Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
24
1
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری
Psychometric Characteristics of Persian Version of Parenting Style Index
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"><u><strong> هدف</strong></u> این مطالعه بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه سبک</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های فرزندپروری 2 بود.</span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">مواد و روش</span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"> این تحقیق توصیفی و از نوع اعتبارسنجی است. 381 نفر از دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری با روش نمونه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری تصادفی خوشه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ای برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه سبک</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های فرزندپروری 2 پاسخ دادند. ساختار عاملی پرسش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ و روش آزمون</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">بازآزمون بررسی شد. </span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">یافته</span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;"><u><strong> </strong></u>نتیجه تحلیل مؤلفه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های اصلی با چرخش واریماکس راه حل</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های سه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">عاملی و چهارعاملی را نشان داد که به ترتیب 13/45 و 17/52 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی شاخص</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">های برازش بهتر راه حل سه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">عاملی را در مقایسه با راه حل چهار</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">عاملی نشان داد که نشان</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">دهنده برازش بهتر راه حل سه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">عاملی با داده</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">ها و در جامعه ایران بود. آلفای کرونباخ کل مقیاس برابر 0/65 بود و برای سه عامل از 0/53 تا 0/75 به دست آمد. ضریب همبستگی در روش آزمون</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">بازآزمون 0/77 به دست آمد که نشان</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="font-size:9.5pt;">دهنده پایایی قابل قبول ابزار است.</span></span><br>
<strong><u><span dir="RTL"><span style="font-size:8.5pt;">نتیجه</span></span> </u><span dir="RTL"><u><span style="font-size:8.5pt;">گیری</span></u><span style="font-size:9.5pt;"> </span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size:9.5pt;">به طور کلی نتایج نشان</span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:9.5pt;">دهنده برازش و پایایی مناسب ساختار سه</span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:9.5pt;">عاملی پرسش</span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:9.5pt;">نامه است که می</span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:9.5pt;">توان از آن برای تعیین سبک</span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:9.5pt;">های فرزندپروری به منظور اهداف پژوهشی استفاده کرد.</span></span>
<u><strong>Objectives</strong></u> The present study investigated the factor structure and reliability of the Parenting Style Index 2.<br>
<u><strong>Methods</strong></u> A total of 381 students of Hakim Sabzevari University filled out the survey. An exploratory and confirmatory factor analysis was used to investigate the factor structure of the method, and Cronbach’s alpha and test-retest methods were employed for examining the reliability.<br>
<u><strong>Results</strong></u> The results of the principal component with varimax rotation showed three- and four-factorial solutions that explained 45.13% and 52.17% of the total variance, respectively. The results of the confirmatory factor analysis showed that the three-factorial solution was a better indication of the data than the four-factorial solution and that it fitted the data adequately in the Iranian society. The Cronbach’s alpha of the instrument was 0.65 and that for the subscales of the instrument was 0.53–0.75. The correlation coefficient of test-retest was 0.77, which demonstrated acceptable reliability of the instrument.<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> Acceptable reliability and fitting well with the data in Iranian society rendered the 3 factor PSI II as a suitable measure for determining the perceived parenting style with respect to screening or clinical purposes.<br>
ساختار عاملی, پایایی,
سب کهای فرزندپروری,
پرس شنامه سب کهای
فرزندپروری
Factor structure,
Reliability, Parenting
style, Parenting
style index
80
91
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2485-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Mehrad Sadr
محمد
مهراد صدر
Email: mohax1989@gmail.com
1800319475328460015573
1800319475328460015573
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Nooshin
Khademolreza
نوشین
خادم الرضا
nooshinkreza@gmail.com
1800319475328460015574
1800319475328460015574
No
Department of Psychiatry, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
Saharnaz
Akhbari
سحرناز
اخباری
Akhbari.saharnaz@gmail.com
1800319475328460015575
1800319475328460015575
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Marzieh
Olamaei
مرضیه
علمائی
Molamaie@yahoo.com
1800319475328460015576
1800319475328460015576
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Seyed Sepehr
Hashemian
سیدسپهر
هاشمیان
Email:sepehr.hashemian@gmail.com
1800319475328460015577
1800319475328460015577
Yes
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران