Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
23
3
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای بالینی، عملکرد، کیفیت زندگی و سازگاری پیش از بیماری در کودکان و نوجوانان مبتلا به روانپریشیِ بار نخست بستری در بیمارستان روزبه
Clinical Characteristics, Function, Quality of Life, and Premorbid Adjustment in Children and Adolescents With First-Episode Psychosis Admitted at Roozbeh Hospital
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">اهداف</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><u><strong> </strong></u>در این مطالعه ویژگی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های بالینی، عملکرد کلی، کیفیت زندگی و سازگاری پیش از بیماری کودکان و نوجوانان مبتلا به روان</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشیِ بار نخست بستری در بیمارستان روانپزشکی روزبه بررسی شد.</span></span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">مواد و روش</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> در این مطالعه پیمایشی همه کودکان و نوجوانان مبتلا به روان</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشیِ بار نخست ارزیابی شدند که در سال</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های ۱۳۹۲تا ۱۳۹۳ در بخش کودک و نوجوان بیمارستان روزبه بستری شده بودند. تشخیص</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">گذاری بر اساس ارزیابی بالینی روانپزشکی و ترجمه فارسی فهرست اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیای کودکان، نسخه حال و طول عمر (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">K-SADS-PL-PV</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">) صورت گرفت. برای ارزیابی متغیرهای مربوطه، مقیاس نشانه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های مثبت و منفی (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">PANSS</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">)، سازگاری پیش از بیماری (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">PAS</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">)، ارزیابی کلی کودکان (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">CGAS</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">) و پرسش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (فرم کوتاه) (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">WHOQoL-Bref</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">) تکمیل شد. تجزیه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">و</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">تحلیل داده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها با استفاده از نرم</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> نسخه ۲۰ و روش آمار توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن صورت گرفت.</span></span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">یافته</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><u><strong> </strong></u>درمیان ۴۴ شرکت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">کننده (۴۷/۴</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin+ regular;"><span style="font-size:9.5pt;"> درصد</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> پسر) با میانگین سنی ۱۹۳/۱۱ ماه و انحراف استاندارد ۲۱/۵ ماه، ۶۸/۳</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin+ regular;"><span style="font-size:9.5pt;"> درصد از </span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">افراد به اختلال خلقی دوقطبی و ۱۵/۹</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin+ regular;"><span style="font-size:9.5pt;"> درصد</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> به اسکیزوفرنیا مبتلا بودند. شایع</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ترین اختلال همراه با اختلال وسواسی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">جبری و بیش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">فعالی کم</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">توجهی بود. سازگاری ضعیف قبل از روان</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشی با سطح تحصیلات رابطه منفی و خطر خودکشی و مدت اختلال روان</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشی رابطه مثبت (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">P<۰/۰۵</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">) داشت. سطح عملکرد کلی پیش از بروز روان</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشی تنها در ۷ درصد افراد، بیشتر از ۸۰ درصد بود. این میزان در زمان بستری در ۹۵ </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin+ regular;"><span style="font-size:9.5pt;">درصد</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> افراد کمتر از ۴۰ بود.</span></span></span><br>
<u><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">نتیجه</span></span> </u><span style="color:black;"><u><span style="font-size:8.5pt;">گیری</span></u><span style="font-size:9.5pt;"> اختلال دوقطبی شایع</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ترین تشخیص روان</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشیِ بار نخست در میان کودکان و نوجوانان بستری بود. روان</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">پریشیِ بار نخست با سطح پایین سازگاری پیش از بیماری و افت شدید عملکرد کلی همراه بود. این یافته</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها بر ضرورت درمان</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های پیشگیرانه و بهنگام در کودکان و نوجوانان در معرض خطر تأکید دارد.</span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><u><strong>Objectives</strong></u> This study was done to evaluate the clinical characteristics, function, quality of life, and premorbid adjustment of inpatient children and adolescents with First-Episode Psychosis (FEP) at Roozbeh psychiatric hospital.<br>
<u><strong>Methods</strong></u> During a two-year cohort study (2013-2014), all admissions in the child and adolescent psychiatric ward were evaluated. Diagnoses were made using clinical assessment and the Kiddie Schedule for Affective Disorder and Schizophrenia-Present and Lifetime Version-Persian Version (K-SADS-LV-PV). The Positive and Negative Symptoms Scale (PANSS), Premorbid Adjustment Scale (PAS), Clinical Global Assessment Scale (CGAS), and WHO-Quality of Life-Brief (WHOQOL-Brief) were used to assess the related variables.<br>
<u><strong>Results </strong></u>Among 44 participants (47.7% boys) with a mean age of 193.11(21.5) months, 68.3% were suffering from Bipolar Disorder (BD) and 15.9% from Schizophrenia. Poor premorbid adjustment before the emergence of psychosis was indirectly related with academic level and directly consistent with suicidal risk and duration of psychotic disorder (P<0.05). The level of premorbid global functioning was higher than 80% only in 7% of the participants. This score was less than 40% in 95% of the participants during admission.<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> Bipolar disorder was the most common diagnosis among the child and adolescent inpatients with FEP. FEP was consistent with poor premorbid adjustment and severe global functioning impairment. These findings confirm the need for prevention and early interventions in at-risk individuals.<br>
</div>
روانپریشیِ بار نخست, سازگاری, عملکرد, کودکان, کیفیت زندگی, نوجوانان
Adjustment, Adolescent, Children, Function, Psychotic disorder, Quality of life
306
319
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2342-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Shahrivar
زهرا
شهریور
E-mail: sharivar@sina.tums.ac.ir
1800319475328460016498
1800319475328460016498
Yes
Research Center for Cognitive and Behavioral Sciences, Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran-Department of Psychiatry, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری- بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Javad
Mahmoodi Gharaei
جواد
محمودی قرایی
1800319475328460016499
1800319475328460016499
No
Research Center for Cognitive and Behavioral Sciences, Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Maryam
Zare'i
مریم
زارعی
1800319475328460016500
1800319475328460016500
No
Department of Psychiatry, Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Mozhgan
Zarrabi
مژگان
ضرابی
1800319475328460016501
1800319475328460016501
No
Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Elham
Shirazi
الهام
شیرازی
1800319475328460016502
1800319475328460016502
No
Mental Health Research Center, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.