Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
23
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه درمانی مداخله مبتنی بر تفاوتهای فردی (فلورتایم) بر اساس هیجان ابرازشده مادران بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا
Impact of Individual Differences Intervention (Floortime) Based on Parents’ Expressed Emotion on Children’s Social Skills With High-Functioning Autism Disorder
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">اهداف</span></span></span></u></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> این پژوهش به منظور طراحی مداخله مبتنی بر تفاوت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های فردی بر اساس هیجان ابرازشده والدین و تأثیر این برنامه بر مهارت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد.</span></span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">مواد و روش</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> نوع مطالعه برای بخش اول، مطالعه علّی مقایسه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ای و بخش دوم مطالعه نیمه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">آزمایشی است. به منظور طراحی برنامه درمانی فلورتایم مبتنی بر هیجان ابرازشده والدین، ابتدا به صورت ترکیبی تودرتو با پرسش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه محقق</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ساخته برای سنجش کیفی و پرسش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه خانواده برای بخش کمّی، وضعیت هیجانی مادران اوتیسم سنجیده شد. بر این اساس برنامه درمانی ۲۳ جلسه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ای تدوین شد. در نهایت ۲۰ کودک اوتیسم با عملکرد بالا از مراکز اوتیسم به صورت نمونه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری در دسترس انتخاب شدند؛ ۱۰ نفر به عنوان گروه آزمایش که علاوه بر مداخله </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">ABA</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">برنامه مداخله طراحی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">شده به آن</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها ارائه شد و ۱۰ نفر به عنوان گروه کنترل که صرفاً </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">ABA</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> دریافت می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">کردند، انتخاب شدند. ابزارهای استفاده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">شده عبارتند از: پرسش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه خانواده، آزمون </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:8.5pt;">ASSQ</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> و آزمون هوش استانفورد بینه، آزمون گیلیام و سازگاری اجتماعی واینلند. تجزیه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">وتحلیل داده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها از طریق آزمون مانوا و مانکوا با نرم</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="text-transform:uppercase;letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:8.5pt;">spss</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> نسخه ۱۹ انجام شد. </span></span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">یافته</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><u><strong> </strong></u>نتایج بیانگر این هستند که با وجود تفاوت معنی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">دار در هیجان ابرازشده مادران اوتیسم و عادی و زیادبودن هیجان ابرازشده مادران اوتیسم در نمره کلی هیجان ابرازشده، انتقاد و درگیری عاطفی افراطی، بعد از ارائه مداخله، تفاوت معنی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">داری بین دو گروه کودکان تحت مداخله </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">ABA</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> و کودکان تحت مداخله فلورتایم در مهارت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها و سازگاری اجتماعی ملاحظه نشد. اما گروه آزمایش، بعد از ارائه مداخله، عملکرد بهتری در نمره ارتباط داشتند.</span></span></span><br>
<span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">نتیجه</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">گیری</span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> </span></span></strong><span style="font-size:9.5pt;">با توجه به زیادبودن هیجان ابرازشده والدین کودکان با اختلال اوتیسم، باید مداخلات مختلفی برای کاهش هیجان ابرازشده آن</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها ارائه داد. همچنین می</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">توان از مداخلات اجتماعی از جمله مداخله فلورتایم برای افزایش ارتباط کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا استفاده کرد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><u><strong>Objectives </strong></u>This study was conducted to design Individual Differences intervention based on parents’ expressed emotion and its impact on children’s social skills with high-functioning autism disorder.<br>
<u><strong>Methods</strong> </u>The first part of this study is comparative-causal and the second part is a semi-experimental study. In order to design Floortime treatment plan based on parents’ expressed emotion, first in an Embedded Design Mixed Research Method by means of researcher’s questionnaire for qualitative measurement and family questionnaire for quantitative part of emotional state of mothers with autistic children were measured.<br>
Accordingly, the treatment plan with 23 meetings was codified. Finally, 20 children with high-functioning autism were selected from the autism centers by available sampling. Out of them, 10 children were put into the experimental group and they were provided designed intervention plan in addition to the ABA intervention, and the other 10 children formed the control group, who merely received Applied Behavior Analysis (ABA) intervention. Tools used were Family Questionnaire, ASSQ test, Stanford-Binet intelligence test, and Gilliam and Vineland social compatibility tests.<br>
<u><strong>Results</strong></u> Results show that there are significant differences in mother’s expressed emotion in case of normal and autistic children. The expressed emotion of mothers of autistic children is high in terms of the total score of expressed emotion, criticism, and Emotional Over-Involvement (EOI). After the intervention, no significant difference was observed in the social compatibility and communication skills between the two groups of children who were under the ABA intervention and who were under Floortime intervention. But after the intervention, the experimental group had a better score in relation variable.<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> Given the high level of excitement expressed by parents of children with autism, various interventions have to reduce their excitement. You can also use social interventions such as floortime intervention to increase the association of children with high performance autism disorder</div>
اوتیسم, فلورتایم, هیجان ابرازشده, مهارت های اجتماعی, مادران
Autism, Expressed emotion, Floortime, Mothers, Social skills
260
277
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2493-1&slc_lang=fa&sid=1
kobra
abazari
کبری
اباذری
Email:kabazari@yahoo.com
1800319475328460015637
1800319475328460015637
Yes
Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
mokhtar
malekpour
مختار
ملک پور
mokhtarmalekpoue@yahoo.com
1800319475328460015638
1800319475328460015638
No
Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
amir
ghamarani
امیر
قمرانی
aghamarani@yahoo.com
1800319475328460015639
1800319475328460015639
No
Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ahmad
abedi
احمد
عابدی
a.abedi44@yahoo.com
1800319475328460015640
1800319475328460015640
No
Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
salar
faramarzi
سالار
فرامرزی
salarfaramarzi@yahoo.com
1800319475328460015641
1800319475328460015641
No
Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.