Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1386
8
1
gregorian
2007
11
1
13
3
online
1
fulltext
fa
رابطه افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در دانشآموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
Relationship between Anxious Thoughts and Metacognitive Beliefs in High School Students with Generalized Anxiety Disorder
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p class="a0" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt TEXT-INDENT: 0cm"><a name="_Toc78619153"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"><strong>چکیده</strong></span></a><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"></span></p><p></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"><strong>هدف: </strong>اضطراب فراگیر موجب ادامه نگرانی افراطی و تعمیمیافتهای میشود که ویژگی آشفتهساز اصلی این اختلال بهشمار میرود. این پژوهش در این راستا و با هدف بررسی رابطه بین افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است. </span></p><p></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"><strong>روش: </strong>جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و نمونه مورد بررسی 60 دانشآموز دبیرستانی (30 دختر و 30 پسر) بودند که بر پایه معیارهای تشخیصی </span><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma">DSM-IV</span><span dir="rtl"></span><span style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"><span dir="rtl"></span> <span lang="AR-SA"><font size="2">مبتلا به این اختلال تشخیص داده شدند. این افراد به روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای مقیاس افکار اضطرابی و مقیاس اضطراب فراگیر پاسخ دادند. دادهها بهکمک روشهای آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل واریانس تحلیل شدند.</font></span></span></p><p></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"><strong>یافتهها: </strong>این بررسی نشان داد که افکار اضطرابی (جسمانی، اجتماعی و <span style="mso-spacerun: yes"><font size="2"> </font></span>فرانگرانی) دختران و پسران با باورهای فراشناختی غیرقابل کنترلبودن نگرانی رابطه معنیداری دارند (05/0>p</span><span style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"> <span lang="AR-SA"><font size="2">) و دختران بیش از پسران دارای باورهای فراشناختی مثبت (001/0>p</font></span></span><span style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"> <span lang="AR-SA"><font size="2">) و باورهای فراشناختی منفی (01/0>p</font></span></span><span style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"> <span lang="AR-SA"><font size="2">) درباره نگرانی هستند. بین افکار فرانگرانی و باورهای فراشناختی غیرقابل کنترلبودن نگرانی و همچنین بین باور فراشناختی پرهیز از نگرانی و فرانگرانی در هر دو گروه رابطه وجود داشت (05/0>p</font></span></span><span style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"> <span lang="AR-SA"><font size="2">).</font></span></span></p><p></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 8pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma"><strong>نتیجهگیری: </strong>باورهای فراشناختی منفی و مثبت میتوانند سبب تداوم نگرانی شوند. تفاوت میان دختران و پسران در فراوانی باورهای فراشناختی درباره نگرانی، تبیینی برشیوع بیشتر اضطراب فراگیر در دختران است. </span><b><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 12pt FONT-FAMILY: "></span></b><p></p></p><p> </p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 14pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">Abstract<p></p></span></b></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 12pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">Objectives:</span></b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"> Generalized anxiety disorder (GAD) is characterized by <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt"><font size="2">excessive, predominant and ongoing worry and tension. The objective</font></span> of <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt"><font size="2">this study was to determine the relationship between anxious thoughts</font></span> and metacognitive beliefs among patients with GAD.<font size="2"><span style="mso-spacerun: yes"> </span><p></p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 12pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">Method:</span></b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"> For this study, 60 high school students (30 males and 30 <span style="LETTER-SPACING: -0.25pt"><font size="2">females) were selected using cluster-random sampling. All of the subjects</font></span> <span style="LETTER-SPACING: 0.3pt"><font size="2">had generalized anxiety disorder according to DSM-IV criteria.<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span>Subjects participated in the study by answering the Anxious Thought Inventory (ANTI) and Generalized Anxiety Disorder Scale.<span style="mso-spacerun: yes"><font size="2"> </font></span>The data were analyzed through descriptive statistic methods and analysis of variance.<p></p></span></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 12pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">Results:</span></b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"> The study showed that there are significant relationships between anxious thoughts (health, social, and meta worries) in girls and boys, and metacognitive beliefs about worry uncontrollability (p<0.05). The girls have considerably more positive metacognitive beliefs about worry compared to boys (p<0.001). The same is true in case of negative metacognitive beliefs (p<0.01). There are significant correlations between meta-worry and metacognitive beliefs about worry uncontrollability in girls and boys (p<0.05). Similar correlation exists between meta-worry and metacognitive beliefs about worry avoidance in both groups (p<0.05).<p></p></span></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: kashida MARGIN: 0cm 6.5pt 0pt 0cm DIRECTION: ltr TEXT-INDENT: 0cm LINE-HEIGHT: 12pt unicode-bidi: embed TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% mso-line-height-rule: exactly"><b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma">Conclusion:</span></b><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"> Positive and negative metacognitive beliefs can cause worry continuation. Gender differences in frequency of the meta-cognitive beliefs about worry is an explanation for higher rate of GAD among girls.</span><b><i><span style="FONT-SIZE: 8pt FONT-FAMILY: Tahoma"><p> </p></span></i></b></p>
اختلال اضطراب فراگیر(GAD)، فراشناخت، افکار اضطرابی، نگرانی، فرانگرانی
generalized anxiety disorder (GAD), metacognition, anxious thoughts, worry, meta-worry
249
255
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-257&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Bahrami
فاطمه
بهرامی
E-mail: dr.f-bahrami@edu.ui.ac.i
18003194753284600977
18003194753284600977
Yes
Shiva
Rezvan
شیوا
رضوان
18003194753284600978
18003194753284600978
No