Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1386
11
1
gregorian
2008
2
1
13
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز
Study of the Effect of Family Communication Patterns on Happiness in a Group of High School Students in Shiraz
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>هدف:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> شادی از بنیادیترین مفاهیم روانشناسی مثبتگرا است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع الگوهای ارتباطی خانواده، از جمله توافقکننده، کثرتگرا، محافظتکننده و بی قید بر میزان شادی بود.<p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>روش:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> این بررسی از نوع مقطعی است. شرکتکنندگان در پژوهش 200 دانش آموز (100 دختر و 100 پسر) دبیرستانی شهر شیراز بودند که به روش خوشهای- چندمرحلهای- تصادفی نمونهگیری شدند. برای سنجش شادی، پرسشنامه تجدیدنظرشده آکسفورد و برای تعیین انواع الگوهای ارتباطی، پرسشنامه تجدیدنظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک بهکار برده شد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوه تحلیل عامل سنجیده شد. تحلیل دادهها بهکمک تحلیل واریانس انجام شد.<p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>یافتهها:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> یافتهها نشان دادند که بین الگوهای ارتباطی از نظر میزان شادی تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0</span><em><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-style: normal">p<</span><span dir="rtl"></span></em><span style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-style: italic"><span dir="rtl"></span> <span lang="FA"><font size="2">). آزمون تعقیبی شفه نشان داد که </font></span></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic">در الگوهای توافقکننده و کثرتگرا میانگین نمره شادی بالاتر و در الگوهای محافظتکننده و بی قید میزان آن پایینتر است (05/0</span><em><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-style: normal">p<</span><span dir="rtl"></span></em><span lang="FA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-style: italic"><span dir="rtl"></span>)</span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic">. همچنین در الگوی توافقکننده و کثرتگرا میزان شادی پسران بالاتر از دختران بود. </span><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-style: normal"><p></p></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-weight: normal mso-ansi-font-style: italic"><strong>نتیجهگیری:</strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"> جهتگیری گفت و شنود، در مقایسه با جهتگیری همنوایی، بهویژه در پسران، عامل اصلی در ارتباطات خانوادگی است که شادی بیشتر را در پی دارد.</span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-style: italic"><p> </p></span></p>
<p> <strong> Abstract </strong></p><p> <strong> Objectives: </strong>Happiness is one of the most basic concepts in positive psychology. The goal of the present study was to examine the effect of family communication patterns, including consensual, pluralistic, protective and laissez-faire, on happiness. </p><p> <strong> Method: </strong>This was a cross-sectional study. Participants were 200 high school students (100 females, 100 males) in the city of Shiraz who were selected through clustered-multistage-randomized method. The revised version of Oxford Happiness Questionnaire was used to evaluate happiness and the revised version of Family Communication Patterns Questionnaire was used to assess relationship patterns. Cronbach alpha coefficient and factor analysis were used to determine the reliability and validity of the questionnaires respectively. Data were analyzed using analysis of variance. </p><p> <strong> Results: </strong>Data showed a significant difference regarding the level of happiness among communication patterns (p<0.001). Scheffe’s test showed that the happiness score was higher in consensual and pluralistic patterns and lower in protective and laissez-faire patterns (p<0.05). Also, in consensual and pluralistic patterns the level of happiness was higher in males than in females. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>The conversation aspect of the family, in comparison with conformity, especially in boys, is the main factor determining familial relationships, which leads to a higher level of happiness. </p><p> </p>
شادی، الگوهای ارتباطی خانواده، گفت و شنود، همنوایی
happiness, family communication patterns, conversation, conformity
376
384
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-269&slc_lang=fa&sid=1
Bahram
Jowkar
بهرام
جوکار
E-mail: bjowkar@rose.shirazu.ac.ir
180031947532846001420
180031947532846001420
Yes
Mehdi
Rahimi
مهدی
رحیمی
180031947532846001421
180031947532846001421
No