fa
jalali
1390
2
1
gregorian
2011
5
1
17
1
online
1
fulltext
fa
اسکیزوتایپی: از سلامتی تا فروپاشی روانپریشی
Schizotypy: From Health to Psychotic Breakdown
از دیدگاه تاریخی و سببشناختی، اسکیزوتایپی بهدلیل ارتباط با اسکیزوفرنیا اهمیت دارد، ولی در الگوی تمامابعادی، اسکیزوتایپی را میتوان روی پیوستاری در نظر گرفت که آغاز آن حالت بهنجار و انتهای آن بیماری اسکیزوفرنیا و دیگر موارد آسیبشناسی است. در این دیدگاه اسکیزوتایپی دربرگیرنده صفاتی است که بهطور پیوستاری توزیع شدهاند؛ این صفات منابعی از تغییرات سلامتی و همچنین آمادگی برای روانپریشی هستند. مقاله حاضر با مرور پژوهشهای پیشین و با هدف بررسی اسکیزوتایپی با تمرکز بر ابعاد، الگوها، اسکیزوتاکسیا، ارتباطات و همایندی با وضعیتهای روانی مختلف و ابزارهای سنجش آن نوشته شد.
Schizotypal personality is important from both historical and etiological perspective, because of its relationship with schizophrenia. However, within a ‘fully dimensional’ framework, the schizotypy dimension could be extended to a continuum that starts from normal and ends up in schizophrenia and other pathological spectra. This perspective represents schizotypy as continuously distributed traits, which are sources of normal variations as well as predisposition to psychosis. The present study reviews schizotypy, focusing on the dimensions, models, schizotaxia, comorbidity and relationship with other psychological phenomena and measurement tools.
Schizotypy, Schizotaxia, Psychosis, Health, Dimensions, Comorbidity, Measurement
اسکیزوتایپی، اسکیزوتاکسیا، روانپریشی، سنجش
3
15
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-411&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/12
1390/8/21
Ali
Mohammadzadeh
Payam-e-noor University, Mashrooteh Ave., Tabriz, Iran, IR. Fax: +98431-229009
علی
محمدزاده
ali.mohammadzadeh@gmail.com
0031947532846005588
0031947532846005588
Yes
دانشگاه پیام نور
fa
الگوی علّی هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی
Causal Model in Emotional Intelligence, Schizotypy and Psychopathology
هدف: بررسی رابطه هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی هدف پژوهش حاضر بود. روش: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 150 دانشآموز (94 دختر و 56 پسر)، در دامنه سنی 14 تا 17 سال (67/0±54/15) از دو دبیرستان عادی ناحیه یک شهر ری در سال تحصیلی 88-1387 به پرسشنامههای صفات اسکیزوتایپی (STA)، هوش هیجانی تجدیدنظرشده شاته (MSEIS) و سه خردهمقیاس روانپریشیگرایی، خصومت و ایدهپردازی پارانوئیدی از آزمون SCL-90-R پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS 11.5 و LISREL 8.54 و به روش آزمون T مستقل، U منویتنی و تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: تحلیل مسیر نشان داد هوش هیجانی با آسیب روانی (05/0≥p، 03/4-=t) و ارزیابی هیجانها با تفکر جادویی (05/0≥p، 25/2-=t)، ایدهپردازی پارانوئیدی (05/0≥p، 03/2-=t) و روانپریشیگرایی (05/0≥p، 39/3-=t) رابطه علّی دارد. نتیجهگیری: بررسی دقیق ارتباط میان متغیرها نشان داد ارزیابی هیجانها اثر علّی بر عوامل اسکیزوتایپی و آسیب روانی دارد. ارزیابی هیجان به معنی درک و برداشت فرد از وضعیت هیجانی مشاهدهشده در خود و دیگری است. در واقع احتمال مشاهده نشانههای اسکیزوتایپی و آسیب روانی در افرادی که ارزیابی و برداشت مثبت از امور هیجانی دارند، کمتر است.
Objectives: To assess the relationship of emotional intelligence, schizotypy and psychopathology. Method: In this descriptive-analytical study 150 normal high school students (94 girls and 56 boys) aged 14 to 17 years (15.5 ± 0.67) in the educational year 1387-1388 in Shahr-e-Rey, completed schizotypal trait questionnaire (STA), Modified Schutte (Emotional Intelligence) EI Scale (MSEIS), and three subtests of Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R), namely, psychoticism, hostility, and paranoid ideation. Data analysis was done by SPSS 11.5 and LISREL 8.54 using independent t-test U, Mann-Whitney test, and path analysis. Results: Path analysis revealed a causal relationship between EI and psycho-pathology (t=-4.03, p≥0.05) as well as a causal relationship between emotion appraisal and magical thinking (t=-2.25, p≥0.05), paranoid ideation (t=2.03, p≥0.05) and schizotypy (t=-3.39, p≥0.05). Conclusion: An accurate assessment of the relationship between factors revealed that emotion appraisal has a causal effect on schizotypy and psychopathology. Emotion appraisal is the perception and evaluation of the emotional situation in oneself as well as others. In fact, individuals with positive emotion appraisal and evaluation are at lower risk of developing signs of schizotypy and psychopathology.
emotional intelligence, schizotypy, psychopathology
هوش هیجانی؛ اسکیزوتایپی؛ آسیب روانی
16
25
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-412&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/12
1390/8/21
Mansour
Bayrami
Tehran University of Medical Sciences
منصور
بیرامی
0031947532846005595
0031947532846005595
No
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Abbas
Bakhshipour Roodsari
Tehran University of Medical Sciences
عباس
بخشیپور رودسری
0031947532846005596
0031947532846005596
No
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Fateme
Hadavandkhani
Faculty of Psychological and Educational Sciences, Tabriz University,
فاطمه
هداوندخانی
fhadavandkhani@gmail.com
0031947532846005597
0031947532846005597
Yes
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
fa
اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال در جمعیت دانشجویی
Validation of the Farsi Version of the Schizotypal Personality Questionnaire in a Student Sample
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ) در جمعیت دانشجویی انجام شد. روش: 727 دانشجو (442 مرد و 285 زن) با میانگین سنی 23، بهروش طبقهای مرحلهای و 14 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا بهروش نمونهگیری در دسترس به SPQ پاسخ دادند. SPQ پرسشنامهای خودسنجی و 74 گویهای است که نُه ملاک تشخیصی DSM-III-R برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی را میسنجد. دادهها با کمک SPSS-16 و به روش همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل عامل اکتشافی تحلیل شدند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه و خردهمقیاسها بهترتیب 90/0 و 82/0-59/0 بود. SPQ توانست میان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و آزمودنیهای سالم تمایز قایل شود. تحلیل عاملی اکتشافی نیز ساختار سهعاملی رین (میانفردی، ادراکی- شناختی و آشفته) را تأیید کرد. نتیجهگیری: SPQ ابزاری معتبر و پایا برای سنجش نشانههای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال است.
Objectives: This study was carried out to evaluate the psychometric properties of the Farsi version of Schizotypal Personality Questionnaire (SPQ) in a student sample. Method: 727 university students (442 males, 285 females) with a mean age of 23, who were selected using stepwise stratified method, and 15 patients with schizophrenia who were selected using convenience sampling, completed SPQ. The SPQ is a 74 items self-report questionnaire, which assesses nine DSM-III-R criteria for Schizotypal Personality Disorder. Data were analyzed by SPSS-16 and using Pearson’s correlation coefficient, independent t-test, multivariate analysis of variance, and exploratory factor analysis. Results: Cronbach’s alpha for the total questionnaire and its subscales were 0.90 and 0.59-0.82 respectively. SPQ accurately differentiated patients with schizophrenia from normal population. The exploratory factor analysis for SPQ confirmed the accuracy of three-factor structure introduced by Raine (cognitive-perceptual, interpersonal, and disorganized). Conclusion: SPQ is a valid and reliable instrument for assessing symptoms, dimensions, and factors of Schizotypal Personality Disorder.
Schizotypal Personality Questionnaire, Schizotypal Personality Disorder, reliability, validity, exploratory factor analysis
پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال، پایایی، روایی، تحلیل عاملی
26
34
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-413&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/122011/11/12
1390/8/21
Abbas
Bakhshipour Roodsari
Associate prof. of Tabriz University.
عباس
بخشیپور رودسری
abbas_bakhshipour@yahoo.com
0031947532846005623
0031947532846005623
Yes
دانشیار دانشگاه تبریز.
Leila
Shateri
Tabriz University
لیلا
شاطری
0031947532846005624
0031947532846005624
No
دانشگاه تبریز
Samineh
Fattahi
Tabriz University
ثمینه
فتاحی
0031947532846005625
0031947532846005625
No
دانشگاه تبریز
Mohsen
Soodmand
Tabriz University
محسن
سودمند
0031947532846005626
0031947532846005626
No
دانشگاه تبریز
Elahe
Saderi
Tabriz University
الهه
صادری
0031947532846005627
0031947532846005627
No
دانشگاه تبریز
Ahmad
Mansori
Tabriz University
احمد
منصوری
0031947532846005628
0031947532846005628
No
دانشگاه تبریز
fa
آمادهسازی و بررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی در صرع (QOLIE-89)
Development and Assessment of Validity and Reliability of Persian Version of Quality of Life in Epilepsy Inventory (QOLIE-89)
هدف: این پژوهش با هدف تنظیم نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی در صرع (QOLIE-89) و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن انجام شد. روش: نسخه فارسی QOLIE-89 بهروش ترجمه/ ترجمه وارون تنظیم و به همراه BDI-PC و GHQ-12 روی 75 بیمار صرعی از دو درمانگاه الزهرا و آیتالله کاشانی در اصفهان اجرا شد. پایایی ثبات درونی به روش آلفای کرونباخ، اعتبار سازه و ملاکی همزمان بهوسیله همبستگی با GHQ-12 و BDI-PC و اعتبار تمایزی بهوسیله مقایسه گروههای شناختهشده تعیین شد. یافتهها: آلفای کرونباخ نمره کلی 96/0 و در مورد خردهمقیاسها در دامنه 70/0 تا 89/0 بود. همبستگی بالا با GHQ-12 (01/0≥p، 63/0=r) و BDI-PC (01/0≥p، 55/0- =r) نشانگر اعتبار سازه و تمایز میان بیماران مبتلا به صرع افسرده/ غیرافسرده، کنترلشده با دارو/ مقاوم به دارو و با سلامت روان بالا/ پایین نشانگر اعتبار تمایزی QOLIE-89 بود. نتیجهگیری: یافتههای این بررسی نشان داد نسخه فارسی QOLIE-89 اعتبار و پایایی خوبی دارد و میتواند بهعنوان یک ابزار معتبر در پژوهشها و کارآزماییهای بالینی مربوط به بیماری صرع بهکار رود.
Objectives: The objective of the present study was to develop a Farsi version of Quality of Life in Epilepsy Inventory (QOLIE-89), and to assess its psychometric properties. Method: The Farsi version of QOLIE-89, which was developed through translation/ back translation, along with Beck Depression Inventory-Primary Care (BDI-PC) and General Health Questionnaire-12 (GHQ-12) was administered to 75 epilepsy patients in Alzahra and Ayatollah Kashani clinics in Isfahan. The reliability and internal consistency was assessed using Cronbach’s alpha, construct validity was assessed by correlation with GHQ-12 and BDI-PC, and discriminant validity was confirmed by comparing scores for known groups. Results: Cronbach’s alpha was 0.96 for the total score, and varied between 0.70 and 0.89 for subscales. High correspondence with GHQ-12 (r=0.63, p≥0.01) and BDI-PC (r=-0.55, p≥ 0.01) indicates construct validity, and differentiating between depressed versus non-depressed and drug-sensitive versus drug-resistant epilepsy patients, indicates discriminant validity of QOLIE-89. Conclusion: The results of the present study indicate that the Farsi version of QOLIE-89 has a good reliability and validity, and it could be used as a valid tool in clinical trials and research related to epilepsy.
Quality of Life in Epilepsy, validity, reliability, epilepsy
مقیاس کیفیت زندگی در صرع، اعتبار، پایایی، صرع
35
43
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-414&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/122011/11/122011/11/12
1390/8/21
Amrollah
Ebrahimi
Assistant prof. of Deportment of psychiatry of Isfahan University of Medical Sciences.
امراله
ابراهیمی
a_ebrahimi@med.mui.ac.ir
0031947532846005629
0031947532846005629
Yes
استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
Majid
Barekatain
Isfahan University of Medical Sciences
مجید
برکتین
0031947532846005630
0031947532846005630
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mohammadreza
Najafi
Isfahan University of Medical Sciences
محمدرضا
نجفی
0031947532846005631
0031947532846005631
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Maryam
Salehzadeh
Isfahan University
مریم
صالحزاده
0031947532846005632
0031947532846005632
No
دانشگاه اصفهان
Mohammadreza
Merasi
Isfahan University of Medical Sciences
محمدرضا
مرآثی
0031947532846005633
0031947532846005633
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
fa
اثربخشی درمان گروهی ترمیم شناختی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا با سیر طولی
The efficacy of Group Cognitive-Remediation Therapy for Patients with Schizophrenia with Longitudinal Course
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ترمیم شناختی در کاهش نشانههای بالینی و بهبود کارایی شناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد. روش: از جامعه آماری (تمامی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بستری در مرکز آموزشی- درمانی روانپزشکی رازی شهر تهران) 40 نفر بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (گروه آزمایش و کنترل) جای گرفتند. گروه آزمایش بهمدت 16 جلسه درمان ترمیم شناختی دریافت کرد. هر دو گروه درمان دارویی نیز داشتند. آزمودنیها در سه مرحله پیش، میانه و پس از مداخله بهوسیله مقیاسهای سنجش نشانههای مثبت، سنجش نشانههای منفی، معاینه وضعیت عصبی- رفتاری شناختی و مشاهده پرستاری برای ارزیابی بیمار بستری ارزیابی شدند. دادهها به روش اندازهگیریهای مکرر چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: برنامه ترمیم شناختی، نشانههای منفی (001/0≥p) و مثبت (05/0≥p) بیماران گروه آزمایشی را کاهش و کارایی شناختی (05/0≥p) آنان را افزایش داد، ولی بر کارایی رفتاری آنان تأثیری نداشت. نتیجهگیری: درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا به یک برنامه همهجانبه درمانی نیاز دارد که نارساییهای شناختی را در نظر گیرد. درمان ترمیم شناختی که مبتنی بر شرایط فرهنگی- اجتماعی ایران است، میتواند در بهبود نارساییهای شناختی و کاهش نشانههای بیماری نقش مؤثر داشته باشد.
Objectives: The present research investigates the efficacy of Group Cognitive-Remediation Therapy (GCRT) in decreasing clinical symptoms and enhancing cognitive performance among patients with schizophrenia. Method: Forty subjects were randomly selected from inpatients with at Razi Psychiatry Schizophrenia Hospital, and were assigned to one experimental and one control group, each one comprising 20 subjects. Both groups received drug therapy, and the experimental group received 16 sessions of GCRT in addition. Subjects were examined before, during and after intervention, using measures for assessing positive and negative symptoms, neuro-behavioral and cognitive examination, and nurse observation. Data were analyzed using multivariate repeated measures. Results: GCRT had decreased positive and negative symptoms in patients in the experimental group, and enhanced their cognitive performance. However, it had no effect on behavioral performance. Conclusion: Treatment of patients with schizophrenia requires a multifaceted program, which takes cognitive disorders into consideration. GCRT, which is based upon the Iranian socio-cultural situation, could be effective for improving cognitive disorders and decreasing clinical symptoms.
schizophrenia, group cognitive- remediation therapy, negative symptoms, positive symptoms, cognitive performance, behavioral performance
اسکیزوفرنیا، درمان ترمیم شناختی، نارسایی شناختی، نشانههای مثبت، نشانههای منفی
44
52
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-415&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/12
1390/8/21
Neda
Ali beigi
Assistant Prof. of University of Social Wafer and Rehabilitation Sciences,
ندا
علیبیگی
nedapsych@yahoo.com
0031947532846005634
0031947532846005634
Yes
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
Parvaneh
Mohammadkhani
University of Social Wafer and Rehabilitation Sciences
پروانه
محمدخانی
0031947532846005635
0031947532846005635
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Robabeh
Mazinani
University of Social Wafer and Rehabilitation Sciences
ربابه
مزینانی
0031947532846005636
0031947532846005636
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Behrooz
Dolatshahi
University of Social Wafer and Rehabilitation Sciences
بهروز
دولتشاهی
0031947532846005637
0031947532846005637
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
fa
اثربخشی برنامه ترخیص بر آگاهی، نشانههای بالینی و دفعات بستری بیماران اسکیزوفرنیای بستری در بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی ایران
The Effects of Discharge Planning on Insight, Symptoms and Hospitalization of Schizophrenia Patients at Iran University of Medical Sciences Hospitals
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترخیص بر آگاهی، نشانههای بالینی و دفعات بستری بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد. روش: در این کارآزمایی بالینی، 46 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیای بستری در بیمارستانهای روانپزشکی دانشگاه علومپزشکی ایران با در نظر گرفتن معیارهای ورود، در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. برای گروه آزمایش برنامه ترخیص که برپایه الگوی فرآیند پرستاری طراحی شده بود، بهمدت شش جلسه در بیمارستان و شش جلسه در منزل بیمار (تا سه ماه پس از ترخیص از بیمارستان) اجرا شد. برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای گردآوری دادههای جمعیتشناختی، فهرست ترخیص و سنجش آگاهی و برای تجزیه و تحلیل آنها آزمونهای فریدمن،T مستقل، 2c، U منویتنی و مکنمار بهکار رفت. یافتهها: میزان آگاهی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل هنگام ترخیص (001/0≥p، 63/9-=t) و سه ماه پس از ترخیص (001/0≥p، 63/9-=t) بالاتر بود. از نظر نشانههای بالینی هنگام ترخیص (001/0≥p، 34/7-=t) و سه ماه پس از ترخیص (001/0≥p، 67/14-=t) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در وضعیت بهتری بود. از نظر میزان بستریشدن نیز میان پیش وسه ماه پس از اجرای برنامه در گروه کنترل تفاوت معنیدار وجود نداشت، ولی در گروه آزمایش تفاوت معنیدار بود (001/0≥p، 87/3-=t). نتیجهگیری: زیادشدن آگاهی بیماران، افت نشانههای بالینی و کمشدن دفعات بستری از مزایای برنامه ترخیص است، که با توجه به میزان بالای برگشت و بستریشدن دوباره بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و هزینههای کلان مراقبتی و درمانی ایشان اهمیت بیشتری پیدا میکند.
Objectives: The present study was carried out to assess the efficacy of discharge planning on insight, clinical symptoms and frequency of hospitalization in patients with schizophrenia. Method: In this clinical experiment, 46 inpatients with schizophrenia at hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences, were selected according to inclusion criteria, and were assigned to two experimental and control groups. Discharge planning for the experimental group was designed based upon nursing process, and was carried out for six sessions at the hospital and six sessions at the patients’ residence (for three months after discharge). Data were gathered using demographic questionnaire, patient discharge list, and measurement of insight. Data were analyzed using Friedman tests, independent t-test, c2, Mann Whitney U, and McNemar test. Results: The experimental group’s insight was higher than the control group at discharge (t=-9.63, p<0.001) and three months after discharge (t=-9.63, p<0.001). With regard to clinical symptoms, the experimental group was better compared to the control group at discharge (t=-7.34, p<0.001) and three months after discharge (t=-14.67, p<0.001). Also, regarding hospitalization, there was significant difference in the experimental group between before and three months after hospitalization however, the difference was not significant in the control group. Conclusion: A more favourable insight, decrease in clinical symptoms, and a decrease in the frequency of hospitalization are among the benefits of discharge program, which deserve special attention, regarding high rate of relapse and re-admission of patients with schizophrenia, and the high budget allocated to the care and treatment of these patients.
schizophrenia, discharge program, insight, clinical symptoms, frequency of hospitalization
اسکیزوفرنیا؛ برنامه ترخیص؛ آگاهی؛ نشانههای بالینی؛ دفعات بستری
53
59
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-416&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/12
1390/8/21
Farahdokht
Ranjbar
Shahid Behesthi School of Nursing and Midwifery
فرحدخت
رنجبر
0031947532846005638
0031947532846005638
No
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی
Behrouz
Ghanbari
Hazrat-e-Rasool Akram Training-medical Center
بهروز
قنبری
g.behrooz@gmail.com
0031947532846005639
0031947532846005639
Yes
مجتمع آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم(ص)
Shiva
Khaleghparast
Shaheed Rajaei Cardiovascular Medical and Research Center
شیوا
خالقپرست
0031947532846005640
0031947532846005640
No
مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی
Houman
Manouchehri
Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery
هومان
منوچهری
0031947532846005641
0031947532846005641
No
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی
Navideh
Nasiri
Shahid Beheshti of Faculty
نویده
نصیری
0031947532846005642
0031947532846005642
No
دانشکده پیراپزشکی شهید بهشتی
fa
هنجاریابی سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم سیاهه رفتار کودک در شهر اصفهان
Standardization of Child, Parent and Teacher’s Forms of Child Behavior Checklist in the City of Isfahan
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی سیاهه رفتار کودک (CBCL) در شهر اصفهان بود. روش: نمونه شامل 1880 دانشآموز 11-7 ساله از دبستانهای دخترانه و پسرانه پنج منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان، پدر و مادر و معلمهای آنان بود. برای گردآوری دادهها سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم CBCL بهکار رفت، که شامل دو بخش مهارتها و مشکلات رفتاری- هیجانی است. پس از بهکارگیری شیوه ترجمه وارون و بررسی اعتبار صوری، نسخه فارسی تنظیم و روی آزمودنیها اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها: بیشترین میزان آلفای کرونباخ سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک بهترتیب 90/0، 93/0 و 82/0 بود. در مورد اعتبار سازه، همبستگی خردهمقیاسهای بخش مشکلات رفتاری- هیجانی با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک بهترتیب 88/0-62/0، 91/0-44/0 و 85/0-51/0 و همبستگی خردهمقیاسهای بخش مهارتها با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک بهترتیب 82/0-24/0، 93/0-77/0 و 87/0-64/0 بهدست آمد. نتیجهگیری: آلفای کرونباخ، همبستگی میان نسخههای همتا، همبستگی میان خردهمقیاسها با نمره کلی بخش مربوط و نقطههای برش بهدستآمده نشانگر اعتبار سازه و پایایی مناسب این ابزار برای ارزیابی مهارتها و مشکلات رفتاری کودکان است.
Objectives: The Purpose of this study was the standardization of the Child Behavior Checklist (CBCL), in the city of Isfahan. Method: Subjects consisted of 1880 seven to eleven -year old schoolchildren in Isfahan, in addition to their parents and teachers. Data were gathered using the Youth Self- Report (YSR), the Child Behavior Checklist (CBCL) and the Teacher's Report Form (TRF).The CBCL itself comprises two sections, namely, skills and behavioral and emotional problems. Subsequent to back-translation and the assessment of face validity, the Farsi version of the checklist was administered to the subjects. Data were analyzed by SPSS-17 using Pearson’s correlation. Results: The highest Cronbach’s alpha for parent, teacher and child forms were 0.90, 0.93, and 0.82 respectively. Regarding construct validity, the correlation of the subscales of the section of behavioral and emotional problems, and its total score in parent, teacher and child forms were 0.62-0.88, 0.44-0.91 and 0.51-0.85 respectively. Also, the correlation of the subscales of the skills section and its total score in parent, teacher and child forms were 0.24-0.82, 0.77-0.93 and 0.64-0.87 respectively. Conclusion: Cronbach’s alpha, correlation between the forms, and correlation between the subscales and the total score of the related sections, point to the construct validity and appropriate reliability of this tool, for the assessment of skills and behavioral problems of these children.
