Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
22
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال
Effect of Individual, Group and Cooperative Special Practices on the Cognitive Function of Children Aged 9-12 Years With Development Coordination Disorder
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرین‎های ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. <br>
<strong>مواد و روش ها</strong> 40 نفر از دانشآموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسش‎نامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تأیید روانپزشک صورت گرفت. شرکتکنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروهها، تمرین‎های منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمونهای ارزیابی کلی حرکت درکودکان و آدمک گودیناف ارزیابی شدند. <br>
<strong>یافته ها</strong> تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنادار دارد (05/0>P). <br>
<strong>نتیجه گیری</strong> به نظر می‎رسد که برنامههای تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک میکند.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> The purpose of this research was to determine the effect of the special individual, group and cooperative exercises on the cognitive function of children. <br>
<strong>Methods</strong> Forty boy students aged 9–12 years were chosen from elementary schools of Mashhad. The diagnosis of development coordination disorder, was done using Development Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ), Movement Assessment Buttery for Children -2 Test, clinical interview and confirmation of a psychiatrist. Participants were randomly divided into four groups (control, individual, group, and cooperative which include two groups in below). They trained with one trainer for 24 sessions, and each session lasted for about 60 minutes. Before and after the exercises, the test groups were evaluated by MABC2 and Goodenough dummy test.<br>
<strong>Results</strong> Data analyses were done using multivariate covariance. The results showed that special individual, group and cooperative exercises had a significant effect on development coordination disorder (P<0.05) and cognitive performance of development coordination disorder children (P<0.05). <br>
<strong>Conclusion</strong> In conclusion, special individual, group and cooperative exercises can help to improve the development coordination disorder and cognitive performance in development coordination disorder children.</p>
اختلال هماهنگی رشدی, انفرادی, گروهی, مشارکتی, عملکرد شناختی
Development coordination disorder, Individual, Group, Cooperative, Cognitive
188
199
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-810&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Zarei
جواد
زارعی
1800319475328460020810
1800319475328460020810
No
Department of Motor Behavior, International Campus, Ferdowsi University of Mashhads
دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
Hamidreza
Taheri
حمیدرضا
طاهری
hamidtaherii@gmail.com
1800319475328460020811
1800319475328460020811
Yes
Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
دکترای تربیت بدنی، استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
Mehdi
Sohrabi
مهدی
سهرابی
1800319475328460020812
1800319475328460020812
No
Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
دکترای تربیت بدنی، استادیار،گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Abdollah
Ghasemi
عبدالله
قاسمی
1800319475328460020813
1800319475328460020813
No
Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University
دکترای تربیت بدنی، استادیار،گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.