fa
jalali
1385
2
1
gregorian
2006
5
1
12
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی- رفتاری در وابستگی به مواد افیونی
The Effectiveness of Contingency Management and Cognitive-behavioral Therapy on Opiate Dependence
چکیده مقدمه: در این پژوهش اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی- رفتاری در درمان بیماران وابسته به مواد افیونی که تحت درمان نگهدارنده با نالترکسون بودند، ارزیابی شد.روش: 90 بیمار وابسته به مواد افیونی 20 تا 49 ساله مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی ایران که سم زدایی شده بودند و داروی نالترکسون را بهعنوان درمان نگهدارنده دریافت میکردند بهتصادف و به مدت 16 هفته در یکی از سه گروه درمانی نالترکسون بهتنهایی، نالترکسون با مدیریت وابستگی و نالترکسون با درمان شناختی- رفتاری قرار گرفتند. پیش از شروع مداخلههای درمانی، آزمودنیها با چکلیست شدت اعتیاد ارزیابی شدند. در پایان مداخله، هر سه گروه بار دیگر با چکلیست شدت اعتیاد مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند.یافتهها: مقایسه سه گروه از نظر سطح ریزش، میزان همکاری و نمرات چکلیست شدت اعتیاد نشاندهنده تفاوت معنی دار بین سه گروه بود. تغییرات معنیدار آماری به وجود آمده نشان دهنده اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی- رفتاری در افزایش همکاری، کاهش ریزش و کاهش نمرات چکلیست شدت اعتیاد بود.نتیجهگیری: برنامه مدیریت وابستگی بهسرعت مصرف مواد را کاهش میدهد اما اثرات آن بعد از درمان کاهش پیدا میکند. تأثیر درمان شناختی- رفتاری در کاهش مصرف مواد تا ماهها پس از پایان درمان ادامه مییابد.
AbstractIntroduction: In this study, the effectiveness of contingency management and cognitive-be-havioral therapy on the treatment of patients with opiate dependence receiving naltrexone main-tenance treatment, was evaluated. Method: Patients with opiate dependence between ages 20 to 49 who were receiving naltrexone maintenance treatment (n=90) were randomly assigned for 16 weeks to one of three conditions: naltrexone alone, naltrexone with contingency management, and naltrexone with cognitive be-havioral therapy. Patients were evaluated with Addiction severity Index before the beginning of treatment interventions. The three groups were again evaluated after the interventions, using the same checklist. The results were analyzed using Repeated Measures Analysis of Variance (ANOVA), one-way analysis of variance, and Tukey follow-up test. Results: Significant differences were found among the three groups with regard to Addiction Se- verity Index scores, attrition and compliance. The resultant significant statistical differences in- dicate the effectiveness of contingency management and cognitive-behavioral therapy approaches in treatment of opiate dependence. Conclusion: Contingency management has an early effect on lowering drug abuse, but its effects are reduced after treatment. The effects of cognitive-behavioral therapy remain until months after the cessation of treatment.
Key words: opioid dependency, naltrexone, contingency management, cognitive-behavioral therapy
کلیدواژه: وابستگی به مواد افیونی، نالترکسون، مدیریت وابستگی، درمان شناختی- رفتاری
3
8
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/14
1385/11/25
H.R.
Ahmadkhaniha
حمیدرضا
احمدخانیها
003194753284600133
003194753284600133
No
M.
Gharaipoor
منوچهر
قرائیپور
E-mail: gharaipoor@yahoo.com
003194753284600134
003194753284600134
Yes
L.
Panaghi
لیلی
پناغی
003194753284600135
003194753284600135
No
fa
اثربخشی روشهای شناختی- رفتاری در درمان اختلال نعوظی نوع اضطراب عملکردی
The Effectiveness of Cognitive-behavioral Techniques in the Treatment of Erectile Dysfunction / Performance Anxiety Type
چکیدهمقدمه: در این پژوهش اثربخشی روشهای شناختی- رفتاری در درمان مردان مبتلا به اختلال نعوظی نوع اضطراب عملکردی مورد بررسی قرار گرفت. روش: در یک طرح آزمایشی تک موردی و طرح خط پایه چندگانه، پنج آزمودنی مرد به مدت 3-2 ماه در طول 9 تا 11 جلسه به همراه همسرانشان شرکت داده شدند. آزمودنیها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تعیین خطوط پایه در متغیرهای وابسته، به ترتیب وارد مرحله درمان شدند. شاخص بهبودی در هر یک از متغیرها، سیر نزولی منحنی در مرحله درمان نسبت به خط پایه در نظر گرفته شد. این شاخصها توسط ابزارهای مصاحبه بالینی، مقیاس خودسنجی اضطراب (SUD) برای سنجش میزان اضطراب جنسی، برگه روزنگار برای ثبت زمان نعوظ، پرسشنامه باورهای غیرمنطقی و مقیاس درجهبندی انگیزه همسران مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافتهها: روشهای شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب جنسی، کاهش شناختهای ناسازگارانه و افزایش زمان نعوظ مؤثر بود.نتیجهگیری: روشهای شناختی- رفتاری در درمان اختلال نعوظی نوع اضطراب عملکردی کارآیی دارند.
Key words: cognitive-behavioral therapy, erectile dysfunction, performance anxiety, psycho- sexual disorder
کلیدواژه: درمان شناختی- رفتاری، اختلال نعوظی، اضطراب عملکردی، اختلال روانی جنسی
9
15
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/17
1385/11/28
F.
Mehrabi
فریدون
مهرابی
003194753284600136
003194753284600136
No
M.
Dadfar
محبوبه
دادفر
E-mail: mahda9@hotmail.com
003194753284600137
003194753284600137
Yes
N.
Chimeh
نرگس
چیمه
003194753284600138
003194753284600138
No
fa
مقایسه اختلال حافظه پس از الکتروشوک در بین بیماران افسرده دریافتکننده لیوتیرونین و ویتامین B12
Comparison of Memory Impairment Due to Electroconvulsive Therapy in Depressed Patients Receiving Liothyronine and Vitamin B12
چکیدهمقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثر لیوتیرونین در کاهش اختلال حافظه بیمارانی که الکتروشوک میگیرند بود.روش: در یک آزمون بالینی دو سو کور، 40 نفر از بیماران زن 50-20 ساله مراجعه کننده به بیمارستان ایران که بر پایه تشخیص روانپزشک بهعلت افسردگی کاندید دریافت الکتروشوک بودند، بهتصادف در دو گروه آزمون و گواه قرار گرفتند و پس از انجام آزمون حافظه، برای گروه آزمون لیوتیرونین و برای گروه گواه ویتامین B12 تجویز شد. پس از گرفتن 6 جلسه الکتروشوک بهصورت سه بار در هفته، دوباره آزمون ها اجرا و مقایسه انجام شد. دادهها به کمک آزمون t تحلیل گردید. یافتهها: تفاوت حافظه گروه گواه در مرحله پیش از اجرای الکترو شوک و پس از آن معنیدار، ولی این تفاوت در مورد گروه لیوتیرونین غیرمعنیدار بود. نتیجهگیری: در بیماران افسردۀ کاندید الکتروشوک میتوان با تجویز لیوتیرونین میزان اختلال حافظه را کاهش داد.
Key words: electroconvulsive therapy (ECT), liothyronine, memory impairment, depression
کلیدواژه: الکتروشوک، لیوتیرونین، اختلال حافظه، افسردگی
16
20
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/17
1385/11/28
A.
Hamidia
آنژلا
حمیدیا
E-mail: angela_hamidia@yahoo.com
003194753284600139
003194753284600139
Yes
M.
Ghadiri
محمد
قدیری
003194753284600140
003194753284600140
No
A.
Afkham Ebrahimi
عزیزه
افخم ابراهیم
003194753284600141
003194753284600141
No
fa
رابطه پسزمینه اجتماعی- فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی و سبک یادگیری فرزندان
The Relationship between Socio-cultural Context, Parenting Style, Adolescents’ Learning Style, and Scholastic Achievement
چکیدهمقدمه: نظر به تأثیر متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بر شیوه تربیت فرزندان و نقش شیوههای تربیتی در اندیشه، رفتار و میزان کارآمدی تحصیلی و اجتماعی آنان، بررسی حاضر با هدف ارزیابی و آزمون موارد یاد شده در خانوادههای تهرانی انجام شده است.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی، 240 دانشآموز سال سوم راهنمایی (120 پسر و 120 دختر) از سه منطقه شهری تهران (مناطق 3، 11 و 19) به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند. برای ارزیابی پسزمینه اجتماعی- فرهنگی، چهار متغیر جمعیتشناختی به شرح زیر به کار برده شد: محل سکونت خانوار، شمار فرزندان، محل تولد والدین و میزان تحصیلات والدین. برای ارزیابی شیوه تربیتی از پرسشنامه اقتدار تربیتی بهره گرفته شد. سبک یادگیری نیز با پرسشنامه سبک یادگیری کولب سنجیده شد. موفقیت تحصیلی با معدل امتحانات نهایی دانشآموزان ارزیابی گردید. داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس، روش تعقیبی شفه، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردیدند.یافتهها: شیوه تربیتِ مستبدانه در جنوب شهر شایعتر بود. بین شیوه تربیتِ مقتدرانه و نمرههای بالاتر تحصیلی همبستگی مثبت و معنیدار دیده شد. آنالیز واریانس نشان داد که شیوه مقتدرانه بیشتر با سبک یادگیری نظریهپرداز همراه است.نتیجهگیری: در خانوادههای تهرانی، پسزمینه اجتماعی- فرهنگی با شیوه تربیت فرزند رابطه دارد و خانوادههای مناطق جنوب شهر بیشتر از رویکرد مستبدانه استفاده میکنند. شیوه تربیت فرزند نیز به نوبه خود با سبک یادگیری و موفقیت تحصیلی فرزندان رابطه داشته و رویکرد مقتدرانه با سبک یادگیری نظریهپرداز و موفقیت تحصیلی بیشتر همراه است.<div language="JavaScript" class="msocomtxt" id="_com_1" onmouseover="function anonymous()
{
function anonymous()
{
msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')
}
}" onmouseout="function anonymous()
{
function anonymous()
{
msoCommentHide('_com_1')
}
}">
AbstractIntroduction: Regarding the effects of socio-economic factors on child upbringing, and the role of rearing methods on thought, behavior, and academic and social achievements, this study aimed to examine the influence of socio-cultural context on parenting style, academic achievement, and learning style in the city of Tehran. Method: In a descriptive cross-sectional study, 240 eighth grade students (120 males, 120 females) from the southern, central, and northern parts of Tehran were selected using cluster multistage sampling. To assess the socio-cultural background, four demographic factors including place of residence, number of children, parents’ place of birth, and parents’ education were employed. The Parental Authority Questionnaire was used to assess rearing method. Also, learning style was assessed with Kolb’s Learning Style Inventory. Academic achievement was assessed using the grade average of final exams. Results were analyzed using statistical analysis of variance, Scheffe post hoc test, multifactor regression, and Pearson correlation test.Results: The authoritative parenting style was more prevalent in city southern parts. There was positive and significant correlation between authoritative parenting style and higher academic grades. ANOVA showed that the authoritative parenting cultivate theorist learning style. Conclusion: In families residing in Tehran, socio-cultural background is related to child rearing method. Families residing in the southern parts of the city use more authoritarian approaches. Child rearing method is also correlated with learning method and academic achievement of child- ren. Authoritative parenting appeared to cultivate “theorist” learning style and promote better aca- demic achievement.
Key words: social-cultural backgrounds, parenting style, academic achievement, learning style
کلیدواژه: پسزمینه اجتماعی- فرهنگی، شیوههای تربیت فرزند، موفقیت تحصیلی، سبک یادگیری
21
28
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/17
1385/11/28
S. M.
Assadi
محمد
اسعدی
E-mail: assadism@sina.tums.ac.ir
003194753284600250
003194753284600250
Yes
N.
Zokaei
نیره
ذکایی
003194753284600251
003194753284600251
No
H.
Kaviani
حسین
کاویانی
003194753284600252
003194753284600252
No
M. R.
Mohammadi
محمدرضا
محمدی
003194753284600253
003194753284600253
No
M.R.
Gohari
محمود رضا
گوهری
003194753284600254
003194753284600254
No
fa
مقایسه مکانیسمهای سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی
Comparison of Coping Mechanisms of Adolescents Inhabiting “Tehran Correction and Rehabilitation Center” and High School Students
چکیدهمقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه مکانیسمهای سازگاری نوجوانان 15 تا 17 ساله کانون اصلاح و تربیت تهران با دانشآموزان (15 تا 17 ساله) منطقه شش تهران انجام شد.روش: در یک بررسی توصیفی – مقطعی، همه 105 نوجوان کانون (81 پسر و 24 دختر) و 372 نوجوان از مدارس منطقه شش تهران (181 پسر و 191 دختر)، که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، پرسشنامه مقیاس سازگاری نوجوانان را پر کردند. این ابزار 18 راهبرد و 3 سبک سازگاری را نشان میدهد. تحلیل داده ها بهکمک آزمونهای ANOVA و t انجام شد. یافتهها: پسران و دختران غیربزهکار از سبک سازگاری کارآمد بیشتر از سبک ارجاع به دیگران و از سبک اخیر بیشتر از سبک سازگاری ناکارآمد استفاده کردند. پسران بزهکار دو سبک سازگاری کارآمد و ارجاع به دیگران را بدون تفاوت معنی دار با هم و هر یک از این دو سبک را بیشتر از سبک سازگاری ناکارآمد بهکار گرفتند. دختران بزهکار هر سه سبک سازگاری را بدون تفاوت معنیدار با هم به کار بردند. پسران بزهکار از هر سه سبک سازگاری بیشتر از پسران غیربزهکار بهره گرفتند. دختران بزهکار از سبک سازگاری کارآمد کمتر، از سبک سازگاری ناکارآمد بیشتر و از سبک سازگاری ارجاع به دیگران، بدون تفاوت معنی دار با دختران مدارس بهره گرفتند. نتیجهگیری: سبکهای سازگاری پسران بزهکار، در همه زمینهها گستردهتر از دختران است و توانایی بالاتری در بهکارگیری منابع بیرونی دارند. دختران بزهکار الگوی بسیار نامؤثری از سازگاری دارند و شاید همین الگوی نامؤثر، آنها را پذیرای آسیبهای اجتماعی کرده است.
Key words: coping, confrontation, delinquency, conduct disorder, adolescence, antisocial behavior
کلیدواژه: سازگاری، مقابله، بزهکاری، اختلال سلوک، نوجوانی، رفتار ضد اجتماعی
29
35
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-33&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/17
1385/11/28
M.
Rahimnia
محسن
رحیمنیا
E-mail: drrahimnia@yahoo.com
003194753284600147
003194753284600147
Yes
M.
Rasulian
مریم
رسولیان
003194753284600148
003194753284600148
No
fa
مهارت حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری
Social Problem Solving Skills in Students with Learning Disability
چکیدهمقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه برخی ویژگیهای مهارت حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی دبستانی شهر تهران انجام شده است. روش: 60 دانشآموز (30 نفر در هر گروه) از پایههای سوم، چهارم و پنجم دبستان شهر تهران بررسی شدند. گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری بهروش نمونهگیری در دسترس و گروه عادی به روش تصادفی خوشهای انتخاب و از نظر متغیرهای سن، جنس، پایه تحصیلی و بهره هوشی همتاسازی شدند. دادهها بهکمک مصاحبه با آموزگار، پرونده دبستان یا درمانگاه، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون کودکان و آزمون موقعیتهای مبهم اجتماعی به صورت مصاحبه انفرادی به دست آمد. دادهها بهکمک آزمونهای آماری t مستقل و خیدو تحلیل شدند.یافتهها: دو گروه در هدف حل مسأله، احساس ناخوشایند نسبت به همسال و ادراک خودکارآمدی در اثبات قدرت و توانمندی با یکدیگر تفاوت آماری معنیدار داشتند. نتیجهگیری: کودکان دارای ناتوانی یادگیری در موقعیتهای حل مسأله اجتماعی، هدفهای اجتماعگرایانه که مهمترین آنها حل مسأله میباشد را دنبال نمیکنند و هدفهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی آنها در راستای پاسخهای رفتاری کنارهگیری یا پرخاشگری است.
Key words: learning disability, social problem solving skill, primary schoolchildren
کلیدواژه: ناتوانی یادگیری، مهارت حل مسأله اجتماعی، دانشآموزان دبستانی
36
42
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/17
1385/11/28
S. K.
Smaeily
سمانه
کرمعلی اسماعیلی
E-mail: smaeili_ot@yahoo.com
003194753284600149
003194753284600149
Yes
A.
Bayanzadeh
اکبر
بیانزاده
003194753284600150
003194753284600150
No
E.
Hejazy
الهه
حجازی
003194753284600151
003194753284600151
No
N.
Shafaroudy
نرگس
شفارودی
003194753284600152
003194753284600152
No
fa
ارتباط درک از مرکز کنترل و نشانگان فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در یک بیمارستان روانپزشکی
The Impact of Perception of Locus of Control on Burnout Syndrome Among Nurses in a Psychiatric Hospital
Key words: burnout syndrome, perception of locus of control, Rotter Scale
کلیدواژه: فرسودگی شغلی، درک از مرکز کنترل، مقیاس راتر
43
48
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/17
1385/11/28
N.
Khajeddin
نیلوفر
خواجهالدین
E-mail: khajeddinn@gmail.com
003194753284600153
003194753284600153
Yes
M.
Hakim Shoushtari
میترا
حکیم شوشتری
003194753284600154
003194753284600154
No
A.
Hajebi
احمد
حاجبی
003194753284600155
003194753284600155
No
fa
اثر افزودن نالترکسون در درمان اسکیزوفرنیا: مقایسه دو سوکور با دارونما
Naltrexone as an Adjunct to Treatment of Schizophrenia: A Double Blind Placebo Controlled Trial
AbstractIntroduction: Given the role of opioids and their antagonists on dopamine secretion, the effect of naltrexone use in the treatment of schizophrenia was evaluated in this study. Method: In a double blind placebo controlled clinical trial study on a group of 34 patients with schizophrenia on maintenance therapy with antipsychotics, 17 patients received naltrexone (50 mg, BID) and 17 patients received placebo (BID). The patients were evaluated at the start of the trial, as well as three and six weeks after, using Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS).Results: Patients receiving naltrexone showed improvement in positive symptoms from week three to week six, and improvement in negative symptoms from week one to week three.Conclusion: Naltrexone had no significant effect on positive or negative symptoms of schizo-phrenia compared to placebo.
Key words: schizophrenia, naltrexone, opioid, positive symptoms, negative symptoms, maintenance therapy
کلیدواژه: اسکیزوفرنیا، نالترکسون، اپیویید، علایم منفی، علایم مثبت، درمان نگهدارنده
49
54
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-36&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/18
1385/11/29
Sh. S.
Goodarzi
شاهرخ
سردارپور گودرزی
003194753284600156
003194753284600156
No
M.
Arbabi
محمد
اربابی
E-mial: arbabi_m@sina.tums.ac.ir
003194753284600157
003194753284600157
Yes
M.
Samimi Ardestani
مهدی
صمیمی اردستانی
003194753284600158
003194753284600158
No
fa
فراوانی اختلال بیش فعالی با کمبود توجه در سابقه والدین کودکان مبتلا به این اختلال
Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in the History of Parents of Children with the Same Disorder
Key words: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), parents, hereditary Factors
کلیدواژه: اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، والدین، عوامل وراثتی
55
58
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/182007/02/18
1385/11/29
K.
Sadri
کاترین
صدری کرمانی
E-mail: csadri7@yahoo.com
003194753284600159
003194753284600159
Yes
E.
Shirazi
الهام
شیرازی
003194753284600160
003194753284600160
No
Sh.
Nohesara
شبنم
نوحهسرا
003194753284600161
003194753284600161
No
fa
کارآیی و اثربخشی الگوی فراشناختی ولز در درمان یک مورد اختلال وسواسی- اجباری
Efficacy and Effectiveness of Wells’ Metacognitive Model in Treating a Case of Obsessive-compulsive Disorder
AbstractIntroduction: The objective of the current investigation was to introduce the metacognitive model of obsession and to Explore the efficacy and effectiveness of this model in the treatment of ob- sessive compulsive disorder.Method: In a single-subject experimental trial of multiple baseline type, the treatment process was carried out on a female subject. The subject was assessed at both pretreatment (baseline) and post treatment (eighth session) using Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (Y-BOCS), Depression Anxiety Stress Scale (DASS), Subjective Unit Distress (SUD), Dysfunctional Attitude Scale (DAS), Thought Control Questionnaire (TCQ) and Self-Esteem Inventory (SEI). In addition, the first three scales were again completed by the subject at the first, fourth, and follow-up sessions.Results: The score of the subject decreased from 38 at pre-intervention to eight at post-inter-vention in the Y-BOCS. There was also a reduction in her depression, anxiety, and stress. The sub- ject’s score decreased from nine at pre-intervention to three at post-intervention. Conclusion: The treatment approach based on Wells’ metacognitive model was effective in the treatment of obsessive-compulsive disorder.
Key words: metacognition, obsessive-compulsive disorder, Wells’ metacognitive model
کلیدواژه: فراشناختواره، اختلال وسواسی- اجباری، مدل شناختی ولز
59
66
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/182007/02/182007/02/18
1385/11/29
Z.
Andouz
زهرا
اندوز
E-mail: andouz2005@yahoo.com
003194753284600162
003194753284600162
Yes
fa
بررسی پدیدار شناختی تجربههای مشترک خانوادههای دارای بیمار روانی
Phenomenological Study of Common Experiences of Families with Mentally ill Patients
Short Scientific Article
کلیدواژه: پدیدارشناسی، تجربههای زنده، خانواده، بیمار روانی
67
70
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/182007/02/182007/02/182007/02/18
1385/11/29
zoladl
محمد
ذوالعدل
ُE-mail: mzoladl@sums.ac.ir
003194753284600163
003194753284600163
Yes
فرخنده
شریف
003194753284600164
003194753284600164
No
فضلا...
غفرانیپور
003194753284600165
003194753284600165
No
انوشیروان
کاظمنژاد
003194753284600166
003194753284600166
No
حمید
اشکانی
003194753284600167
003194753284600167
No
fa
شیوع مشکلات روانپزشکی در مناطق روستایی استان خوزستان
Prevalence of Mental Disorders in Khuzestan Province Rural Areas
مقاله علمی کوتاهچکیده مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع مشکلات روانپزشکی در افراد 15 سال و بالاتر مناطق روستایی استان خوزستان انجام شد. روش: این بررسی از نوع توصیفی- مقطعی بود و در آن 4513 نفر که بهصورت تصادفی- خوشهای از مناطق روستایی انتخاب شده بودند، بهکمک پرسشنامه سلامت عمومی، بررسی شدند. برای تحلیل دادهها، روشهای آمار توصیفی، آزمونt و خیدو بهکار برده شد. یافتهها: این بررسی میزان شیوع مشکلات روانپزشکی را 7/28% (مردان 23% و زنان 33%) نشان داد و ارتباط معنیداری میان جنس، سن، سواد و وضعیت تأهل با داشتن مشکلات روانپزشکی بهدست آمد. نتیجهگیری: شیوع مشکلات روانپزشکی در مناطق روستایی خوزستان بالاتر از سایر مناطق است.
Short Scientific Article
کلیدواژه: شیوع، همهگیرشناسی، مشکلات روانپزشکی، پرسشنامه سلامت عمومی
71
74
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=1
2007/02/142007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/172007/02/182007/02/182007/02/182007/02/182007/02/18
1385/11/29
davasazirani
رضا
دواساز ایرانی
E-mail: davasazirani@yahoo.com
003194753284600168
003194753284600168
Yes
عباس
باقری یزدی
003194753284600169
003194753284600169
No
بیژن
کیخایی
003194753284600170
003194753284600170
No
سیروس
پاکسرشت
003194753284600171
003194753284600171
No
محبوبه
کریمی
003194753284600172
003194753284600172
No