standardization, Child Behavior Checklist, Teacher\'s Report Form, Youth Self-Report, competences, behavioral problems
سیاهه رفتار کودک، روایی، پایایی، هنجاریابی، مشکلات رفتاری
60
70
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-417&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/13
1390/8/22
Farbia
Yazdkhasti
Assistant Prof. of Psychology and Behavioral Sciences, Isfahan University,
فریبا
یزدخواستی
faribayazdkhasti@yahoo.com
0031947532846005643
0031947532846005643
Yes
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
Hamidreza
Oreyzi
Isfahan University
حمیدرضا
عریضی
0031947532846005644
0031947532846005644
No
دانشگاه اصفهان
fa
اختلالهای شخصیتی و شیوههای رویارویی در زنان روسپی
Personality Disorders and Coping Strategies in Female Sex-workers
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اختلالهای شخصیت و شیوههای رویارویی در زنان روسپی انجام شد. روش: در این پژوهش مشاهدهای - مقطعی 30 زن روسپی بهروش نمونهگیری دردسترس به دو پرسشنامه مصاحبه بالینی ساختاریافته برای محور II از DSM-IV و پرسشنامه شیوههای رویارویی پاسخ دادند. دادهها به روش درصد فراوانی تحلیل شدند. یافتهها: 90 درصد آزمودنیها اختلال شخصیت داشتند که بیشترین فراوانی به اختلال شخصیت منفعل- پرخاشگر (3/53%) مربوط بود و هیچیک از آنها اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نداشتند. در میان شیوههای رویارویی با رویدادهای زندگی، دو شیوه رویارویی متمرکز بر هیجان (7/56%) و متمرکز بر جسمانیکردن (3/23%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: با توجه به میزان بالای اختلالهای شخصیت در زنان روسپی و بیشترین میزان استفاده آنان از شیوه رویارویی متمرکز بر هیجان در مواجهه با رویدادهای زندگی، آموزش مهارتهای زندگی و مهارت حل مسأله میتواند مفید باشد.
Objectives: The aim of the present study was to assess the rate of personality disorders and coping strategies in female sex-workers. Method: In this observational cross-sectional study 30 female sex-workers who were selected using convenience sampling, completed the Structured Clinical Interview DSM-IV axis II disorders (SCID-II) and Billings Coping Style Questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics. Results: The findings showed a prevalence of 90% for personality disorders, with passive- aggressive personality disorder having the highest prevalence of 53.3%. Also, schizotypal personality disorder was not present in subjects. Among coping strategies, emotion-focused coping (56.7%) and somatization-focused coping (23.3%) were the most prevalent. Conclusion: Considering the high prevalence of personality disorder among female sex-workers and their high use of emotion-focused coping in confronting life events, training this group with coping and problem solving skills is recommended.
sex-worker, personality, coping
روسپیگری، اختلالهای شخصیت، شیوههای رویارویی
71
75
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-418&slc_lang=fa&sid=1
2011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/122011/11/132011/11/13
1390/8/22
Sara
Ansari
Department of Mental Health,
سارا
انصاری
sara_ansarimotlagh@yahoo.com
0031947532846005645
0031947532846005645
Yes
دانشگاه علوم پزشکی استان فارس.
Banafsheh
Gharraee
Mental Health Resrarch Centre, Tehran Psychiatric Institute
بنفشه
غرایی
0031947532846005646
0031947532846005646
No
مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران
Parvin
Afsar-Kazerouni
Shiraz University of Medical Science
پروین
افسرکازرونی
0031947532846005647
0031947532846005647
No
دانشگاه علوم پزشکی استان فارس