Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
23
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه خطاهای شناختی و نشخوارهای فکری در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی و فوبی اجتماعی
Comparison of Cognitive Errors and Rumination in Obsessive-Compulsive and Social Phobia Disorders
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">اهداف این مطالعه، با هدف مقایسه خطاهای شناختی و نشخوارهای فکری، در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">عملی و فوبی اجتماعی انجام شد. </span></span><br>
<span style="font-size:12px;"><strong><u><span style="font-weight: normal;"><span style="color: black;">مواد و روش</span></span> <span style="font-weight: normal;"><span style="color: black;">ها</span></span></u></strong></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:12px;"><strong><u> </u></strong></span>طرح پژوهش، تحقیق توصیفی پس</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">رویدادی، از نوع مقطعی بود. شرکت</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">کنندگان پژوهش، سی نفر بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">عملی و سی نفر بیمار مبتلا به اختلال فوبی اجتماعی، در رده سنی پانزده تا پنجاه سال شهر زنجان بودند. این افراد، به</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">صورت نمونه دردسترس و با استفاده از تشخیص روان</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">پزشک و مصاحبه تشخیصی ساختاریافته (</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">SCID-I</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">) و ((</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">SCID-II</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"> و براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. برای اندازه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">گیری متغیرها، پرسش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">نامه خطاهای شناختی ((</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">CET</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"> و پرسش</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">نامه سبک پاسخ</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">دهی نشخواری (</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">RRS</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">) به</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">کار رفت. داده</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">ها، با استفاده از نسخه هجدهم نرم</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">افزار </span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">SPSS</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"> و ازطریق روش تحلیل واریانس چندمتغیره ((</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">MANOVA</span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"> تحلیل شد. </span></span><br>
<span style="font-size:12px;"><u><span style="font-weight: normal;"><span style="color: black;">یافته</span></span> <span style="font-weight: normal;"><span style="color: black;">ها</span></span></u></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:12px;"> </span>نتایج</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"> نشان داد که بین مؤلفه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">های خطای شناختی بیماران دو گروه، تفاوت معنادار وجود دارد (</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">P</span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:sakkal majalla;">≤</span></span></span></em><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">0/05). افزون</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">براین، بین میانگین نمرات مؤلفه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">های نشخوار فکری در گروه</span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;">ها، در سطح 05/0 تفاوت معنادار وجود ندارد. </span></span><br>
<span style="font-size:12px;"><span style="color: black;">ن<u>تیجه</u></span><u> <span style="color: black;">گیری</span></u> <span style="color: black;">براساس یافته</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">های پژوهش، خطاهای شناختی و نشخوارهای فکری، نقش مهمی در اختلال</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">های وسواس فکری</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">عملی و فوبی اجتماعی دارد که هر دو گروه، آن</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">ها را تجربه می</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">کنند؛ هرچند بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">عملی، درمقایسه</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">با بیماران مبتلا به اختلال فوبی اجتماعی، خطاهای شناختی بیشتری دارند. همچنین نتایج، نقش برابر نشخوارهای فکری را در آسیب</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">شناسی این دو گروه تأیید می</span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"></span></span></span><span style="color: black;">کند.</span></span><br>
<u><strong>Objectives</strong></u> The present research was conducted to compare cognitive errors and rumination in patients with obsessive–compulsive and social phobia disorders.<br>
<u><strong>Methods </strong></u>The research design was cross-sectional post event descriptive survey. The research participants included 30 patients with social phobia disorder and 30 patients with obsessive-compulsive disorder who were aged between 15 and 50 years in Zanjan city, who were available samples. They were selected on the basis of psychiatrist diagnosis and structured diagnostic interviews (SCID-I) and (SCID-II), and the inclusion and exclusion criteria. Cognitive errors questionnaire and ruminative response style questionnaire were used to measure the variables.<br>
<u><strong>Results</strong></u> The results, analyzed using multivariate analysis of variance, indicated that there is a significant difference with regard to the components of cognitive error between the patients belonging to the two groups (obsessive–compulsive and social phobia disorders )(P<em>≤</em>0.05). There was no significant difference between the mean scores of rumination components in groups’ P<em>≤</em>0.05 level.<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> According to the research findings, cognitive errors and rumination play important roles in obsessive–compulsive and social phobia disorders as experienced by both the groups. However, the patients with obsessive–compulsive disorder had more cognitive errors compared to the patients with social phobia disorder. The results confirm the equal role of rumination in the psychopathology of these two groups.
اختلال وسواس فکری عملی, اختلال فوبی اجتماعی, خطاهای شناختی, نشخوارهای فکری
Obsessive compulsive disorder, Social phobia disorder, Cognitive errors, Rumination
10
21
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2190-2&slc_lang=fa&sid=1
Elnaz
Mousavi
الناز
موسوی
Email:Elnaz48.mousavi@gmail.com
1800319475328460015704
1800319475328460015704
No
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علومرفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Banafsheh
Gharraee
بنفشه
غرایی
Email: gharraee.b@iums.ac.ir
1800319475328460015705
1800319475328460015705
Yes
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Abas
Ramazani Farani
عباس
رمضانی فرانی
ramezanifarani@gmail.com
1800319475328460015706
1800319475328460015706
No
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
Farhad
Taremian
فرهاد
طارمیان
taremian@gmail.com
1800319475328460015707
1800319475328460015707
No
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علومرفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران