Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
15
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش روانی خانواده بر سیر بهبودی بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
Effect of Family Psychoeducation on the Level of Adaptation and Improvement of Patients with Mood Disorders
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p class="a0" dir="rtl" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 0cm 0pt TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 15pt TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><strong><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">چکیده</span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-language: FA"><p></p></span></strong></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt LINE-HEIGHT: 15pt mso-line-height-rule: exactly"><strong><u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">هدف</span></u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">:</span></strong><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"><em> بررسی حاضر با هدف تعیین میزان اثرات دانش و مهارتهای خانواده بر سیر بهبودی مبتلایان به اختلالهای خلقی انجام شد. <br></em></span><strong><u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">روش</span></u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">:</span></strong><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"><em> در یک کارآزمایی بالینی، 31 بیمار مبتلا به اختلالهای خلقی مراجعهکننده به بیمارستان گلستان شهر اهواز و خانوادههایشان بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. در گروه آزمایش، جلسات آموزش روانی خانواده، در شش جلسه هفتگی برگزار گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد خانواده مکمستر و مقیاسهای افسردگی همیلتون- 17، ارزیابی مانیای بچ- رافائلسن و ارزیابی میزان عملکرد کلی، بهره گرفته شد. </em></span><strong><u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">یافتهها</span></u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">:</span></strong><em><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"> پس از مداخله، دو گروه از نظر سطح سازگاری خانواده تفاوت آماری معنیدار داشتند (01/0</span><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">p<</span><span dir="rtl"></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"><span dir="rtl"></span>). تفاوت معنیداری در دو گروه از نظر شدت علایم و عملکرد کلی بیمار پیش از ترخیص، در هنگام ترخیص و سه ماه پس از مداخله دیده نشد. همچنین نتایج تفاوت معنیداری را از نظر ارتقاء پیروی از دستورات دارویی میان دو گروه آزمایش و گواه نشان نداد. </span></em><strong><u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">نتیجهگیری</span></u><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">:</span></strong><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"><em> آموزش روانی خانواده میتواند بر میزان سازگاری خانواده تأثیر بگذارد. لزوم تأمین حمایتهای آموزشی، اجتماعی و مشاورهای و تشکیل شبکههای اجتماعی برای خانوادهها و بیماران ضروری بهنظر میرسد. <p></p></em></span></p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 0cm 0pt DIRECTION: ltr LINE-HEIGHT: 12pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: "Arial Black" mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Abstract<p></p></span></b></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 0cm 0pt DIRECTION: ltr LINE-HEIGHT: 12pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><font face="Times New Roman"><b><u><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Objectives</span></u></b><b><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">:</span></b><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> The present study was carried out to determine the effect of the family’s knowledge and skills on the improvement of patients with mood disorder. <b><u>Method</u>:</b> In a clinical experiment, 31 patients with mood disorders presenting to <placename w:st="on">Golestan</placename> <placetype w:st="on">Hospital</placetype> in the city of <city w:st="on"><span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">Ahwaz</span></city><span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">, <place w:st="on"><country-region w:st="on">Iran</country-region></place>, were randomly assigned to two experimental</span> and control groups. The control group took part in six weekly psychoeducation sessions. Data were collected using Mc Master Family Questionnaire, Hamilton Rating Scale for Depression, Beach-Rafaelsen Mania Scale, and Global Assessment of Functioning. <b><u>Results</u>:</b> After intervention, the two groups showed significant statistical difference with regard to family adaptation (P<0.01). There was no significant difference in the two groups <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">regarding the severity of symptoms and general functioning</span> of the patients before discharge, at discharge, and three <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">months after intervention. Also, results showed a significant</span> difference regarding medication compliance between the two groups. <b><u>Conclusion</u>:</b> Psychological training of the family can affect family adaptation. These findings imply the necessity for the provision of educational, social, and consulting services and the formation of social networks for the patients and their families. <p></p></span></font></p>
اختلال خلقی؛ آموزش روانی خانواده؛ بهبودی
mood disorder; family; recovery
193
200
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-347&slc_lang=fa&sid=1
Bahman
Dashtbozorgi
بهمن
دشت بزرگی
180031947532846002925
180031947532846002925
No
Fataneh
Ghadirian
فتانه
قدیریان
E-mail:ghadirian_61_fataneh@yahoo.com
180031947532846002926
180031947532846002926
Yes
Niloofar
Khajeddin
نیلوفر
خواجهالدین
180031947532846002927
180031947532846002927
No
Kobra
Karami
کبری
کرمی
180031947532846002928
180031947532846002928
No