Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
25
1
online
1
fulltext
fa
ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی کاهش اهمالکاری تحصیلی
Providing Mindfulness-Based Educational Package for Evaluating Academic Procrastination
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> اهمالکاری تحصیلی، تمایلی غیرمنطقی در بهتأخیرانداختن انجام تکالیف تحصیلی و شیوع آن بسیار گسترده است. این پژوهش به منظور ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی و تأثیر این بسته بر کاهش اهمالکاری تحصیلی تدوین شده است.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی کاهش اهمالکاری تحصیلی، بر اساس تکنیکهای ذهنآگاهی و پیشینه پژوهشی مربوط به اهمالکاری تحصیلی با درنظرگرفتن سازههای مؤثر بر آن، از جمله خودکارآمدی، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمالگرایی ساخته شد. جامعه این پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. در طرحی شبهآزمایشی 36 آزمودنی انتخاب شدند و برای بررسی اثر بسته آموزشی، از دانشجویان در گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد و مرحله پیگیری نیز روی آنها اجرا شد.<br>
<strong>یافته ها</strong> آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهیِ کاهش اهمالکاری تحصیلی بر افزایش ذهنآگاهی (001/0P<، 87/02F=) و کاهش اهمالکاری تحصیلی (001/0P<، 67/44F=) تأثیر داشته است. نتایج نشان داد خودکارآمدی ، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمالگرایی شرکتکنندگان در پسآزمون و پیگیری تغییر معناداری نسبت به پیش آزمون داشتهاند.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong> به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی در دو مرحله پسآزمون و پیگیری باعث افزایش ذهنآگاهی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در مقایسه با گروه کنترل میشود؛ از این رو بسته آموزشی میتواند روشی مؤثر در کاهش اهمالکاری تحصیلی باشد. این نتایج برای متخصصان بالینی و تربیتی کاربردی است.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Academic procrastination is an unreasonable delay in the submission of academic assignments, which is very common. This research was designed to develop and study the effect of a mindfulness-based educational package on reducing academic procrastination. <br>
<strong>Methods</strong> The educational package based on mindfulness for reducing academic procrastination was designed by using mindfulness-based techniques and the relevant literature of academic procrastination considering the effective constructs, including self-efficacy, test anxiety, self-esteem, and perfectionism. In a quasi-experimental study, 36 subjects were selected. In order to study the effect of the educational package on students, the experimental and control groups were put into pre-test, post-test, and follow-up categories. <br>
<strong>Results</strong> Mixed ANOVA revealed the effectiveness of the provided educational package on improving mindfulness (F=20.87; P<0.001) and reducing academic procrastination (F=44.67; P<0.001) whose effect was significant. <br>
<strong>Conclusion</strong> Based on the results, self-efficacy, test anxiety, self-esteem, and perfectionism of the participants in the post-test and follow-up were significantly different from the pre-test. The findings of this study are consistent with the findings of previous studies. These results are applicable to clinical and educational practitioners.</div>
اهمالکاری, ذهنآگاهی, خودکارآمدی, اضطراب امتحان, عزت نفس, کمالگرایی
Academic procrastination, Mindfulness, Self-efficacy, Test anxiety, Self-esteem, Perfectionism
26
41
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2966-1&slc_lang=fa&sid=1
Hoora
Motie
حورا
مطیعی
hu.motie@gmail.com
1800319475328460016233
1800319475328460016233
Yes
PhD. Candidate, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Mahmood
Heidari
محمود
حیدری
mahmood.heidari@gmail.com
1800319475328460016234
1800319475328460016234
No
PhD. in Educational Psychology, Associate Professor, Department of Applied Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار، گروه روانشناسی بهکاربسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Fatemeh
Bagherian
فاطمه
باقریان
fatemeh6@gmail.com
1800319475328460016235
1800319475328460016235
No
PhD. in Educational Psychology, Associate Professor, Department of Applied Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی بهکاربسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Fariba
Zarani
فریبا
زرانی
fzarani@yahoo.com
1800319475328460016236
1800319475328460016236
No
PhD. in Psychology, Assistant Professor, Department of Clinical Psychology and Health, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.