیرنقدی در صورت نیاز. نتایج بدست آمده در مدت یک سال و چهار ماه پیگیری 121 بیمار روانی (20 زن 101 مرد، بامیانگین سنی 53/35 سال) که بیشتر آنها مبتلا به اسکیزوفرنیا بودند، حاکی از کاهش معنی دار تعداد دفعات بستری، افزایش همکاری در مصرفدار و بهبود عملکرد اجتماعی – شغلی پس از شروع پیگیری است. به نظرمیرسد وجود واحدهای پیگیری دربیمارستاها سطح بهداشت روانی را در جامعه ارتقاء می بخشد.
This paper descibes the tertiary prevention in the area of rehabilition and adjustment of chronic mental patients, as practiced at Zahedan Psychiatric Center. A follow-up unit was established at this center, providing services for hospitalized and discharged chronic mental patients. The services include regular visits, enhancement of drug compliance, controlling drug side-effects, family, social and occupational counselling and intervention, as well as refering to Imam Khomeini Committee, and providing financial support 121 patients (20 female and 101 male). Mostly schizophernic, were included in this programme. Results showed that the number of rehospitalization decreses, and dryg compliance, social and occupational functions improved. It appears that such tertiary prevention units could promote mental health.
41
47
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-506&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Kazem
Malakouty
, Shaheed Ismaeily Psychiatric Center,
کاظم
ملکوتی
0031947532846007346
0031947532846007346
Yes
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Mahnaz
Norouzy
Azad University
مهناز
نوروزی
0031947532846007347
0031947532846007347
No
دانشگاهآزاد اسلامی تهران مرکز
fa
بررسی نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به بخشهای روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران
Medical Student's Attitude Toward Psychiatric Wards at Iran University of Medical Sciences
پژوهش حاضر به منظور بررسی نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به بخشهای روانپزشکی در دانشگا علوم پزشکی ایران صورت گرفته است. این پژوهش به روش توصیفی بوده ودربهار و تابستان 1374 در بخشهای روانپزشکی مراکز آموزشی درمانی شهید نواب صفوی، شهید اسماعیلی و شهید رهنمون اجار شده است. دانشجویان در دو مقطع کارآموزی و کارورزی به پرسشنامهای حاوی اطلاعات زمینهای و پرسشهای مربوطبه نگرش به بخشهای روانپزشکی پاسخ دادند. نتایج حاصل از این پژوهش نشانداد که به طور کلی نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به بخشهای روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران مثبت است. کارآموزها بعد از طی دوره کارآموزی روانپزشکی نگرش مثبتتری یافته ولی نگرش کارورزها در مقایسه با دو گروه کارآموزها قبل و بعد ازدوره کارآموزی منفی میباشد. نگرش افاردموردمطالعه با سن، جنسیت، بیمارستان محل پژوهش، گذراندن درس نظری روانپزشگی، سابقه آشنایی نزدیک با فردی که اختلالات روانی دارد سابقه کاردر مراکز روانپزشکی و سابقه مطالعه در مفاهیم روانپزشکی ارتباطی ندارد. نگرش دانشجویان نسبت به اجزای مورد پژوهش شامل روانپزشکی، آموزش روانپزشکی، اقدامات درمانی، رواپنزشکان و روانشناسان و ارتباطات درون بخشی مثبت بوده ولی در مورد محیط فیزیکی بخشهای روانپزشکی خنثی میباشد.
This descriptive study investigates medical students' attitudes toward psychiatric wards. The study was completed at two psychiatric hospitals of shaheed Navab safavi, and shaheed Ismaily, as well as the psychiatric ward of shaheed Rahnamoon hospital. Medical Students at two level of internship and stagery participated in the study. They completed questionnaires containing general information and attitude toward psychiatric wards. The results indicated that medical students of Iran University of Medical Sciences generally, hold positive attitude toward psychiatric wards. Stagers before and after the psychiatric course work have a more positive attitude, whereas, interns have a negative attitude. Attitude of the two groups have no cirrelation with age, sex, the setting of hospitals, completion of theoretical psychiatric courses, acquiatance with psychiatric patients, work experience in psychiatric centers and familiarity with psychiatric concepts. Students' attitudes toward psychiatry, course in psychiatry, treatment activities, psychologists, psychiatrists and intra-ward relationships were positive. The students' view on physical environment of psychiatric wards was neutral.
48
54
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-508&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Hoorieh
Mohaghegh
Tehran Psychiatric Institute
حوریه
محقق
0031947532846007348
0031947532846007348
Yes
انستیتو روانپزشکی تهران
Behrooz
Birashk
Tehran Psychiatric Institute
بهروز
بیرشک
0031947532846007349
0031947532846007349
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران
fa
رویکردهای یادگیری دانشجویان ایرانی در دانشگاه نیوساس ویلز استرالیا
Irainian Students Learning Styles at the University of New South Wales (UNSW)
به منظور شناخت رویکردها و سبکهای یادگیری دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه نیوساس ویلز استرالی، 55 نفر از دانشجویان یادشده با استفاده از پرسشنامه کوتاه بررسی روشهای یادگیری لانکستر (LASI) مورد بررسی قرار گرفتند. بیشتر آزمدنیها مرد، متاهل ودانشجوی بخش مهندسی بودند. تنها 55 نفر (7 زن و 48 مرد) از 110 نفر نمونه در دسترس پرسشنامه یادشده را تکمیل نموده و به محل موردنظر فرستادند. دامنه سنی این افراد از 27 تا 49 سال بوده است.
گرچه شمار آزمودنیها در بررسی حاضر نسبت به دیگر بررسیهای مشابه کمتر است،یافتههای موجود نشان میدهند که دانشجویان مورد بررسی در زمینه یادگیری مطالب، بیشتر رویکرد معنایی دارند تا رویکرد بازسازی. نتایج با استفاده از روش تحلیل موردی و به کمک نرم افزار مینی تب تحلیل گردید.
This stud, a quantitative survey, was conducted to identify the learning styles of a group of Iranian students studying at the Univsersity of New South Walves, Australia. 110 postgraduate students were assessed by Lancaster Approaches to Studying Inventory (LASI). 55 students with an age range of 27-49 completed the questionnaire. The majority of students were male, married and enrolled in engineering departments. The results showed that Iranian students tend to use meaning approaches rather than reproducing approach.
55
59
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-509&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Ali
Ghafouri
sfahan University of Medical Sciences.
علی
غفوری
0031947532846007350
0031947532846007350
Yes
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان.
Makens
Stienburg
Department of Medical Education, University
ماکنس
اشتاین برگ
0031947532846007351
0031947532846007351
No
دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه نیوساس ویلز
fa
اختلالات روانپزشکی در بیماران مصروع
Psychiatric Disorders in Epileptic Patients
علایم و نشانههای روانی در صرع شایع است. 30 الی 50 درصد بیماران مصروع مسایل روانپزشکی قابل توجهی دارند. از طرف دیگر بسیاری از اختلالات روانپزشکی مثل اختلالات تجزیهای، اختلالات خواب، اختلالات کنترل تکانه و اختلالات ادواری تظاهرات بالینی شبیه تظاهرات صرع دارند. لذا در تشخیص صرع، اختلالات روانپزشکی و در تشخیص اختلالات روانپزشکی،صرع همواره باید درمدنظر باشد و در تشخیصهای افتراقی آنها مطرح شوند. تظاهرات روانی صرع به اشکال و نشانگان گوناگون دیده میشود. این تظاهرات میتوانند گذرا و ناپایدار باشند مثل اختلالاتی که در جریان حمله صرع و یا قبل و پس از آن دیده میشوند. یا به صورت پایدار و الگوی رفتاری دایمی درآیند، مثل تغییرات ناگهانی در صرع بزرگ کنترل نشده که پایدار بوده و در فاصله حملات صرعی نیز دیده میشوند.
Psychiatric disorders are very prevalent in epilepsy, 30 to 50 percent of epileptic patients suffer from psychiatric problems. On the other hand, many psychiatric disorders such as dissociative disorder, sleep disorder, impulse control disorder and cyclic disorders have clinical features like epilepsy. Therefore, differential dagnosis is very important in dealing with epilepsy. Epilepsy has many psychological symptoms and signs. These features could be transient and unstable like those after and before epileptic attack, or it could be permanent and stable behavioural pattern such as personality changes seen in temporal lobe epilepsy.
60
63
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-510&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Mohammad ali
Ghorayshyzadeh
Tabriz University of Medical Sciences
سید محمد علی
قریشی زاده
0031947532846007352
0031947532846007352
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
fa
بررسی 5 مورد سندرم نورولپتیک بدخیم در مرکز آموزشی درمانی شهید نواب صفوی
Report of Five Cases of Neuropleptic Malignant Syndrome
یکی از عوامل مهمی که انگیزه گزارش این مقاله گردید، رویداد 5 مورد سندرم نورولپتیک بدخیم (NMS) طی مدت 6ماه از تیرماه تا آذرماه سال 1372 درمرکز درمانی شهید نواب صفوی بود. دراین مقاله پنج بیمار از نظر جنس، سن، علایم، شروع وروند بیماری و نوع داروهای مصرفی مورد برسی قرار گرفته است. اینگزراش نشان میدهد که تشخیص به وقع سندرم وقطع داروهای نورولپتیک و درمان کلاسیک، 3 بیمار از 5 مورد را از مرگ حتمی نجات داده است. این عارضه چندان نادر نیست و پس از گردآوری اطلاعات وتجزیه و تحلیل آنها با اطمینان میتوان گفت که بین مقدار تجویز دارو و رویداد این سندرم رابطه وجود دارد و تشخیص به موقع و درمان مناسب آن میتواند از مرگ بیماران جلوگیری کند.
This paper reports five cases of Neuroleptic Malignant Syndrome, admitted to Shahid Navab Safavi psychiatric Center during a period of six months. The onset and course of syndrome, types of drugs prescribed, and the variety of symptoms, were studied. Results showed that early diagnosis of the syndrome, cessation of neuroleptic drugs, and classical treatment were efective in saving the lives of 3 out of 5 patients. There was also a correlation between dosage of the drugs and the incidence of the syndrome.
64
71
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-512&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Asghar
Elahy
tehran Psychiatric Institute
اصغر
الهی
0031947532846007353
0031947532846007353
Yes
انستیتو روانپزشکی تهران
Parviz
Moulavi
Tehran Psychiatric Institute
پرویز
مولوی
0031947532846007354
0031947532846007354
No
انستیتو روانپزشکی تهران
fa
روانشناسی بهداشت
Health Psychology
در دو دهه گذشته شاهد همکاریهای علمی و تخصصی بین روانشناسی و پزشکی بودهایم. افزایش منابع علمی مربوط به نقش عوامل روان شناختی در پیشگیری، سبب شناسی و درمان بیماریهای جسمی به گسترش توجه روانشناسان از بهداشت روانی محض به بهداشت عمومی و بهداشت جسمی و روانی منجر شده است. این همکاریها باعث پژوهشهای بیشتری شد وزمینه حمایت از الگوی زیستی – روانی – اجتماعی را فراهم آورد. بدین معنی که بیماریهای جسمی در سایه نظام زیست شناختی، روان شناخت یو اجتماعی بهتر قابل فهم است.
پژوهش و کاربرد اینب خش از روانشناسی بیشتر بر مطالب مربوط به سلامت و آسیبهای وارده بر آن متمرکز شده است. منابع زیادی در این زمینه انتشار یافته، انجمن های ویژهای تاسیس شده، نشریههای جدیدی همچون روانشناسی بهداشت و روانشناسی و بهداشت چاپ و منتشر شده است. همچنین کنگرههای علمی و برنامههای روانشناختی زیادی برای آموزش بهداشت و پیشگیری اولیه از بیماریها برپا شده است.
بدین ترتیب روانشناسی بهداشت به شکل یک شاخه کاربردی جدید در روانشناسی مطرح شده و خدمات روان شناختی به عنوان یکی از نخستین گامها در بهداشت و پیشگیری از بیماریهای گوناگون جسمی و روانی شناخته شده است.
گرچه روانشناسی بهداشت یک موضوع نسبتاً جدیدی است که در سال 1980 به عنوان بخش سی و هشتم انجمن روانشناسی امریکا شناخته شده اما ریشههای آن همچون ریشههای علم روانشناسی قدیمی است.
This article deals with the recent developments in health psychology. In the last two decades, cooperation between psychology and medicine has increased. This cooperation has encouraged research activities and provided further support for the bio-psycho-social approach to physical illness. This approach concerns the health and its impairments. There are many publications in this field, along with special associations and new specialised journals like "Health Psychology" and "Psychology and Health". Furthermore, there is an increment in the number of seminars as well as psychological programmes for courses in health education and primary prevention.
72
75
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-513&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Seyed Mosa
Kafi
Tarbiat Modarres University, Counselling Center of tehran University
سید موسی
کافی
0031947532846007355
0031947532846007355
Yes
دانشگاه تربیت مدرس، دفتر مشاوره دانشجویی دانشگاه تهران
Seyed Mohammad ali
Moosvi
Tarbiat Modarres University, Counselling Center
سید محمد علی
موسوی
0031947532846007356
0031947532846007356
No
دانشگاه تربیت مدرس، دفتر مشاوره دانشجویی
fa
بررسی رابطه سن کم مادر و میزان هوش در فرزند
A Study of Relationship Between the Age of Mothers and the IQ of Their Children
از آنجا که پیشگیری از معلولیتها از جمله کم هوشی و عقب ماندگی ذهنی یکی از هدفهای بهداشتی در سطح جهان ست، آشنایی با علل معلولیتها میتواند موجب کاهش آنها شود. یکی از علل کم هوشی و عقب ماندگی ذهنی، نارس بودن کودک است که این خودمیتواندناشی از سن کم مادر در هنگام بارداری باشد. در این پژوهش، رابطه میان سن کم مادر و کم هوشی فرزند مورد بررسی قرار گرفته است. افراد مورد بررسی در این پژوهش 110 کودک 5 تا 15 ساله میباشندکه گستره سنی مادران آنان هنگام تولد 13 تا 20 سال بوده است. ضریب هوشی این کودکان از 40 تا 110 در نوسان بوده و 51 درصد از مجموع 110 کودک دارای ضریب هوشی 70 به پایین و 98 درصد دارای ضریب هوشی کمتر از 100 بودند. رابطه سن مادر و ضریب هوشی این کودکان از طریق ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میان سن کم مادر و کم هوشی کودک رابطه معنیداری وجوددارد.
Prevention of disabilities and handicaps, including mental relardation and low intelligence, is one of the important aims of health programmes. Therefore, understanding the causes of such disabilities could reduce their incidence. A cause of low IQ and mental retardation is prematurity and this could be the result of low age of mothers at the time of pregnancy. This study investigates the relationship between the age of mothers and their children's IQ. Subjects were 110 children between 5 to 15 years and their mothers who were between 13 to 20 years. Pearson corellation coefficient showed a significant relationship between age of mothers and IQ of their children.
76
81
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-514&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Mokhtar
Malekpour
, Department of Educational Psychology
مختار
ملک پور
0031947532846007357
0031947532846007357
Yes
دانشگاه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
fa
فراتحلیلی از کارایی درمانی مداخلات غیردارویی دردرمان بیخوابی
Translate
به دلیل اهمیت نقش عوامل روانشناختی در بیخوابی، نارسایی درمانهای دارویی و علاقه و استقبال چشمگیر بیماران از درمانهای غیردارویی برای بیخوابی، نویسندگان مقاله به منظور بررسی کارایی و تداوم شیوههای درمانی روانشناختی در درمان بیخوابیهای مزمن به یک فراتحلیل پرداختند. نتایج 59 پژوهش انجام شده در این زمینه که جمعا 2102 آزمودنی را مورد بررسی قرار داده بودند، براساس معیارهای زیر که در مقالات وجود داشت برای بازبینی برگزیده شدند. 1- شکایت اصلی اشکال در به خواب رفتن یا تداوم آن و یا هر دوی آنها. 2- کاربرد درمانهای غیردارویی. 3- بررسی با استفاده از یک طرح گروهی. 4- مقیاسهای موردنظر شامل تاخیر در شروع خواب. مدت زمان بیداری پس از شروع خواب، تعداد بیدارشدنهای شبانه و کل مدت خواب بوده ست.
مداخلات روانشناختی با میانگین 5 ساعت مدت درمان که تغییرات موثقی را در 2 مقیاس از 4 مقیاس به وجود آورده بود، مورد بررسی قرار گرفت. متوسط میزان اثربخشی (نمره Z) برای تاخیر در به خواب رفتن 88/0 و برای مدت خواب 65/0 بود. نتایج نشان دهنده آن بود که مبتلایان به بیخوابی پس از درمان در میزان به خواب رفتن از 81% گروه کنترل بدون درمان ودر میزان تداوم خواب از 74% گروه نامبرده بهتر بودند. روش کنترل محرک و محدود نمودن زمان خواب از موثرترین روشهای درمانی به کار رفته بودند. در حالی که استفاده از روش آموزش بهداشت خواب به تنهایی موثر نبود. بهبودی ایجاد شده در پیگیری شش ماه بعد به خوبی حفظ شده بود. یافتهها نشان میدهند که مداخلات غیردارویی سبب ایجاد تغییرات درازمدت و پایا در الگوی خواب بیماران مبتلا به بیخوابی مزمن گردیده است.
82
90
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-516&slc_lang=fa&sid=1
2012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/102012/12/10
1391/9/20
Flora
Shadloue
tehran Psychiatric Institute
فلورا
شادلویی
0031947532846007358
0031947532846007358
Yes
انستیتو روانپزشکی تهران. تهران