Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
24
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت کودکان 7 تا 9 ساله شهر تهران
The Impact of Music Education on 7-9-Year-Old Children’s Creativity in Tehran
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">اهداف</span></span> </strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت کودکان 7 تا 9 ساله شهر تهران است. </span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">مواد و روش</span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> این پژوهش مطالعه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ای نیمه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">آزمایشی با طرح پیش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">آزمون و پس</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان 7 تا 9 ساله دبستان</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های منطقه 20 شهر تهران بود. روش نمونه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری در این پژوهش، در دسترس بود. تعداد نمونه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ها 20 نفر بود و به صورت تصادفی 10 نفر برای گروه آزمایش و 10 نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. جمع</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">آوری داده</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ها بر اساس پرسش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه خلاقیت تورنس و آزمون هوشی وکسلر 4 انجام شد. تجزیه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">وتحلیل اطلاعات به</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">دست</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">آمده نیز با استفاده از نسخه 22 نرم</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">افزار </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:8.5pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> و در دو بخش توصیفی و استنباطی و با بهره</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری از آزمون</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های تی </span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">دو نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس انجام شد.</span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">یافته</span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> نتایج به</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">دست</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">آمده نشان داد آموزش موسیقی تأثیر معناداری بر مؤلفه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های خلاقیت کودکان دارد.</span></span><br>
<strong><u><span style="font-size:8.5pt;">نتیجه</span> <span style="font-size:8.5pt;">گیری</span></u><span style="font-size:9.5pt;"> </span></strong><span style="font-size:9.5pt;">آموزش موسیقی می</span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-size:9.5pt;">تواند ابزاری مؤثر در توسعه خلاقیت کودکان باشد.</span><br>
</div>
<u><strong>Objectives </strong></u>The present study investigated the impact of music education on the creativity of 7–9-year-old children in Tehran, Iran.<br>
<u><strong>Methods</strong></u> semi-experimental study comprised of pretest-posttest and control groups. The study participants were 7–9-year-old children from primary schools from 20 regions of Tehran. The sampling method used in this study was based on availability that recruited 20 individuals, who were and randomly selected (n=10 each for the test and control groups). Data were collected by Torrance creativity questionnaire as well as the Wechsler Intelligence Test 4, and analyzed by SPSS software in two descriptive and inferential parts using independent samples t-tests and analysis of covariance tests.<br>
<u><strong>Results</strong></u> The results showed that children had sufficient intelligence to receive music education, which significantly affected the components of children’s creativity.<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> Thus, music education can be taken into consideration as an effective tool for developing creativity in children.
آموزش, موسیقی, خلاقیت,
کودکان
Music teaching,
Creativity, Children
16
29
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2622-1&slc_lang=fa&sid=1
Samira
Fazaie
سمیرا
فزائی
E-mail: sfazaie@yahoo.com
1800319475328460015556
1800319475328460015556
Yes
Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد، تهران، ایران
Hassan
Ashayeri
حسن
عشایری
1800319475328460015557
1800319475328460015557
No
Department of Rehabilitation Basic Sciences, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران