Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
25
4
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی با رفتارهای پرخطر فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق
Mediating Role of Emotion Regulation in the Relationship of Metacognitive Beliefs and Attachment Styles With Risky Behaviors in Children of Iran-Iraq War Veterans With Psychiatric Disorders
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>اهداف: </strong>رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان یکی از نگرانی مهم سلامت روانی و اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان در ارتباط بین باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی با رفتارهای پرخطر در میان فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق انجام شد. <br>
<strong>مواد و روش ها:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی با تحلیل مدل معادلات ساختاری بود. نمونه ۲۴۳ نفر از فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان، سبک دلبستگی، فراشناخت کودکان و رفتارهای پرخطر پاسخ دادند. <br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان، بین باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی، و رفتارهای پرخطر میانجیگری میکند، ولی ارتباط معناداری بین راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان با رفتارهای پرخطر یافت نشد. همچنین باورهای فراشناختی با راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، رابطه مستقیم و معناداری نداشتند (P<۰/۰۰۱)، ولی ارتباط معنادار و مستقیمی بین باورهای فراشناختی با راهبردهای ناسازگارانه پیدا شد. تمامی سبکهای دلبستگی نیز ارتباط مستقیم و معناداری هم با راهبردهای سازگارانه و هم با راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان داشتند. این نتایج نشان میدهد که مدل حاضر قادر به تبیین ۱۴ درصد از رفتارهای پرخطر فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان است.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> یافتهها همسو با مدل مفهومی، حاکی از آن است که باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق راهبردهای تنظیم هیجان با رفتارهای پرخطر مرتبط هستند. این نتایج کاربردهای عملی در طراحی برنامههای پیشگیرانه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objectives: </strong>Risk behaviors among adolescents are a major concern for mental and social health. The purpose of this study was to investigate the mediating role of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies in the relationship of metacognitive beliefs and attachment styles with risky behaviors among adolescent children of war veterans with psychiatric disorders.<br>
<strong>Methods: </strong>This is a descriptive correlational study conducted on 243 adolescent children of Iraq-Iran war veterans suffering from psychiatric disorders who were selected using a convenience sampling method. They responded to Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Short form), Revised Adult attachment Scale, Metacognitions Questionnaire for Children, and Risky Behaviors Scale.<br>
<strong>Results: </strong>emotion regulation strategies mediated the relationship of metacognitive beliefs and attachment styles with risky behaviors. There was no significant relationship between adaptive strategies of emotion regulation and risky behaviors, and between metacognitive beliefs adaptive strategies of emotion regulation (P>0.001), but the relationship between metacognitive beliefs and maladaptive strategies was significant. All attachment styles had a direct and significant correlation with both adaptive and maladaptive strategies of emotion regulation. The presented model could explain 14% of the risky behaviors in subjects.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Metacognitive beliefs and attachment styles are directly and indirectly related to emotion regulation strategies and risky behaviors of the children of war veterans. These results can be used for designing the preventive programs for this group.</div>
تنظیم هیجان, باورهای فراشناختی, سبک دلبستگی, رفتارهای پرخطر, نوجوانان, جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق
Emotion regulation, Attachment style, Metacognition, Risky behavior, Adolescent, War veterans
396
411
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-379-2&slc_lang=fa&sid=1
Shahram
Mohammadkhani
شهرام
محمدخانی
sh.mohammadkhani@gmail.com
1800319475328460017826
1800319475328460017826
Yes
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Jafar
Hasani
جعفر
حسنی
hasanimehr57@yahoo.com
1800319475328460017827
1800319475328460017827
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Mehdi
Akbari
مهدی
اکبری
Akbari.psy@gmail.com
1800319475328460017828
1800319475328460017828
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Nasibe
Yazdan Panah
نسیبه
یزدان پناه
yazdanpanah_n@ymail.com
1800319475328460017829
1800319475328460017829
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.