Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1387
5
1
gregorian
2008
8
1
14
2
online
1
fulltext
fa
ارتباط سبکهای مقابلهای با هوش هیجانی در دانشآموزان
The Relationship between Coping Styles and Emotional Intelligence in Students
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>هدف:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین ارتباط<span style="mso-spacerun: yes"><font size="2"> </font></span>سبکهای مقابلهای با هوش هیجانی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود. <p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>روش:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> 420 دانشآموز (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (منطقههای یک، شش و 16) و در سه مقطع اول، دوم و سوم راهنمایی که به روش نمونهگیری خوشهای- چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شده بودند، دو پرسشنامه راهبردهای مقابلهای نوجوانان و هوش هیجانی را تکمیل کردند. دادهها بهکمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. <p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>یافتهها:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن با هر یک از سه سبک مقابلهای کارآمد، ناکارآمد و رجوع به دیگران (و راهبردهای مقابلهای مربوط به این سبکها) ارتباط مثبت معنیدار دیده شد (001/0</span><em><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-style: normal">p<</span><span dir="rtl"></span></em><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"><span dir="rtl"></span>). همچنین هوش هیجانی میتوانست هر یک از این سه سبک مقابلهای را بهطور معنیداری پیشبینی کند (001/0</span><em><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-style: normal">p<</span><span dir="rtl"></span></em><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"><span dir="rtl"></span>). <p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>نتیجهگیری:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> نتایج این پژوهش در تأیید فرضیههایی هستند که قصد دارند هوش هیجانی و مقابله را بهعنوان سازههای بههم مربوط، مفهومسازی کنند. این نتایج همچنین برای متخصصانی که بهدنبال الگوهای مبتنی بر پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری و روانی هستند، سودمند میباشند.<p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"><p></p></span></p><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 1cm TEXT-ALIGN: justify"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"><p></p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: "Arial Black" mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Abstract<p></p></span></b></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 10pt LETTER-SPACING: -0.3pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Objectives:</span></b><span style="FONT-SIZE: 10pt LETTER-SPACING: -0.3pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> The purpose of this research was to determine the relationship</span><span style="FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> between coping styles and emotional intelligence in guidance school students in the city of <city w:st="on"><place w:st="on">Tehran</place></city>.<p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Method:</span></b><span style="FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> 420 students (195 boys and 225 girls) who were selected <font size="2"><span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">randomly using multi-stage cluster sampling from three areas in <place w:st="on"><city w:st="on">Tehran</city></place></span> (areas one, six and 16) from all grades of guidance school, completed the Adolescent Coping Scale and Schutte Self-report Inventory. Data were analyzed using correlation coefficient and regression analysis. <p></p></font></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 10pt LETTER-SPACING: -0.2pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Results:</span></b><span style="FONT-SIZE: 10pt LETTER-SPACING: -0.2pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> There was a positive relationship between emotional quotient</span><span style="FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> and each of the three coping styles (efficient, non-efficient, and refer-<font size="2"><span style="LETTER-SPACING: -0.3pt">to-others) (p<0.001). In addition, emotional intelligence could significantly</span> predict each of these three coping styles (p<0.001).<p></p></font></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Conclusion:</span></b><span style="FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> The results of the present study approve the theories that <font size="2"><span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">aim to conceptualize emotional intelligence and coping in an integrated</span> unit. These results are also useful for specialists who are pursuing patterns based on the prevention and treatment of behavioral and psychiatric disorders.<p></p></font></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><i><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"><p><font face="Times New Roman"> </font></p></span></i></b></p>
مقابله، هوش هیجانی، دانشآموزان
coping, emotional, intelligence, students
176
183
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-296&slc_lang=fa&sid=1
Davoud
Mohammadi
داود
محمدی
E-mail: mohammadi.sd@gmail.com
180031947532846001845
180031947532846001845
Yes
Smaeil
Torabi
اسماعیل
ترابی
180031947532846001846
180031947532846001846
No
Banafsheh
Gharaei
بنفشه
غرایی
180031947532846001847
180031947532846001847
No