Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
24
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه دو رویکرد مبتنی بر یادآوری و بازشناسی در اندازه گیری رشد اخلاقی: نئوکلبرگی ها و چالش های بررسی رشد اخلاقی
Comparison of Two Approaches for Measuring Moral Development: Neo-Kohlbergian Approach and Moral Study Challenges
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">اهداف</span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"><u> </u>یکی از چالش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های جدی اندازه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری رشد اخلاقی، </span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:adobe arabic,serif;"><span style="font-size:9.5pt;">به</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> مسئله ابزار و چالش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های روش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">شناختی در این زمینه بازمی</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گردد. انتظار می</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">رود ابزارهای متفاوت که سازه یکسانی را اندازه گیری می</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">کنند نتایج مشابهی بدست دهند. هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه دو رویکرد نئوکلبرگی در بررسی رشد اخلاقی است.</span></span><br>
<strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">مواد و روش</span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> بدین منظور نمونه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ای شامل 40 نفر از مراجعه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">کنندگان به مرکز ارزیابی</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های رفتاری و سلامت روان در ماه دی تا بهمن 1395 با نمونه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری هدفمند انتخاب شدند. این افراد با استفاده از طرح پژوهشی تو در توی همبستگی و با کمک آزمون بررسی مسائل، اندازه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری بازتاب اخلاقی اجتماعی گیبز، مصاحبه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های نیمه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ساختاریافته مبتنی بر معماهای فرضی اخلاق و مصاحبه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های گذشته</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">نگر مبتنی بر تعارض</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های زندگی واقعی فرد آزموده شدند.</span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">یافته</span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> نتایج نشان داد بین دو روش مبتنی بر آزمون بررسی مسائل و اندازه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری بازتاب اخلاقی اجتماعی هم</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">سویی معناداری در تعیین سطح رشد اخلاقی افراد وجود دارد، اما بین نتایج این دو روش و نتایج مصاحبه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های مبتنی بر تعارضات اخلاقی زندگی واقعی تفاوت معنادار وجود دارد. مصاحبه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">هایی که بر تجربه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های واقعی افراد مبتنی هستند، سطح اخلاقی پایین</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">تری برای فرد برآورد می</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">کنند. </span></span><br>
<u><strong><span style="font-size:8.5pt;">نتیجه</span> <span style="font-size:8.5pt;">گیری</span><span style="font-size:9.5pt;"> </span></strong></u><span style="font-size:9.5pt;">تفاوت</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">های افراد در قضاوت اخلاقی بیش از اینکه به ابزار وابسته باشد، به موقعیتی وابسته است که فرد آن را ارزیابی می</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">کند. افراد موقعیت</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">های وابسته به خود را آسان</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">تر و موقعیت</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">های فرضی یا وابسته به دیگران را سخت</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">گیرانه</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">تر ارزیابی می</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">کنند.</span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><u><strong>Objectives </strong></u>A few of the challenges involved in measuring moral development includes tools and methodology. The present study compared two neo-Kohlbergian approaches in the study of moral development.<br>
<u><strong>Methods</strong></u> A total of 40 peoples referred to the Center for Behavioral and Mental Health Assessment were selected as a sample group, subjected to QUAN-QUAL (equal) design, and assessed using Defining Issue Test (DIT), Sociomoral Reflection Measure-Short Form (SRM-SF), semi-structured interviews based on hypothetical moral dilemmas, and in-depth interviews based on real-life dilemmas.<br>
<u><strong>Results</strong></u> The results showed that DIT and SRM-SF scores were correlated in the moral maturity index; however, these two methods and the results of conflicts in real life exhibited significant differences .<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> Therefore, standards and instructions were applied to both methods including test based on the memory or recalling that would yield similar results. Furthermore, the difference between these two methods with respect to results and interviews based on real-life dilemmas might be dependent on the situation of the individual than the tools, making self-judgment easier for individuals.</div>
آزمون بررسی مسائل,
انداز هگیری بازتاب اخلاق
اجتماعی, مصاحبه قضاوت
اخلاقی مبتنی بر معماهای
فرضی, مصاحبه عمیق
گذشت هنگر مبتنی بر
تعار ضهای واقعی
Defining Issue
Test, Sociomoral
Reflection Measure-
Short Form, Moral
judgment interview,
Hypothetical
dilemmas, In-depth
interview
30
43
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2709-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Hooshyari
زهرا
هوشیاری
zahrahooshyari@gmail.com
1800319475328460015558
1800319475328460015558
No
Department of Evaluation and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Ali
Delavar
علی
دلاور
Email: delavarali@yahoo.com
1800319475328460015559
1800319475328460015559
Yes
Full Professor, Department of Evaluation and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Asghar
Minaee
اصغر
مینایی
asghar.minaei@yahoo.com
1800319475328460015560
1800319475328460015560
No
Department of Evaluation and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Hossein
Eskandari
حسین
اسکندری
sknd40@gmail.com
1800319475328460015561
1800319475328460015561
No
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران