Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
26
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی بیماری کووید 19 بر استرس والدین و رابطه آن با اضطراب و افسردگی کودکان گیلانی
Effect of COVID-19-induced Home Quarantine on Parental Stress and its Relationship With Anxiety and Depression Among Children in Guilan Province
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<strong>اهداف: </strong>حمله حاد بیماریهای همهگیر علاوه بر خطر جسمی، اثرات نامطلوب روانشناختی جدی را در کودکان به خاطر توان محافظتی کمتر، ایجاد میکند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روانی قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی کروناویروس (COVID-19) بر استرس والدین و رابطه آن با اضطراب و افسردگی کودکان بود.<br>
<strong>مواد و روش ها:</strong> این پژوهش در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۶ اسفند سال 1398(مراحل آغازین فراخوان عمومی مردم ایران برای قرنطینه) در استان گیلان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان ۵ تا ۱۲ ساله و والدین آنها بود که به طور هدفمند نمونهگیری شدند و ۱۸۱ نفر به پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده تأثیر رویداد (IES-R) به صورت داوطلبانه پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون، تی استودنت مستقل و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد.<br>
<strong>یافته ها:</strong> پس از حذف اثر متغیرهای جمعیتشناختی مشخص شد نمرات بیشتر والدین در خردهمقیاس مزاحمت (۰/۰۰۴=β=۰/۵۶۸ ، P) و گوشبهزنگی شدید<br>
(۰/۰۰۰۱>β=۰/۷۷۲ ، P) میتواند پیشبینیکننده نمرات بیشتر اضطراب در کودکان باشد. هیچکدام از مؤلفههای IES-R در والدین نتوانستند به طور معنیداری نمرات افسردگی کودکان را پیشبینی کنند (۰/۰۵<p).>β=۰/۳۲۵ ، P) در کودکان را پیشبینی میکند.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> تأثیر روانی قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در والدین میتواند بر اضطراب و افسردگی کودکان تأثیر مخربی بگذارد و این نتایج لزوم برنامههای آموزشی حمایت روانی از والدین و کودکان آنها را ضروری میکند.</p).>
<strong>Objectives: </strong>Acute attacks of epidemics and the physical risk have adverse severe psychological effects on children due to their lower protective capacity.<br>
This study aimed to determine home quarantine’s psychological effect because of Coronavirus (COVID-19) on parental stress and its relationship with anxiety and depression in children.<br>
<strong>Methods: </strong>This research was conducted during 17-26 March 2017 - the initial stages of the Iranian people’s public call for quarantine - in Guilan province. The study’s statistical population included all children aged 5 to 12 years and their parents who were purposefully sampled, and 181 people responded voluntarily to the Child Symptom Inventory-4 (CSI-4)-Parental Form and the Impact of Event Scale-Revised (IES-R). For data analysis, the Pearson correlation coefficient, independent t-test, and regression analysis were used.<br>
<strong>Results: </strong>After eliminating the effect of demographic variables, it was found that more parents› scores on the intrusion subscale (β=0.568, P=0.004) and hyperarousal (β=0.772, P<0.0001) could predict more anxiety scores. None of the IES-R components in parents could predict children’s depression scores (P>0.05). In general, the higher parental scores on IES-R, the more likely the child to have anxiety scores (β=0.258, P=0.011) and depression (β=0.325, P<0.0001) in children.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Based on the results, it can be said that the psychological effect of home quarantine caused by Covid-19 pandemic in parents can have a devastating impact on children’s anxiety and depression, and these results necessitate the training programs of psychological support for parents and their children.
قرنطینه, اضطراب, افسردگی, کووید 19, کودک, رویدادهای تغییر زندگی
Quarantine, Anxiety, Depression, COVID-19, Child, Life change events
280
293
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3402-1&slc_lang=fa&sid=1
Sajjad
Rezaei
سجاد
رضائی
rezaei_psy@hormail.com
1800319475328460020105
1800319475328460020105
No
Department of psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
Azadeh
Sameni Toosarvandani
آزاده
ثامنی توسروندانی
azadehsameni@gmail.com
1800319475328460020106
1800319475328460020106
No
Department of psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
Azra
Zebardast
عذرا
زبردست
zebardast@guilan.ac.ir
1800319475328460020107
1800319475328460020107
Yes
Department of psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.