Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
20
3
online
1
fulltext
fa
ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوههای مقابله در دختران فراری
Attachment Dimensions, Emotion Regulation and Coping Strategies in Runaway Girls
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p style="DIRECTION: rtl"><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه دختران فراری و غیرفراری در ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوههای مقابله انجام شد. <strong>روش:</strong> نمونه پژوهش شامل 90 نفر (45 دختر فراری و 45 نفر گروه کنترل) بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجانی (DERS) و مقیاس مقابله نوجوانان (ACS) پاسخ دادند. دادهها با آزمون t مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها:</strong> دختران فراری در ابعاد دلبستگی و تنظیم هیجانی با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشتند (01/0p<). همچنین در شیوههای مقابله، در خردهمقیاسهای حل مسأله کارآمد و کنارآمدن نابارور میان دو گروه تفاوت معنیدار وجود داشت (01/0p<). <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتهها بر اهمیت ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوههای مقابله در پدیده فرار دختران از منزل تأکید دارد.</p>
<p> <strong><u> Objectives </u></strong><strong>: </strong>The aim of present research was to compare the attachment dimensions, emotion regulation, and coping strategies between the runaway girls and the control group. <strong><u>Method:</u></strong> The study sample consisted of 90 persons (45 runaway girls and 45 control probands) selected using convenience sampling. Participants completed the Inventory of Parents and Peer Attachment (IPPA), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) and Adolescents Coping Scale (ACS). The data were analyzed through the independent t-test and Pearson correlation. <strong><u>Results:</u></strong> The runaway girls significantly were different from the control group in the attachment dimensions and emotion regulation (p<0.01). In addition, there was significant difference between the two groups in coping strategies, subscales of the efficient problem solving and non-productive coping (p<0.01). <strong><u>Conclusion:</u></strong> The results emphasized on the importance of attachment dimensions, emotion regulation, and coping strategies in the phenomenon of girls running away from home. </p>
دختران فراری؛ ابعاد دلبستگی؛ تنظیم هیجانی؛ شیوههای مقابله
runaway girls, attachment dimensions, emotion regulation, coping strategies
214
223
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-738&slc_lang=fa&sid=1
Mousa
Chakeri
موسی
چاکری
E-mail: moses606@yahoo.com
180031947532846009398
180031947532846009398
Yes
Mental Health Research Center, Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. تهران
Aliasgar
Asgharnejad Farid
علیاصغر
اصغرنژاد فرید
180031947532846009399
180031947532846009399
No
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
Fahime
Fathali Lavasani
فهیمه
فتحعلی لواسانی
180031947532846009400
180031947532846009400
No
Tehran Institute of Psychiatry- School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان